Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jpegtobbe
Jag är rätt besviken på handlarna hur pass dåligt de kan sina produkter. Frågar man något så verkar de mest tycka att man är jobbig.

Förra sommaren försökte jag köpa en ny V60. Var på tre ställen och hörde mig för. Just då gjorde man reklam med pompa och ståt "nu i helgen, kom in och upplev modellår 2014".

Handlare A: Jag kommer in och ber om en offert. Säljaren sitter och hostar rakt ut i luften och är allmänt dryg. Får ett inbytespris på min V50 R-design på 137 tusen (billigaste likvärdiga på blocket då 182). Jag frågar om jag kan få provköra en v60. Han går med mig utanför porten och kollar "nej vi har inga bilar inne".. nehej okej så jag fick gå därifrån utan provkörning. (skall tilläggas att jag köpt min v50 hos denna handlaren, ny)

Handlare B: Bästa stället, trevlig säljare. Men hon kunde inte riktigt svara på alla mina frågor (som man typ i stort sett kan läsa sig till i broschyren). Hon vet inte riktigt vad som ingår i modellår 2014. Hon ger mig ett inbytespris för min V50 på 150 tusen. Fick provköra bil.

Handlare C: Ganska lite folk inne i hallen trots "upplev modellår 2014"-helgen. Säljaren står och pratar med vad de verkar någon bekant (kund), de står och pratar om husvagnar. En ca 10 min senare har jag provsuttit alla v60 de hade i nybilshallen och jag visar ganska tydligt med mitt kroppsspråk att jag väntar på säljaren. Han fortsätter prata med sin bekante.
Efter en stund kommer en annan fram från begagnatavdelning och frågar om jag vill ha hjälp. Av honom får jag ett inbytespris på 135 tusen på offerten. Fick inte provköra någon bil.

Det blev aldrig nån bil det året. Blev så avtänd på att byta.

Nu i år försöker jag med samma sak. Än har de inte gått så där jättebra.
Handlare B försökte få mig att välja AWD eftersom de är kampanj nu. Men som tur är har jag läst här på forumet att man då får den gamla 5 cylindriga motor och gamla 6 stegade automatlådan. När jag påpekade detta svarade han "det stämmer bra".

Handlare A var jag inne hos i förra veckan och frågade om att få provköra en v60.. en ocean race för jag ville veta lite hur den såg ut i verkligheten. Då svarar de att nej är inte inne just nu. Då hade jag vart där en timme och fått offerter osv, bilen va inte inne på hela den stunden. Var där nu denna veckan i måndags och fick ett justerat pris i offerterna. Då frågade jag om jag kunde provköra Ocean race-bilen. Nej då va den ute å åkte igen sa de.. "den går som en skottspole fram och tillbaka här, du får höra av dig nån dag och boka bilen så du är säker på att den är här". Ringde i morse och fråga om när jag kunde provköra bilen. "den kommer in idag men vi vet inte när" ... med andra ord.. någon i personalen har haft den privat. "när hade du tänkt provköra den" frågar dom då... då svarar jag "ja när ni har den inne?" .. så jag gick den bokad kl 16 "så att vi kan va säkra på att den är här".

När jag är ute och provkör Ocean racen så noterar jag att jalusiet i mittkonsollen ovan mugghållarna är i silver/metall .. det är nått jag inte sett på bilderna på nätet för denna modellen. Så jag frågar säljaren när jag kommer tillbaka. "Det har jag inte lagt märke till" .. de visste han inte om de var varken de ena eller andra. Så frågar jag "den bilen jag körde nu, är de sport chassi eller vanligt på den?" .. "det vet jag inte riktigt" svarar han då. Men så nu i efterhand kommer jag på.. att den ocean race måste ju vart en gammal modell och inte årsmodell 2015. Dvs, de va inte ens nya D4:a motorn eller nya växellådan i. Vad trött man blir!

Så när jag va hemma så va jag lagom irriterad och funderar på att slå till på R-design. Så funderar jag på om jag ska ha läder/nubruck eller om jag ska ha helskinn. Så kollar jag i broschyren i pdf-form jag fick mailat från volvos sida där man kunde beställa en sådan (för ingen av handlarna har ju erbjudit mig nån broschyr). Så kollar jag på sidan där de visar klädslarna för r-design.. och vad får jag se? Jo exakt samma bild för båda två klädselmodellerna. Helskinnsbilden på båda.

Fasen, att de ska vara så svårt att köpa en bil?

Förstår mig inte på säljarna. De är ingen framåtanda alls. De ska ju visa att de tycker de är kul att man är där, gå med en runt i hallen, visa hur de olika varianterna på bilen ser ut, gå fram till väggen där de har de olika lackerna osv och visa. Nej man får lista ut allt själv.

/ Besviken
av Tjocken
Tråkig upplevelse du verkar ha varit med om, eller upplevelser kanske man ska säga.
Får man fråga vilka handlarna är? Alltså vill du ange stad/ÅF namn? Så man kan hålla sig undan om man är i närheten menar jag. Jag trivs dock skitbra med min handlare. Grymt bra service, aldrig varit krångel utan löser typ allt fort.
av Tjocken
Ett bra tips är oxå att fråga här på forumet. Då brukar man få snabbt och bra svar, oftast bättre än hos ÅF, så kan man smälla dom lite på fingrarna! :)
Användarvisningsbild
av HA4g3N
Många säljare måste tydligen ha provision för att utföra sitt jobb tyvärr. Surt med såna upplevelser, men kontakta platschefen/erna angående dina synpunkter vet jag.
av Jpegtobbe
Jag hörde av mig till Volvo Personbilar förra året faktiskt och berättade om de tre handlarna jag hade varit hos. Damen i telefonen blev intresserad och frågade vilka handlare detta var jag hade varit hos "Nej så ska det ju inte vara, de ska ju kunna det nya modellåret".

