Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cheesecake
Det pirrar underligt i handen när jag håller i ratten på vänster sida precis ovanför cruisecontrolknapparna under körning. Märks tydligt när jag har en ring, som är gjord av stål, på mig. Volvoverkstaden är förbryllad och har provkört men inte märkt nåt. Finns mätinstrument för sånt här? Jag har nybilsgaranti och vill inte ha en ratt som känns så här. Vad göra?
Användarvisningsbild
av bem
Årsmodell 2014 kan ha rattvärme, det var då den finessen kom hos Volvo. Så har du äldre än MY14 så har du inte rattvärme. Har man rattvärme finns även en on/off knapp med rattvärmesymbol på i mittkonsollen i nedre knappraden, se bilden nedan.
Min tanke var om du har rattvärme att det då kunde ha blivit nåt kajko med värmeslingan inne i ratten som ev kunde orsaka nåt liknande fenomen du upplever. Men det skulle säkert Volvoverkstan som kollade på problemet ha hittat via VIDA (Volvos diagnostic system som de kopplar in bilen på när de felsöker och får felkoder osv). Men elvärmeslinga som rimligen alstrar ett visst magnetfält + stålring på din hand - vem vet om det kanske kan ge underliga effekter på en hand speciellt om man är "elkänslig". Men det skulle ju vara i så fall när man har rattvärmen på.

En fråga: märker du "fenomenet" om du bara har tändningen på?

/Bo

Bild
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Jag antar att det är vibrationer du känner. Ringen gör de känns mer. Om vibrationerna kommer från motor eller framvagn/väg är svårare att säga.

Jag har väldigt svårt att tro att du kan känna de strömmar och/eller magnetfält som finns i en bil.

Om du sätter på dig en icke ledande, icke magnetisk ring torde det kännas likadant.
av Rådlös
Du frågar om det finns mätinstrument för sådant här: Ja, det finns spänningsmätare om man vill kolla statisk elektricitet. Så kallad gnidningselektricitet, "kattskinn och ebonitstavar". Dom mätarna har man för att vara skyddad mot EDS, som är en förkortning på något som jag har glömt just nu.
Det handlar emellertid om många tusentals volt och jag tror inte det kan uppstå i din ratt. Har du mycket syntettyger på dig, täckjacka, nylonskjorta etc. etc? Det är dom som laddas upp. Sedan laddas det ur med en "smäll" och det är den som känns. Men den urladdningen borde du ha känt redan när du tog i bilens dörrhandtag. Och dessutom bara en gång. Är du urladdad så får du samma spänningspotential som bilen i övrigt.
av cheesecake
Tack för alla svar.
Årsmodellen är 2013. Alltså ingen rattvärme. Utan ring känns "pirret" mindre. Men efter att ha åkt ca 20 mil på landsväg (med stålring på fingret) då man håller nästan konstant "tio i två" kändes det i hela underarmen upp till armbågen. Obehagligt. Dock inget som helst problem i höger hand/arm.
Och det är inte alls fråga om vibrationer. Det här känns helt annorlunda. Jag har kört mycket och har aldrig känt nåt liknande.
Och, nästan inga syntetkläder har jag. Skinnjacka, skinnstövlar, naturmaterial all over... ;-) Har inte fått nån "stöt" av bilen och inte heller känt nån statisk elektricitet.
Gåan är olöst. Jag undrar vart jag ska vända mig och vad man kan förvänta sig av en Volvoverkstad, mer än att de kört runt med bilen "och inte märkt nåt"...?
Användarvisningsbild
av Camel
Lite OT:

För bl.a. elvärme i bilsammanhang används ofta PWM (Pulse Width Modulation) för att reglera effekten. PWM innebär en pulsad spänning, med fast frekvens där pulsvidden ändras, och som genom induktion kan skapa strömmar i andra ledare som utsätts för det fält som omger ledaren där den pulsade strömmen går.

Frekvensen i bilsammanhang på PWM ligger inom intervallet 80 Hz upp till några 10-tals kHz beroende på applikation. För elvärme, belysning, etc., används det lägre frekvensområdet.

Om Volvo använder PWM för rattvärmen vet jag inte, men det är mycket troligt. Det är mycket vanligt med PWM i många olika sammanhang i moderna bilar. Man kanske kan detektera eventuellt fält genom mätning över en spole som hålls nära ratten med elvärmen påslagen. Man får säkert prova att håll spolen i olika vinklar. Men jag tror inte några större utslag erhålls. Ska prova själv vid något tillfälle, kan vara intressant att veta. Men jag anser att det är ytterst tveksamt om människor kan känna av fenomenet.

TS har ingen rattvärme så de "vibrationer" som TS känner kan inte bero på rattvärmen.
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]