Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erhug
Hej
Har precis beställt en V60 D3 Aut.

Ville ha med en hel del utrustning och tyckte jag fick en ok pris.

Nu börjar jag få lite kalla fötter när jag läser mer om D4 motorn.
Är det så stor skillnad mellan dem eller är det något jag har fått för mig?!

Den gick bort för mig kostnadsmässigt eftersom jag inte kunden få lika mycket utrustning för pengarna. (aut, drag, VOC, sensorer runt om osv)
Kan klämma in automaten men inte så mycket mer.

Är småbarnsfar och har lämnat buskörningen bakom mig, utan är ute efter en driftsäker snål bil.

Någon som har erfarenheter av båda motorerna? Och nu pratar jag efter en tids körning då ett par provkörningar inte ger så mycket...
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej D3 är en fin motor. Utrustning är alltid roligt så du har prioriterat bra. Sen när barnen har flyttat då kan du börja med effektstinna motorer igen.

Ja har bara sambo och hund och gamla D4:an räcker bra.
av perhall
Det är ju en enorm skillnad prestandamässigt. Typ 0-100 7,6 mot 10,8 i en S60 (har inte kollat, men nåt sånt).
Hur mycket skulle det skilja i pris??
Gamla motorn går ju mysigt, 2-liters femcyl.
Har också barn men kör inte lugnare än innan jag hade barn. Tycker att D3 är för seg för min smak men klart den funkar.
PH
Användarvisningsbild
av Funk
Pratar vi nya D4 med åttastegsautomaten ? I så fall måste jag göra dig besviken...den kombinationen spelar i en helt annan liga än D3 tyvärr.
Det är inte så att D3 på något sätt är direkt dålig, bara att den nya D4/auto-kombon är såå bra. Både prestanda och gångkultur/karaktär är mycket bra och bränsleförbrukningen kalas.

/Thomas
av erhug
Tack för alla svar :D
Det är genom jobbet och innebär bruttolöneavrag.

Skillnaden mellan D3 & D4 med ungefär samma utrustning innebär en merkostnad på ~600 efter skatt.
Känns inte värt det eftersom smärtgränsen mer eller mindre redan är nådd. (hellre 600 mer på dotterns sparkonto än på pappas nya bil)

Då kan jag släppa den pucken och känna mig nöjd med mitt val.
av perhall
Det har jag aldrig tänkt på! Att jag kan spara till barnen istället för att köpa roliga bilar. Om man tänker mycket så kan man ibland komma till slutsatsen att man borde göra andra saker för pengarna....
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en D3a V70 som alltså väger mer än V60 och tycker jag har bra drag i motorn. Har haft husvagn på i sommar och dragit runt lite norrut i alla Hälsinglands och Jämtlands backar, och var väldigt nöjd med motorn.
Däremot hade jag nog tagit prisskillnaden på 6000kr som det var när jag köpte min för att få D4an. Jag visste helt enkelt inte att det skiljde så lite i pris då jag köpte.. (dålig försäljare?) :)
Men 600kr extra i månaden skulle jag inte vilja betala. :)
Du kan ju också glädja dig med att du fick en större motor, 5-cylindrig bil istället för 4-cyl med mer effekt. ;)

Det lär ju iallafall bli ett lyft mot 2.0f powershift :)
Användarvisningsbild
av Perra83
perhall skrev:Det har jag aldrig tänkt på! Att jag kan spara till barnen istället för att köpa roliga bilar. Om man tänker mycket så kan man ibland komma till slutsatsen att man borde göra andra saker för pengarna....
Det är en av anledningarna till att INTE skaffa barn. Man jobbar och sliter och va får man tillbaka? Jag jobbar för att kunna leva mitt liv. Det funkar bra. Går jorden under efter att ja dör så är det knappast mitt fel :wink:
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]