Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Jag ska byta bil och har funderingar på Volvo XC60 eller Audi Q5. Har haft Volvo tidigare men kör idag en Audi Q3. Älskar Volvo men tycker att det varit för mycket gnissel och skrammel. Min far hämtade ut en XC60 för 4 månader sedan och även på denna bil upplever jag oljud. Hur är era?
Jag tycker Volvon är klart snyggare och även extrautrustningen är klart billigare. Tyckte inte heller Volvos 8-stegs låda uppfyller vad Volvo lovar. Sen vill jag även ha AWD och då kan man inte välja den nya lådan och motorn om jag fattat det rätt. Vad tycker ni om fördelar och nackdelar på XC60 och Q5?
av chaffis75
Borde inte en Q5 vara mer jämförbar med en xc90, dvs du får hålla ut några dagar till (tisdag nästa vecka har jag läst) innan du kan se den.
Xc60 jämför jag mer mot en Q3.
Fredrik
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
chaffis75 skrev:Borde inte en Q5 vara mer jämförbar med en xc90, dvs du får hålla ut några dagar till (tisdag nästa vecka har jag läst) innan du kan se den.
Xc60 jämför jag mer mot en Q3.
Fredrik
XC60 är både längre och bredare än Q5 men det skiljer mycket lite så dom är väldigt lika i storlek
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är absolut Q5 den skall jämföras mot, Q3 är ju väldigt liten i jämförelse.

Jag har inte ägt någon Q5:a men kikade på den som hastigast i samband med att vi köpte vår XC60. Säljarna hade noll koll på bensinmotorerna så jag tappade lite sugen innan jag ens fått en uppfattning om bilen, men den föll tämligen omgående pga den trista tyska interiören, t.ex. baksätet ser verkligen ut som en kyrkbänk, aptrist. Så den föll bort redan innan provkörning och några djupare studier.

Volvos kvalitet i inredningen må variera, men det finns få biltillverkare som gör så snygga inredningar enligt mig, om ens någon i "vardagsbilar".
Användarvisningsbild
av crumpets
Håller med Martin. Tyskarna må hålla extremt hög kvalitetskänsla men de är så tråkiga så man blir tårögd. Helt klart en smakfråga vad man prioriterar men jag tycker Volvo står sig som bäst vad gäller interiörmiljö.
Rent prestandamässigt är säkert Q5:an snålare och fyrhjulsdriften kommer vara bättre under många förhållanden. Automatlådan kommer kännas som en DSG eftersom det är en, osv. Å andra sidan lär du inte kunna speca audin med helskinn, fullt driver support, volvo on call, klimatpaket och annat sånt som jag tycker är totalt ovärderligt, om du ska ligga lika prismässigt eftersom tyskarna fullständigt rånar en på såna grejer.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag åkt i Q5. Om du inte väljer en V6 diesel tycker jag inte Audien har några fördelar som helst över XC60.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att Q5 känns trång! Fick ingen bra körställning alls faktiskt. Sjukt trist interiör med.

Kör en MY15 XC60 D5 Black-R och är supernöjd!! :D Har rullat 800 mil på 8 veckor och den går verkligen som en dröm!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Audis inredning är ju mer tidlös och därför också kanske tråkigare. Men samtidigt så åldras den inte lika fort heller. Det är ju bara att jämföra med en inredning i valfri Volvo från 90-talet och valfri Audi från samma decennium.

Nej, den springande punkten är priset. Det går ju skärpa till en inredning i en Audi också med rätt färg och materialval men risken är ju då att man hamnar på ett pris som är ett dåligt skämt.
av Lövet
Enbart automatlådan gör att jag skulle välja Q5. Jag är ledsen men Geartroniclådan är bara urkass.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]