Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen hämtat ut en XC60 D4 MY14 med Volvo On Call och är supernöjd med bilen!

Jag har satt in ett SIM-kort från operatören Hallon (=samma operatör som Tre) i bilen 3G-modem och allt fungerar bra. Vid en mängd tillfällen har jag mätt upp hastigheten på 3G-anslutningen genom att ansluta min iPhone 5s till bilen WiFi och via appen Bredbandskollen på telefonen mäta hastigheten i uppkopplingen. Jag har vid upprepade tillfällen och vid olika tidpunkter på dygnet mätt hastigheten på uppkopplingen i Stockholms innerstad, i Stockholms nordvästra förorter och längs E18 västerut från Stockholm. Jag är fullt medveten om att modemet i bilen, liksom operatören Hallon, inte stöder 4G.

Den snabbaste uppkopplingen jag har mätt upp är 2.864 Mbit/sek (ned) respektive 2.878 Mbit/sek (upp). Dessa två värden kom inte vid ett och samma mättillfälle men nästan alla mätresultat ligger stabilt kring dessa siffror; jag har aldrig legat över 3 Mbit/sek (varken ned eller upp).

I dag testade jag att sätta in ett 4G-SIM från Telia i bilens modem. När SIM-kortet fortfarande satt i MiFi-routern (Huawei E589) i bilen så hade jag 19.898 Mbit/sek (ned) och 8.271 Mbit/sek (upp). När jag därefter tryckte in samma SIM i bilens 3G-modem så fick jag 2.785 Mbit/sek (ned) och 2.598 Mbit/sek (upp). Min slutsats är att den (i mina ögon) relativt låga hastigheten sannolikt beror på 3G-modemet i bilen och dess mjukvara snarare än på val av operatör och/eller SIM-kort.

Vet någon i forumet om det på något sätt går att öka hastigheten i bilens 3G-modem? Går det att uppgradera modemets mjukvara via ÅF? Jag har flera datatörstande familjemedlemmar som skulle vilja kunna ta del av bilens 3G-uppkoppling via WiFi under sommarens bilsemester i Sverige. Att dela på mindre än 3 Mbit/sek blir nog ingen succé... :roll:
Låter som normal hastighet på ett 3g modem, att uppgradera till 4g ser jag som omöjligt då 4g är helt annan teknik och kräver annan hårdvara.

Om du vill testa vad du max får ut av 3g så tänk på att testa vid låt trafik på nätet, dvs runt 3-4 tiden på morgonen en söndag ;-)

Fredrik
Dela ut iphonens 4g istället och skippa bilens.
Jepp, att dela ut iPhonens 4G vore trevligt. Men jag delar på 2GB 4G-surf/månad med min son vilket kostar en del pengar (och jag hinner i regel inte förbruka 'min' andel på 1 GB)...

SIM-kortet från Hallon ger mig 20 GB data/månad (bara 3G, inte 4G) för 99 kr/mån. Det hade varit toppen om jag bara kunde få liiiite högre fart än 2.8 Mbit/sek.
Kollade 3G-hastigheter på Wikipedia och Swedroid (gammal tråd från 2012):

Wikipedia: "3G, tredje generationens mobiltelefoni, ger mobiltelefontjänster med en överföringshastighet på upp till 2 Mbps för stationära system (med HSDPA upp till 14 Mbps.). För mobila system når man upp till 384 kbps."

Swedroid: "Det är skillnad på vad man teoretiskt kan få ut och vad operatörerna får sälja abonnemangen som, alltså vad som är praktiskt möjligt.

3G upp till 7,2Mbit/s säljs som upp till 6Mbit/s WCDMA/HSPA
3G upp till 14,4Mbit/s säljs som upp till 10Mbit/s HSPA
3G upp till 21,1Mbit/s säljs som upp till 16Mbit/s HSPA+
3G upp till 42Mbit/s säljs som upp till 32Mbit/s DC-HSPA"

Min slutsats: 3G-modemet i min XC60 MY14 är ett enkelt 3G-modem. Inget stöd för WCDMA, HSPA, HSPA+ eller DC-HSPA. Liten suck.

Är det någon som vet vilken tillverkare det är av modemet och vilken modellbeteckning eller liknande som det har? Det skulle ju vara trevligt att kunna veta lite mer om specifikationerna än vad gränssnittet i bilen medger.
Fliker in med en följdfråga till TS gällande hastigheten på bilens modem. Är hastigheten såpass låg att t.ex. Spotify hackar när man streamar det från bilens inbyggda nätverk? Om inte, så får man väl anse att allt fungerar som det skall - jag förutsätter att Volvo inte har tänkt att man ska streama 720p filmer direkt från internet genom bilens egna uppkoppling / wifi. :)
Skruffel skrev:Fliker in med en följdfråga till TS gällande hastigheten på bilens modem. Är hastigheten såpass låg att t.ex. Spotify hackar när man streamar det från bilens inbyggda nätverk? Om inte, så får man väl anse att allt fungerar som det skall - jag förutsätter att Volvo inte har tänkt att man ska streama 720p filmer direkt från internet genom bilens egna uppkoppling / wifi. :)
Spotify drar ju bara ett par hundra Kb som mest beroende på kvalitetsinställning i Spotify.

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]