Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Ett lyxproblem säkert, men trist att glömma takluckan öppen och behöva tömma bilen på vatten...eller att någon klåfingrig typ tömmer bilen. Eftersom bilen är fullsmockad med varningar av diverse slag så borde bilen även hinta om att takluckan är öppen när tändningen slås av. Finns den funktionen...eller är det bara jag som är disträ?

Har en XC60 MY14.
Nej det finns tyvärr ingen sån funktion. Man får helt enkelt vara noggrann och kolla varje gång! :)

MB har ingen sån heller. En väns AMG-merca för över 1 mille blev vattenfylld och totalförstörd för att den glömdes öppen. Oops :wink:
VOC:en varnar vad jag vet bara om man lämnar bilen olåst. Hur svårt kan det vara för VCC att få den att varna för öppna fönster/taklucka, glömd handbroms, ljuset på osv osv. Speciellt handbroms har jag glömt ett flertal gånger, som tur är utan olyckor hittills.
PaNi skrev:VOC:en varnar vad jag vet bara om man lämnar bilen olåst. Hur svårt kan det vara för VCC att få den att varna för öppna fönster/taklucka, glömd handbroms, ljuset på osv osv. Speciellt handbroms har jag glömt ett flertal gånger, som tur är utan olyckor hittills.
Eftersom handbromsen är elektrisk så borde den kunna fjärrmanövreras.
Perra83 skrev:
PaNi skrev:VOC:en varnar vad jag vet bara om man lämnar bilen olåst. Hur svårt kan det vara för VCC att få den att varna för öppna fönster/taklucka, glömd handbroms, ljuset på osv osv. Speciellt handbroms har jag glömt ett flertal gånger, som tur är utan olyckor hittills.
Eftersom handbromsen är elektrisk så borde den kunna fjärrmanövreras.
PaNi - du kör väl också automat!? P-läget klarar väl det mesta, om man inte står i brant backe kanske då..

Själv använder jag min bara då och då för att det inte ska "kärva ihop". Men jag kanske överskattar P-läget på automatlådan, vad vet jag 8)
av PFA
Det var som tusan. Märkligt att funktionen inte finns. Så man kan stänga den med fjärran? Japp, VOC'n borde kunna varna.

Nåja, får väl bli mer fokuserad...men jag är jäkligt rädd att glömma den. Brukar stänga den innan jag parkerar :)

Tack för svaren!

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]