Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuslindh
Frun har idag lämnat in bilen (V60 Drive 2012) på Volvo bilbolaget för byte av spridare och tillhörande spridarrör( motorn har endast gått 6000mil och bilen är 2,5år gammal) döm om min förvåning då frun ringer hem och säger att det inte kostar nåt??!!
Nån som har en förklaring till detta?? Har googlat mig fram till något som heter emissionsgaranti, men inte fått klart för mig vad det är och om Volvo använder sig av detta
Användarvisningsbild
av Perra83
Emissionsgarantin gäller väl i fem år. Tror det är för att det är en miljöbil.
av valln
Eftersom du har fått tre olika förslag skulle jag kontakta verkstaden och efterhöra.
av Droopy
Till 99% kan jag säga att bilbolaget nyttjat emissionsgarantin, det gjorde de på min tolva ochså då de bytte spridare, ventiltätning + någon givare. Det var bilbolaget i S-vall
Användarvisningsbild
av mobe
Säger också konsumentköplagen, 3års reklamationrätt.
Användarvisningsbild
av torwald
Ja det är lagen som gäller. Vill minnas att det är 5år eller 8000mil som gäller.
Användarvisningsbild
av joel80
torwald.. konsumentlagen är en lag som skyddar konsumenten mot ursprungsfel i 3 år (starkast de 6 första månaderna då all bevisbörda ligger på säljaren.) Det finns ingen lag som säger nått om 5 år eller några miltal.

Garanti däremot sätts frivilligt av säljaren. Den kan vara utformad lite hur som helst så den kan sättas till t.ex 5 år eller 8000 mil. Blanda bara inte ihop konsumentköplagen som är bindande med garantier som är frivilliga. :)
Användarvisningsbild
av mobe
joel80 skrev:torwald.. konsumentlagen är en lag som skyddar konsumenten mot ursprungsfel i 3 år (starkast de 6 första månaderna då all bevisbörda ligger på säljaren.) Det finns ingen lag som säger nått om 5 år eller några miltal.

Garanti däremot sätts frivilligt av säljaren. Den kan vara utformad lite hur som helst så den kan sättas till t.ex 5 år eller 8000 mil. Blanda bara inte ihop konsumentköplagen som är bindande med garantier som är frivilliga. :)
Om bilen inte uppfyller avgasreningslagen inom 5 år eller 8000 mil skall biltillverkaren avhjälpa felet kostnadsfritt. Samt ersätta bilägaren för kostnader som uppstått i samband med körförbud osv.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]