Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
Hej!
Jag krockade lite för några dagar sedan. Så klart var det inte mitt fel, utan Den Andra. Ett nöt som stod still intill kanten på en mötesseparerad väg mitt för ett hål i mittstängslet och skulle göra en U-sväng. Personen han inte, för jag dundrade in i sidan på den. Jag såg ju att det var en idiot där, så jag hade saktat farten ganska ordentligt och gissar att krocken skedde i mellan 50 och 70 km/h. Min bil ska nu lagas för drygt hundra tusen. Bilen jag körde på blev skrot.

Några frågor:
- Kan jag få reda på från bilen hur fort det gick när airbagen löste ut? Absolut inte av några rättsliga skäl, utan bara för att veta hur ont det gjorde att krocka i X km/h.
- Behöver man vara orolig för framtiden då man kör runt i en bil som redan varit med om en krock?
- Finns det något speciellt jag ska/kan kontrollera när jag får tillbaka min bil? T.ex. någon viktig deformationszon som måste bytas eller så.

Tacksam för svar!

/Martin

P.S. Det blev inga personskador, varken på mig eller motparten. D.S.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har du för bil?
Gissar att den lämnas i på märkesverkstad. Om de anser att den går att laga för 100k så är det ju vad det kostar att återställa den i ursprungligt skick. Så länge du inte lämnat in den till "Harrys på hörnet" eller någon småskojare ska du nog inte behöva vara orolig.

Inga bilder på hur illa bilen blev tilltygad?
av Malmstroem
Huvudsaken är att ingen gjorde illa sig. Det var bra.

Om din bil repareras så har inte någon icke utbytbar del fått för allvarliga skador. I Sverige så finns det ingen auktoriserad verkstad som skulle "fusklaga".

Det du kan få problem med i framtiden är olika färgnyanser -- mest troligt lackas bara de delar som behövs om. Rostskyddet brukar också vara svårt att återskapa till den nivå som var tidigare. Tyvärr är det här problem som du får räkna med.

Om det var min bil hade jag varit mest noga med lackering och att alla linjer etc var korrekta. Det är svårt för en lekman att kontrollera att grundarbetet gjorts korrekt. Jag skulle faktiskt bara förutsätta det om en auktoriserad Volvoverkstad gjort jobbet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Malmstroem skrev:Jag skulle faktiskt bara förutsätta det om en auktoriserad Volvoverkstad gjort jobbet.
Finns en drös vad jag vet som fixar, t.ex Atracco Auto. Duktiga mekaniker där och till rätt pris.

Hoppas det går fint för TS nu.
av timebandit
Volvia använder sig av så mycket begagnade delar som möjligt så oftast behövs det inget omlackering. Det står tom i deras villkor.
av Droopy
timebandit skrev:Volvia använder sig av så mycket begagnade delar som möjligt så oftast behövs det inget omlackering. Det står tom i deras villkor.

skämtar du el? hört talas om färgbad och färgskillnad, självklart lackas delar om, man sitter inte och letar delar i rätt färg om du trodde det.
av timebandit
Skall vi slå vad? :-)
Oftast kommer delarna från jb.
Fick själv laga bilen efter krock med mc för 1år sedan. 80.000 gick det på.
Begagnad skärm, huv, spoiler, fjäderben, servomotor m.m
Fick reda på innan lagningen att Volvia använder begagnade delar i första hand, annars så hade det blivit inlösen på merparten av bilarna.
Även på arbetsunderlaget står det att det är begagnat.
Mycket finns faktiskt I rätt kulörer redan.
Tror även Volvo sitter på en del billigare reservdelar som säljs som begagnat.
av chaffis75
Mm har aldrig tänkt på det med begagnade delar, det känns väl inte riktigt bra? Vilket bolag ska man annars ha tycker ni?
Fredrik
av timebandit
Bästa är väl att ringa försäkringsbolaget och fråga.
Annars bör man väl ringa/mejla runt å fråga hur respektive bolag gör vid reparationer.
av Lövet
Alla bolag har begagnade delar som förstahandsval i villkoren. Kolla själva.
För karossdelar skulle jag hellre ta begagnade delar med rätt fabrikslackering än nya omlackade delar. Har du "tur" får du en så här skicklig lackerare:

Bild

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]