Guru skrev:Ja, det får man verkligen hoppas att de har koll på. Normalt byter man inte servoolja och har du inget läckage finns ingen anledning att fylla på heller. Oavsett så beror inte på felaktig olja. Du ska ha Pentosin CHF 202 men det går lika bra med Pentosin CHF 11S. Skulle man råka slå i en ATF olja är det inte hela världen men gör inte det.
Eftersom meken anser att det är "normalt" är det troligen inget fel på den. Läckage är tyvärr inte ovanligt så om inte meken är helt novis så borde det varit det första han kollade. Annars kan du enkelt kolla själv. Titta efter oljesöl på marken där du parkerar samt kolla att oljenivån inte sjunker. Det gör du enklast genom att sätta en tejpbit på behållaren. Mät vid samma förutsättningar, tex. på morgonen när bilen är kall (dvs inte varit körd på många timmar). Lyssna efter oljud från servopumpen. Oftast låter den illa vid vissa varvtal om den skadad och ger sämre tryck-->lägre assistansnivå.
Den har aldrig läckt och nivån är densamma. Pumpen är knäpptyst.
Märkligt, jag ser ju på arbetsordern att de bytt olja men inte till vad, eller varför.
Jag misstänker att det har att göra med uppdaterad mjukvara, låter långsökt jag vet, men även Gps:en och stereon uppför sig märkligt efter servicen.
Nåväl, jag får snacka med verkstaden efter semestern och se vad de har att att säga.