Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Läste snabbt om ECO+ funktionen på nätet och i broschyren för V60, finns den på de vanliga geartroniclådorna eller bara på de nya
8 stegade automaterna?
av Polar
Jag vet inte om den finns på de gamla lådorna, bara att den finns på de nya. Det är en ganska så skön känsla att glida fram på tomgång när man släpper gasen (om man kör mer än 60 eller var det 65km/h).
Det märks verkligen skillnad när man aktiverar läget, gasresponsen blir mycket sävligare och bilen känns nästan lite slö. Raka motsatsen om man istället lägger i sportläget, då känns bilen verkligen pigg.

/Niklas
av PFA
Håller med! Jag upplever dessutom att S/S-funktionen stänger av motorn innan bilen står still, vilket känns lite märkligt. Man rullar alltså en liten bit med motorn avstängd.
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
av newbie1111
Personligen tycker jag detta är otroligt irriterande i köande, men allra mest när man skall parkera och skall backa intill. Kan inte begripa att det inte går att stänga av den konstant, för man glömmer bort att göra det oftast.
av Psyko
PFA skrev:Håller med! Jag upplever dessutom att S/S-funktionen stänger av motorn innan bilen står stil, vilket känns lite märkligt. Man rullar alltså en liten bit med motorn avstängd.
Motorn stängs av vid ca 7 km/h med ECO+ aktiverat. Utan den stängs motorn av vid ca 3 km/h
av Psyko
newbie1111 skrev:Personligen tycker jag detta är otroligt irriterande i köande, men allra mest när man skall parkera och skall backa intill. Kan inte begripa att det inte går att stänga av den konstant, för man glömmer bort att göra det oftast.
Testa att vrida ratten lite när du ska parkera eller stannar och ska börja backa.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Ingår eco climate i Eco+?
ECO-climate – The air conditioning compressor is disconnected to reduce auxiliary loads. Pressing the AC button restarts cooling or the driver can deactivate ECO+.
Användarvisningsbild
av torwald
Vilka modeller är det som har denna funktion utöver XC60 D4 (VEA)?
av SweRonin
Om man aktiverar eco+ så stängs ac av? Det tror jag iaf gjorde när jag testkörde xc60.

Nu till min fråga har alltid fått lära mig att ac mår ej bra att ha avstängd etc.

Hur skall man då kunna köra med eco+ skall man då motionera ac genom att starta den 1gång i. Veckan lr är ac förstärkt så att den kan hållas avstängd en längre period.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]