Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Efter senaste besöket på bilprovningen så behöver jag byta bil :(

Har lite frågor till forumet då jag är HELT FÄRSK på volvo...

1) Fråga kring utrustning, är de olika paketen (Kintetic, Momentum, Summun) samma på en 2011 som en 2014 - alltså att jag kan gå in på volvos hemsida och se vad paketen betyder och det även gäller för en -11?
Annars kanske någon kan visa mig en sida på vad tex en "momentum -2011" betyder avs paket?

2) Är det i övrigt någon vesäntlig skillnad på S60 & V60 i samma årsmodeller annat än kaross? - jag kan tänka mig båda modellerna..

3) Är prisnivån den samma tycker ni mellan S&V (letar bil runt 150000 men kan gå upp till 170 för rätt bil - en som max gått 10000 hade jag tänkt mig)?

4) Med 1200 mil per år och pendlar 13km, är då Diesel ett alternativ mht partikelfilter och annat som vill bli genomvarmtvarmt?

5) Hur är Volvos läderklädsel, sett flera bilar där jag tycker den ser hängig ut efter ett par år!

6) Någon idé om vad en eftermontering av dragkrok kostar till en S/V-60? - måste ha en och det påverkar mitt pris motsvarande.

6) Automat, fungerar dom bra med en mediokert start motor D3/T3

Tacksam för svar av volvoköpare i panik..
Spoiler »
De olika utrustningsnivåerna skiljer sig lite beroende på årsmodell. Det mesta stämmer, men vissa enstaka saker som ingick i exempelvis Momentum till MY11 gör det inte till MY14, och vice versa. Var man hittar info om vilka MY som innehåller vad vet jag inte på rak arm, men sök på Volvos hemsida så hittar du nog det förr eller senare.

Någon direkt skillnad på S60 och V60 annat än karossen är det inte. Hur dessa skiljer sig i pris vet jag inte, men kombi är ju alltid poppis i detta landet.

Angående klädseln vet jag ej hur lädret är i just S/V60, men överlag tycker jag läderklädslarna från Volvo blivit sämre på senare år. Förra generationens V70 (vi hade en MY06 med halvskinn) hade betydligt bättre klädsel än de två senaste bilarna, en V70 MY09 med halvläder som vi hade i tre år (såg tråkig ut trots drygt 2000 mil på tre år) och nu en V70 MY12 med Ocean Race-läder som även det börjar se trist och rynkigt ut efter bara 1800 mil och två år. Trist och lite dumsnålt i min värld.

T3 fanns inte med automat de första årsmodellerna om jag inte missminner mig. D3 fungerar helt okej med automat, beroende på vad man jämför med. Hittar du en T3/T4 (eller D2 för den delen) med automat så är det 6-stegad dubbelkoppningslåda som gäller medan D3/D4/D5 m.fl har traditionell aut-låda.
Med så lite mil hade jag valt en bensinare. Dieselhystering håller priserna uppe så välj T3/T4 istället. Automat (powershift, dubbelkopplingslåda) är ett tycke/smak val, jag hade avstått.
Med dina förutsättningar hade jag också letat efter en T3/T4 med minst momentumpaketet. Ingen av modellerna är en storlastare precis, men en V60 kanske är mer lättsåld i tredjehand. Här har vi en med drag till ett ok pris tycker jag:

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v60/j ... VfkAAnAwgA_!
Jag tror att du snarare får problem med åldern på bilen än uppnådd körsträcka.
Högst troligt kommer det under åren att inträffa perioder med verkstadskostnader på 10 000-20 000 utöver servicekostnaderna.
Dragkrok brukar kosta ca 7000kr om man gör det på Volvo med orginaldelar.
Hej!
Jag har haft en v40, en v50, en s80 och ett par xc90:s tidigare, efter att bilarna hadde fyllt 6-7 år så började elektroniken i samtliga bilar att krångla...
Under servicar byttes diverse givare/kontakter för att få bukt med problemen. Man får räkna med att det kan tilkomma 5kkr i extrajobb vid servicar. :(.
Milen skilde ganska mycket mellan mina bilar, så det verkar nästan som att det är tiden som gör att ärg/värme/kyla sliter ut dessa delar...

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]