Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Kan någon hjälpa mig att komma ihåg vad det var för förändringar som kom i samband med MY15? Och spekuleras det i några justeringar i höst? Bilen jag tänker på är V60 D4 aut.

För de som mot förmodan kommer i håg så höll jag på att byta bil i våras, men det blev aldrig av. Nu ska jag ta tag i detta igen. En orsak till att jag inte får energi till att byta är att V60 inte talar till mig tillräckligt mycket. Och då jag måste ha miljöbil enligt de statliga reglerna(statlig miljöbil) så finns inte så mycket annat kul att välja på. Jag kör nu en D4 man M13. Otroligt platt motor. Får växla ned till tvåan stup i ett i stadstrafik. Och ingen topp finns i motorn. Den dör ganska snabbt. Så, slut på gnället nu.. :lol:
philipsguy skrev:Sensus Connect är nytt. Och de nya VEA-motorerna.
Läs om alltihop här: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... llret-2015
Jag vill också jobba där man får byta efter två år :wink:
Hihi... Det låter bättre än vad det är..:) Jag började nytt jobb i mars och de hade en V60 som stod som jag fick ta i väntan på att jag beställt en ny.

Tack för länken!
av PFA
Hej Primus, du kommer inte att bli besviken på D4 VEA. Har snart kört 1000 mil (i en XC60) och jag är väldigt nöjd, speciellt med tanke på att jag hade en FT innan. D4'an lirar oerhört bra ihop med nya automaten. Som jag minns det så kunde du inte välja automat pga av stränga bilpolicy-regler (det var kanske kopplat till XC60), men jag fick även en positiv upplevelse av den nya manuella lådan efter en kort provkörning i en V60 (med VEA). Jag tycker mig minnas att det även har varit en hel del positiva kommentarer om den manuella här på forumet. Men har du möjlighet så välj automaten. Ta nu tag i detta och beställ :)
PFA skrev:Hej Primus, du kommer inte att bli besviken på D4 VEA. Har snart kört 1000 mil (i en XC60) och jag är väldigt nöjd, speciellt med tanke på att jag hade en FT innan. D4'an lirar oerhört bra ihop med nya automaten. Som jag minns det så kunde du inte välja automat pga av stränga bilpolicy-regler (det var kanske kopplat till XC60), men jag fick även en positiv upplevelse av den nya manuella lådan efter en kort provkörning i en V60 (med VEA). Jag tycker mig minnas att det även har varit en hel del positiva kommentarer om den manuella här på forumet. Men har du möjlighet så välj automaten. Ta nu tag i detta och beställ :)
Jo, jag kan välja automat iom att den kvalar in som statlig miljöbil(eller vad det heter) i V60 men inte i XC60. Och jag kan tänka mig att aut i D4 bli en bättre kombination. Rent allmänt tycker jag diesel vinner extra mycket på automat då de har ett snävare varvtalsområde. Kul att du verkar nöjd. Får som sagt ta tah i det här nu.. :lol: .
av PFA
Okej, om du inte har alltför stora krav på lastutrymme så välj en V60 D4 automat. Ser i en annan tråd att du är inne på just det. Du lär bli nöjd!
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Kör min första dieselbil efter 99 bensinare. Nöjd minst sagt. D4 190 hk 421 nm vrid 8 vxl automat. Tyst stark toppkomfort trivsam körglad väghållning i topp snygg snål under 0,5 liter milen tillräckligt bra utrymme bagage köp en :D
Nya D4 motorn känns väldigt modern men samtidigt lite speciell då den inte liknar karaktären på volvos tidigare dieselbilar, sen har jag hört rykten om att Vea- motorerna är konstruerade för att hålla i 15.000 mil men det låter lite väl lite för en volvomotor brukar rulla mycket mer än så. :D
Några rycket om något särskilt inför höstuppdateringen?

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]