Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Yq
    Är det någon som verkligen känt av hastighetsspärren på sin xc60?

Jag har läst mig till och även sett i vida när den varit uppkopplad till min bil att den skall va spärrad till 210km/h. Jag förväntade mig att den då skulle strypas tydligt likt jag har känt på andra bilar genom åren, men min bil drar stenhårt ända till jag var tvungen att släppa av med 230km/h pä mätaren. Inget problem men jag blir nyfiken.

Hur, var och när detta händer förtäljer inte historien så moraltanter kan fortsätta diskutera blöjbyten på familjeliv.se.

/Martin
    Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
    Användarvisningsbild
    av Perra83
    Mätte du samtidigt hastigheten med GPS?

Den verkliga hastigheten var kanske inte 210 men så mycket fel borde inte mätaren visa :roll:

Hur mycket varvade motorn i den hastigheten?
    Användarvisningsbild
    av XC90_Executive
    XC60 D5 Polestar gjorde inte en mm över 210 på mätaren (samma med XC70). Min V60 T6 Polestar drar på bra till 255 på mätaren sen tar det tvärstopp!

Men din har väl rullat på Volvo innan va? Möjligt att det är något gjort med den kanske.... :wink:
    Användarvisningsbild
    av MartinS
    Nops, ingen gps. Jag drog till 230 för att jag tyckte att jag då borde ha rejäl marginal mot att mätaren visar fel.

Förvisso kan ju spärren va borta, men jag tycker inte det borde stå i vida att den är spärrad då.

Nåja, om du upplevt att de tvärdött vid mätarfart så jag får väl konstatera att min verkar sakna spärr oavsett vad det står i vida, det var mest det jag var nyfiken på.

Jag vet inte vad den varvade, men den ligger på prick 2krpm vid 110km/h på sexans växel så runt 4krpm antar jag, utväxlingen är väl linjär?!. Men jag är inte helt hundra på att den verkligen hade fått i sexan, femman känns troligare. De 315 springarna finns ju vid dryga 5krpm.

/Martin
    av Petzzon
    Vår gamla XC60 T6 hade definitivt hastighetsspärr, kändes lite som att köra in i väggen, tog liksom stop vid ca 215 på mätaren.
    Så förmodligen saknar din bil denna Martin.
    Användarvisningsbild
    av MartinS
    Tack för input Petzon, får testa en annan gång när det är bättre förutsättningar för att se vad den verkligen toppar. Kanske skall vänta till man bytt bort dubben ;-)
    Användarvisningsbild
    av Guligan
    Låter väl annars som ett bra sätt att dubba av däcken på :wink:
    Användarvisningsbild
    av MartinS
    Guligan skrev:Låter väl annars som ett bra sätt att dubba av däcken på :wink:
    Hakkapelitta, dom dubben sitter....

Användarvisningsbild
    av Guligan
    Haha, såg filmen men det framgår inte hur många av dubben som sitter i innerskärmarna...
    Användarvisningsbild
    av dol
    Som någon varit inne på verkar du ha betafirmware i din bil då jag under en familjeutflykt mellan fartkameror tyckte min T6:a somnade vid 208 km/h på mätaren.

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]

B230F går fett

Nu fick jag inga felkoder men senaste gången[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då kän[…]

Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]