Då var jag ute efter R-design. Enda jag fick se hur klädsel o så var på 2014 modeller var via katalogen (och nätet då visserligen) som jag fick hos en av handlarna. I den så fanns ett uppslag som handlade om R-Design-modellen och bilderna som var där va typ 2x1 cm stora. Själva katalogen är ju nästan i storleksordning av ett a5-papper. Katalogen till V50 när jag köpte den för några år sen var ju mycket större och bättre.

Känns som Volvo inte har helhetsbilden av hur man upplever allt med att köpa och äga bilen. Upptäckte idag att de va ett tag sedan jag fick hem den där volvotidningen man fick ibland. Så jag frågade Volvo Personbilar idag varför jag inte fått den på ett tag. Då sa de att man får den gratis i några år sen får man den inte längre. Min bil är av årsmodell 2011. Själva tidningen är ju stort sett bara en reklamannons för produkter och tillbehör man kan köpa till sin bil vid de olika säsongerna. Varför snåla in på en sådan tidning bara för att bilen är mer än 3 år (eller vad de nu är).

En annan knasig grej var att jag tog OnCall på min v50 när jag köpte den. Det var gratis två år sen skulle de kosta pengar. Men när tredje året kom så stod de "OnCall upphör inom kort" i displayen. Hade inte fått nån info eller erbjudande om att förlänga de för en peng. När jag ringde upp OnCall-tjänsten har de ingen aning om vad de skulle kosta mig att förlänga de där.. "Du får prata med din handlare". När jag ringer dom (Handlare A) så vet de inte riktigt hur de fungerar. Jag fick väldigt diffusa luddiga svar. När jag då istället ringde Volvo Personbilar och frågade så fick jag svaret att de inte riktigt visste än hur de skulle ta betalt för tjänsten. Så de hade beslutat att folk skulle få ett år gratis till.

Men sen här om dagen så va de dags igen, mitt extra gratisår hade gått ut och det står igen "OnCall upphör inom kort" i displayen. Ingen info de här året heller. Inget erbjudande i brevlådan. Så ringer jag supporten i år och frågar. Då säger de att "de kan du logga in och förlänga via webbsidan". Jaha okej!

Man ska ju inte sluta bry sig om sina kunder, annars blir de ju tyvärr så att man köper ett annat märke nästa gång.

Jag vill inte säga vilka handlare de är jag varit hos, tycker folk får skaffa en egen uppfattning. Finns ju en och annan bra säljare också! :)

Förresten, killen på Handlare A som jag var hos idag sa "Jag tror inte det går de välja OnCall löst" .. när jag frågade om han kunde ta bort Klimatpaketet VOC och lägga dit endast OnCall-tjänsten (eftersom jag inte tycker jag behöver uppvärmd ratt eller värme i baksätet). Och den killen vet jag har jobbat där i många år. Det är ju sånt där jag lärt mig bara genom att sitta ett par kvällar och klicka i Bygg bil på nätet att de finns att välja.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att de flesta bilåterförsäljare, oavsett märke, brukar vara ganska dåliga. Var inne på en Volvoåf väldigt långt norrut i Sverige och där fick jag inte ens ett hej när jag gick in. De tre säljarna som var där inne tyckte det var bättre inne på sina kontor :wink: Köpte en helt fullmatad MY15 XC60 Black-R på ett annat ställe :)

Tro det eller ej, men det stället där jag som okänd fått bäst bemötande är Porsche Center Syd. Otroligt trevlig säljare och provkörning osv föreslog han, inte jag! Han hade vid tillfället precis fått slut på den broschyren jag ville ha, men så fort den kom in skickade han en på posten! Det är bra service det! :-)-)
av Slezii
Det är inte bättre hos de andra bilmärkerna heller!
Var inne på Bmw i Malmö, hade bestämt mig att köpa en ny 525-a men ner jag gått där i 40 minuter och provsuttit alla bilarna i hallen och ingen kom fram och frågade vad jag vill så körde jag därifrån direkt till Bilia och köpte en Volvo:))
av Jpegtobbe
Slezii skrev:Det är inte bättre hos de andra bilmärkerna heller!
Var inne på Bmw i Malmö, hade bestämt mig att köpa en ny 525-a men ner jag gått där i 40 minuter och provsuttit alla bilarna i hallen och ingen kom fram och frågade vad jag vill så körde jag därifrån direkt till Bilia och köpte en Volvo:))
Du glömde nog att ta kostymen på dig! ;)

Apropå det. Min faster gick in på Saab här i Trollhättan (Saab-mecka) och tänkte köpa sig en bil. "Begagnatbilarna har vi där ute" var de en säljare som sa. Haha.. hon svarade "Jag hade ju tänkt mig en ny men". Hon berättade senare i efterhand detta för någon högre upp där som hon kände. Han blev inte jätteglad av att höra hur hans säljare jobbade.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]