Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Ska byta bil och är inne på en V60 MY2013 el. nyare. Har idag en V50 D2 manuell, tyvärr ett måndagsexemplar men när motorn funkar som den ska går den underbart och är alldeles lagom för oss vad gäller förbrukning och effekt.
Bilen kommer mestadels att användas till långa resor varför jag är lite tveksam till om vi skulle gynnas av en automatlåda. Dock är det ju så fantastiskt bekvämt :)

Anser ni att det är värt att betala det något högre priset på en D3 jämfört med en D2? Skillnaden i effekt är ju förhållandevis liten, ca 20 hk.

Har inte ännu provkört D2 automat men har läst både positiva och negativa kommentarer kring denna kombination. D3 automat har jag provkört och den är riktigt trevlig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av crumpets
D3:an kommer kännas enormt mycket piggare med sitt vrid. Dessutom sägs det ju att D3 136 egentligen är en 150hk-motor som de bara skrivit fel effektsiffror på. Men lite mer sås kommer den ju helt klart dra. Du måste nog tyvärr provköra båda och sen se om du tycker det är värt pengaskillnaden :) Jag tycker personligen att femman har ett fantastiskt skönt ljud vid gaspådrag, även dieslarna. Struntar du i det försvinner ju en poäng där också.
av Lövet
D3 alla dagar i veckan. D2 är inte alls lika snål i verkligheten som på papperet, går sämre, har högre servicekostnader och sämre andrahandsvärde.
av perhall
En D2 drar kanske 1 kr mindre per mil i bränsle (eller möjligen lite mindre...) om det skijler 6-7 cl/mil. Jag tror det skiljer lite mindre men D2 har ju en lite effektivare automat så ok, 1 kr/mil.
Partikelfilterbyter 12000 mil ca 10000 kr = nästan 1 kr/mil.
I övrigt kortare serviceintervaller 2000/1år mot 3000mil/1 år.
Sen är det ju lite mindre olja i D2, den är lite billigare att försäkra och drar lite mindre däck eftersom den har så lite vrid...
så summa summarum: D3 är piggare, går mjukare och kostar nog i slutändan exakt lika mycket att äga.
PH
av Lövet
Dock är det inget partikelfilterbyte på D2an längre. Men den har ett mycket dyrare kamremsbyte och det sker vid 14k mil istället för 18k mil.
av perhall
OK, sorry... inte ens behovsstyrt partikelfilterbyte? Då kanske det blir 25 öre billigare per mil med en D2 PS jfr med D3 aut... 500 kronor om året...
av waiko
Har v50d2 my11 nu men sneglar lite på en t3 på antingen v40 eller v60. Nån som har erfarenheter om denna motor på respektive bil? Kostnader med service mm. Åf vill gärna pusha för d2 motor.
av perhall
Varför? En T3 är billigare att köpa, billig i skatt, billig service, snål, pålitlig.. och avsevärt piggare. Och tystare.
PH

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]