Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittar på att köpa en ny volvo V60momentum med tillhörande 16" fälgar.
Dock så tycker jag det är otroligt snyggt med 19" fälgarna som heter Bor och skulle gärna vilja ha dom.

Dock så står det på volvocars.se när man klickar på just dessa fälgar:
OBS: endast för bilar med R-design eller fabriksmonterat sportchassi.

Vad jag kan se så får man välja standardchassi eller touring utan kostnad när man beställer bilen.
Sportchassi kostar 3900kr.

Tror ni verkligen man måste ha sportchassi för de fälgarna?
Vad kan hända om man inte har det?
Är det på ngt sätt farligt eller är det så att det inte passar?
Så här står det i instruktionsboken :

" VARNING 19-tums hjul får aldrig användas på bilar som inte är utrustade med tillvalen R- design eller Sportchassi.
Användandet av 19-tums hjul på bilar med standardchassi medför en säkerhetsrisk, risk för vagnskador och försämrar bilens köregenskaper. "

Svårt att veta exakt vad risken är men sportchassit har ju andra krängningshämmare och andra stötdämpare bak bla.

Kanske finns risk att det tar i någonstans på standardchassit??
Möjligt att bilen kanske kan få märkliga köregenskaper i något älgtest eller liknande. Volvo tar det säkra före det osäkra ofta och varnar för allt möjligt. Ungefär som tjatet om styrutslagsbegränsare. Jag kör 1cm bredare däck än vad Volvo rekommenderar och utan styrutslagsbegränsare och det går hur bra som helst.

Rent utseendemässigt vill du nog ha sportchassit ändå, bilen är ganska hög med touringchassit vilket inte alltid ser snyggt ut med stora hjul.
Jag har varit i kontakt både med Volvo support och Volvohandlaren. Båda säger att det inte går utan just Sportchassi eller R-Design chassi. (det är samma chassi numera).

Jag ville kombinera Bor 19" fälgar med Four-C på min kommande bil, men det funkar inte ens med Four-C.
Four-C sänker inte bilen något.
Beställde bilen med Four-C för att sedan eftermontera Bor 19 var tanken, men nu blir det nog till att behålla Ocean Race 18" fälgarna istället.
I konfiguratorn på volvos hemsida ser det ut som att four-C sänker bilen lite.
simonhalmstad skrev:I konfiguratorn på volvos hemsida ser det ut som att four-C sänker bilen lite.
Hoppas det, men Volvo support sa idag att det inte är någon skillnad på det och vanligt chassi i höjd. (Jag ringde och frågade efter detta mailsvar).
Tycker att Volvo har väldigt lite info att komma med när man frågar om Four-C. Har haft det på mina tidigare R-bilar men det är ju inte säkert att det funkar likadant på en D4.

Såhär säger Volvo om Bor 19" och Four-C.

Man kan inte ha 19” Bor fälgarna med Four -C chassi, dessa kräver ett lågt sportchassi.

Det aktiva chassit Four-C ger ett val mellan tre olika körstilar – Komfort, Sport eller Avancerad. Vilket du än väljer så övervakar denna teknik bilen, vägen och föraren 500 gånger per sekund och justerar samtidigt varje stötdämpare för att upprätthålla optimala vägegenskaper. Kärnan i vårt Four-C-chassi är ett tekniskt avancerat styrsystem, som konstant kontrollerar de fyra Monroe-Öhlin-stötdämparna och interagerar med DSTC-systemet, motorn, bromsarna och styrningen för att förstärka effekten av den körstil som du har valt.
Volvo har antingen hittat någon testsituation där bilen beter sig farligt eller obehagligt med 19" och vanligt chassi. Det är säkert inget sannolikt scenario för gemene man men de vill vara på den säkra sidan och säljer därmed inte bilen i den konfigurationen.

Inget hindrar dig att köpa fälgarna i efterhand dock.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]