Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kallholmen
Jag upplever det som om min servostyrning blivit trögare. Bilen är relativt nyservad och jag tog upp det med teknikern. Han menade dock att det var "normalt"? Jag vill dock ha en bil som är lättstyrd... Vad kan jag göra?
av pergrein
I menyn gör du det under bilinställningar....

Mvh
Per
av pergrein
Japp, finns den inte har du inte funktionen...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Guru
Kallholmen skrev:Jag upplever det som om min servostyrning blivit trögare. Bilen är relativt nyservad och jag tog upp det med teknikern. Han menade dock att det var "normalt"? Jag vill dock ha en bil som är lättstyrd... Vad kan jag göra?
Om din bil inte har servotronic (hastighetsberoende/ställbar assistans) vilket du inte verkar ha så går det troligen att bygga om. Har för mig att MY10 har kontakten som behövs för att kunna koppla in styrenheten som krävs. Det är långt ifrån gratis men det går. Måste dock göras av verkstad med support från Volvo centralt.
Användarvisningsbild
av laser2
Dum fråga kanske, men har du kollat däcktrycket? Lågt däcktryck ger trögare styrning...
av Kallholmen
Återigen är känslan att den blev sämre efter service. Någon sa att det kan ha att göra med vilken servoolja som man har, men visst borde Bilia Bromma ha koll på rätt olja?
Ska ta ett snack med dem efter semestern.
Användarvisningsbild
av Guru
Ja, det får man verkligen hoppas att de har koll på. Normalt byter man inte servoolja och har du inget läckage finns ingen anledning att fylla på heller. Oavsett så beror inte på felaktig olja. Du ska ha Pentosin CHF 202 men det går lika bra med Pentosin CHF 11S. Skulle man råka slå i en ATF olja är det inte hela världen men gör inte det.

Eftersom meken anser att det är "normalt" är det troligen inget fel på den. Läckage är tyvärr inte ovanligt så om inte meken är helt novis så borde det varit det första han kollade. Annars kan du enkelt kolla själv. Titta efter oljesöl på marken där du parkerar samt kolla att oljenivån inte sjunker. Det gör du enklast genom att sätta en tejpbit på behållaren. Mät vid samma förutsättningar, tex. på morgonen när bilen är kall (dvs inte varit körd på många timmar). Lyssna efter oljud från servopumpen. Oftast låter den illa vid vissa varvtal om den skadad och ger sämre tryck-->lägre assistansnivå.
av Kallholmen
Guru skrev:Ja, det får man verkligen hoppas att de har koll på. Normalt byter man inte servoolja och har du inget läckage finns ingen anledning att fylla på heller. Oavsett så beror inte på felaktig olja. Du ska ha Pentosin CHF 202 men det går lika bra med Pentosin CHF 11S. Skulle man råka slå i en ATF olja är det inte hela världen men gör inte det.

Eftersom meken anser att det är "normalt" är det troligen inget fel på den. Läckage är tyvärr inte ovanligt så om inte meken är helt novis så borde det varit det första han kollade. Annars kan du enkelt kolla själv. Titta efter oljesöl på marken där du parkerar samt kolla att oljenivån inte sjunker. Det gör du enklast genom att sätta en tejpbit på behållaren. Mät vid samma förutsättningar, tex. på morgonen när bilen är kall (dvs inte varit körd på många timmar). Lyssna efter oljud från servopumpen. Oftast låter den illa vid vissa varvtal om den skadad och ger sämre tryck-->lägre assistansnivå.
Den har aldrig läckt och nivån är densamma. Pumpen är knäpptyst.
Märkligt, jag ser ju på arbetsordern att de bytt olja men inte till vad, eller varför.
Jag misstänker att det har att göra med uppdaterad mjukvara, låter långsökt jag vet, men även Gps:en och stereon uppför sig märkligt efter servicen.

Nåväl, jag får snacka med verkstaden efter semestern och se vad de har att att säga.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]