Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av windy22
Håller på att byta hjullager fram på min V60 2011.

Jag har gjort en pressplatta för att det endast ska bli tryck på ytterringen när jag pressar i det och så långt är det inga problem.

Däremot ser jag att lagerbanans bredd är ca 42 mm medan djupet på lagerläget i spindeln är ca 43mm

Pressar jag då med en platt pressplatta så att lagret ligger kant i kant på utsidan så är det därmed ca 1mm kvar till ”botten” av lagerläget.

Ska det vara så eller har Volvos original pressverktyg en smal upphöjning för att trycka in lagret lite innanför spindelkanten?

Tänkte tyvärr aldrig på att kolla hur långt in det gamla satt.
av riha
Tror du den millimetern spelar någon roll?
Den kanske bara har med expansion/krympning av materialet att göra när det blir varmt/kallt?

Själv vet jag inte, mest en tanke jag fick när jag läste ditt inlägg.
av Raymond
Det spelar roll! Volvo har två olika verktyg, ett for liten plattform och ett for stor. Dom er nestan helt lika, men det til stor plattform (60/70 bilarna) har en liten kant som medfør att lagret pressas i den sista lilla millimetern. Om man anvander V50 verktyget som INTE har den lilla kanten kan ABS sensoren strula, och bromsskivan ligger inte centrerad i calipperen. Fråga meg hur jag vet....
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]