Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har förstått att de med med Sensus Connect som levererats efter 13w46 men innan övergången från MY14 till MY15 ska kunna mjukvaruuppdatera sina enheter med start denna vecka (v. 24). Jag har läst Volvos tidigare pressmeddelande i frågan och diverse forumtrådar och förstår i stora drag att jag med min XC60 MY14 kommer att få tillgång till fler appar efter uppdateringen. Jag som inte har navigation men Volvo On Call, kommer jag att få tillgång till den enklare "Internetkartan" som verkar finnas i MY15? Glympse? Yelp? Storytel? Rdio?

Jag besökte min lokala Volvo-handlare i dag för att fråga om uppdateringen hade kommit, vad den kommer att kosta att få den installerad och vad den kommer att ge mig för ny funktionalitet. Jag fick genomgående svävande svar på mina frågor. På en annan fråga (kopplad till vad det skulle kosta att installera Sensus Navigation i efterhand) så vet jag att jag fick ett felaktigt svar. Detta gör att jag inte sätter någon som helst tilltro till de övriga svävande svaren.

Är det någon som har uppgraderat sin MY14 Sensus Connect Infotainment? Vad kostade det i så fall (själva uppgraderingen ska vara gratis men att installera den kan/borde kosta om det sker utanför ordinarie service)? Vilken ny funktionalitet får man?
Var inne hos ÅF i ett annat ärende, fick då info om att det fanns en serviceåtgärd på min bil.
Det ska vara en mjukvaruuppdatering. Frågade vad det var för uppdatering och fick till svar att det var till telefon/navigation någonting.

Det kan kanske vara uppdateringen till sensus connect.

Ska in med bilen i morgon eftermiddag. Så jag ger en rapport när bilen varit inne.
Det var ingen uppdatering av sensus connect.

När jag frågade om uppdatering av sensus så var det som han inte förstod vad jag pratade om.

Varför jobba på en verkstad när man inte är intresserad av jobbet?
mrtdi skrev:Det var ingen uppdatering av sensus connect.

När jag frågade om uppdatering av sensus så var det som han inte förstod vad jag pratade om.

Varför jobba på en verkstad när man inte är intresserad av jobbet?
Jag pratade med min tekniker pga en annan serviceåtgärd (A29482 Byte av kylvätseadapter pga läckagerisk.)
Han hade ingen aning om någon mjukvaruuppdatering till Sensus Connect!??..

/Niklas
Blir inte klok på detta...
Enligt http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... met-sensus så kom Sensus Connect i bilar tillverkade maj och senare så jag förstår inte hur så många menar att MY14 kan uppgraderas med programvara? Det är ju två olika leverantörer av hårdvara? Ni som har my14 <maj har väl Sensus Connected Touch eller kom detta redan v46 2013?, eller? I så fall blev Connected Touch verkligen inte långlivad...
philipsguy skrev:Blir inte klok på detta...
Enligt http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... met-sensus så kom Sensus Connect i bilar tillverkade maj och senare så jag förstår inte hur så många menar att MY14 kan uppgraderas med programvara? Det är ju två olika leverantörer av hårdvara? Ni som har my14 <maj har väl Sensus Connected Touch, eller?
Glöm allt vad Sensus Connect Touch heter! Det är ett helt eget system som kunde väljas till som tillval med touch-skärm. Ej att förväxlas med Sensus, som sedan uppdaterades till Sensus Connect (MY14w46).

Sensus Connect, som då kom i slutet av 2013 och ersatte Sensus, har fått en mjukvaruuppdatering. Denna uppdatering ligger med från början i MY15. Och för de som har Sensus Connect MY14w46 kommer få möjlighet att göra denna uppdatering.
Grodan99 skrev:
philipsguy skrev:Blir inte klok på detta...
Enligt http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... met-sensus så kom Sensus Connect i bilar tillverkade maj och senare så jag förstår inte hur så många menar att MY14 kan uppgraderas med programvara? Det är ju två olika leverantörer av hårdvara? Ni som har my14 <maj har väl Sensus Connected Touch, eller?
Glöm allt vad Sensus Connect Touch heter! Det är ett helt eget system som kunde väljas till som tillval med touch-skärm. Ej att förväxlas med Sensus, som sedan uppdaterades till Sensus Connect (MY14w46).

Sensus Connect, som då kom i slutet av 2013 och ersatte Sensus, har fått en mjukvaruuppdatering. Denna uppdatering ligger med från början i MY15. Och för de som har Sensus Connect MY14w46 kommer få möjlighet att göra denna uppdatering.
Men det konstiga är att ÅF inte har en aning om denna mjukvaruuppdatering till bilar MY14 tillverkade efter w46 2013 (ännu?)......

/Niklas
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]