Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
#867690
Hittat en fin V60 2013 D4 automat summun och enligt spec (vilken man ska inte ska lita på i regel) så verkar ju motorn riktigt
snål, men hur är den nu i verkligheten vid normal körning? Kör ni på runt halvlitern som i specen eller drar de iväg mycket?
Användarvisningsbild
av laser2
#868069
Är det en 2 liters D4 med FWD?
Min D4 (2L) med FWD och man har dragit 6,2l/100km i snitt sen jag köpte den inkl bränslevärmare mätt vid pump. Runt halvlitern lär du aldrig hamna, snarare runt 0,7 med aut och någorlunda sansad gasfot.
Användarvisningsbild
av joel80
#868090
Finns D4or på fuelly.com med automat som verkar ha klarat sig och snittat på runt 0,62-65. Utan automat finns de som klarat runt 0,56.
Beroende på din gas och fartglädje kan du räkna med mellan 0,55 (om du kör väääldigt mycket landsväg i typ max 90km/h) och 0,8 (om du ligger i 130-140 på motorväg och har behovet av att vara först iväg vid rödljusen)
av dst02
#868108
Ungefär som Jag räknat då, Jag kör E6 mellan Uddevalla å gbg en dag i veckan i tempo runt 135 å lite kökörning ut till volvo fabriken med 4-5 man i bilen å resten lugnare körning med familjen. Det är bara FWD och antar att det är 5 cyl på 2 liter, är en 129 gramare vet Jag. Jaja, ska iväg å kolla på den imorgon
av Aman
#868119
Hej
Har inte kört en V60 D4 aut FWD 2013, utan en V70 D4 aut FWD 2013 och hamnade runt 0,63 L/mil blandad körning. Då var det ingen Eco körning för att nå dessa siffror. Så förbrukningen bör rimligtvis bli runt 0,6 L/mil i en V60.
av dst02
#868130
Aman:

De låter ju fint! Jag sitter just å räknar på hur mycket man skulle kunna spara per mil med en D4 jämfört med min Saab som går på etanol å sölar i sig ca 1,25 liter milen blandad. De ger ungefär en milkostnad i bränsle på ca 11,80,-, med diesel och runt 0,6-0,65 borde man hamna på ca 9,25,- milen med dagens dieselpris. Skatten ligger på 1250,- på min bil, på D4an 1650,- , kör ca 2500 mil om året.
Användarvisningsbild
av joel80
#868188
Du sparar inte en krona per mil.. bränslekostnaden är relativt liten del av milkostnaden. Du kommer ha ett värdetapp på en nyare bil som är större än vad du sparar på bränsle. Men det gör ju i och för sig att det inte blir lika stor skillnad som om du köpt en ny bil med samma förbrukning.
Sen är det rätt trevligt med en ny bil också. :) Men det är väldigt få saker med ny bil som kan stavas besparing.. ;)
Möjligen skulle det vara besparing på jobbiga verkstadsräkningar första åren...
av dst02
#868212
Ja självklart blir de alltid en dum affär hur man än gör, men med en diesel servas den var 3000e mil ist för etanolens 1500 mil, och som du säger alltid kul me ny/annan bil. V60 är en riktigt favorit för mig.
av perhall
#868287
Personligen är jag ingen diesel-vän, tycker helt enkelt att man byter till sämre komfort (mer vibrationer-högre ljudnivå) och tråkigare motorkaraktär. Det tycker jag att man ska väga in när man tycker att en diesel går snålare.
En del tycker tvärtom. Men man har inte mycket val numera. A6 Allroad kostar +30 000 med bensin och man missar då en kampanj med -62 000 i pris. Efter ett år är den enligt KVD värd 25 000 mindre... nästan oavsett märke för större bilar blir man avrådd från bensin. Synd.
PH

Oj hoppsan, vägmätaren passerade 650000 […]

Trasig Renault Scenic

Renaulten är nu nybesiktigad utan anmärk[…]

Nu är bilen OK igen. Det var inte tomgå[…]

På våran (fd) VW Passat satt alla skiv[…]