Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bozzeman
Jag och min kollega har precis fått våra nya XC60 med D4. 2WD och automat. Har åkt ca 150 mil nu och kollegan ca 200 mil. Jag hade en XC60 D3 AWD med automat innan den nya bilen. Den drog ca 0,7 vi långkörning i motorvägsfart. Blandad körning var ca 0,75. Jag valde 2WD denna gång för att få nya D4 motorn som skulle vara 2dl snålare per mil än gamla D3 AWD. Till min förvåning så ligger min nya D4:a på 0,81 blandad körning och 0,8 i motorvägsfart. Visst tar det lite tid att köra in bilen med det är ju nästan dubbla förbrukningen mot vad specen anger. Vad har ni andra för erfarenheter?
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag har förvisso en V70 men jag har tyvärr liknande erfarenhet så här långt. Själv har jag kört ca 800 mil och det går lätt att komma ner på angiven siffra (0.41) när det gäller landsvägskörning. Lugn sådan alltså.
Om jag däremot ser över en hel tank och på det sätt/de sträckor som jag kör landar jag på 0.60.
Med min gamla V70 D5 så låg jag på 0.70.
Om man jämför med vad Volvo uppgav/uppger för blandad så var det 0.68 för D5:an vs. 0.43 för nuvarande D4 VEA.
Även om jag inte kalkylerade med att att spara 0.25 så hade jag åtminstone räknat med mer än en deciliter.

Om jag bortser ifrån förbrukningen så är bilen, motorn, lådan, stereon etc helt kanon.
av Gunner
Stäng av autovärmaren, så blir det mycket bättre! :)
//Mats
Användarvisningsbild
av Nexus6
Har bara haft min (D4 FWD AUT) några dagar så man får väl ta detta med en nypa salt då jag inte ens tankat ännu. 40 mil med mest blandad körning (förort) så visar datorn 0.69
av Bozzeman
Först får jag be om ursäkt för mitt stavfel i rubriken...
Vad menar du med autovärmaren? Automatisk start av dieselvärmaren eller ACC´n?
Hoppas att förbrukningen sjunker dramatiskt efter att den är inkörd...annars känner jag mig helt klart lurad :( . Då kunde jag ju lika gärna tagit 4WD eller en BMW 520D som jag vet ligger nära de siffror som de anger.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nexus6 skrev:Har bara haft min (D4 FWD AUT) några dagar så man får väl ta detta med en nypa salt då jag inte ens tankat ännu. 40 mil med mest blandad körning (förort) så visar datorn 0.69
Imponerande att du lyckats köra 40 mil med den lilla skvätt bränsle som bilen brukar levereras med. Eller har du förhandlat dig till fulltankad bil?
Användarvisningsbild
av GustavB
Guligan skrev:
Nexus6 skrev:Har bara haft min (D4 FWD AUT) några dagar så man får väl ta detta med en nypa salt då jag inte ens tankat ännu. 40 mil med mest blandad körning (förort) så visar datorn 0.69
Imponerande att du lyckats köra 40 mil med den lilla skvätt bränsle som bilen brukar levereras med. Eller har du förhandlat dig till fulltankad bil?
När jag hämtade ut min xc70 var det halv tank. Får se när jag hämtar min xc60 i nästa vecka om det är samma.
av Gunner
Bozzeman skrev:Först får jag be om ursäkt för mitt stavfel i rubriken...
Vad menar du med autovärmaren? Automatisk start av dieselvärmaren eller ACC´n?
Hoppas att förbrukningen sjunker dramatiskt efter att den är inkörd...annars känner jag mig helt klart lurad :( . Då kunde jag ju lika gärna tagit 4WD eller en BMW 520D som jag vet ligger nära de siffror som de anger.
Jag menar den automatiska starten av dieselvärmaren! Det första jag gjorde var att koppla ur den. Har passerat 1400 mil och snittar 0,45-0,48 vid pump. Men då går ju värmaren (tiduret), så gott som dagligen.
//Mats
av Bozzeman
Då förstår jag. Men det blir ju ändå lite att jämföra äpplen och päron. Min gamla hade jag alltid på autovärmen och den drog mindre än den nya. Så måste man slå av den för att komma ned i de siffrorna som Volvo uppger. Då kunde jag ju köpt 4WD med gamla motorn och bara slagit av autovärmaren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]