- fre 21 mar 2014, 18:55
#848225
Den utmärkta tråden Vi som kör VEA har blivit ganska lång och när jag nu tänkte skriva i den ser jag att den övergått till att handla om vilka pengakort som är bäst m fl ekonomiska spörsmål, så jag tar mig friheten att starta en ny om VEA.
---
Tänkte dela med mig av mina helt subjektiva intryck av V60 2014, efter en månad och 150 mil. Delvis i jämförelse med föregående bil, V70 Bi-Fuel 200 någonting hk, aut, 2012.
D4 (181hk/400Nm) VEA, aut, Touringchassi, kallas ibland Komfortchassi, till skillnad från Standardchassi, som ibland kallas Sportchassi. Om jag förstått det hela. 16"/205 dubbat.
Förarsittkomfort likvärdig eller bättre. Lite mindre(?) stolar med mindre fåtöljkänsla, men ändå minst lika bekväma kanske pga stadigare sittställning med lite mer sidostöd (det är standardstolarna). Inte stötig. Stolsvärmen lite snabbare, ändå är inte trean grilläge som i V70.
Ljudnivå preliminärt likvärdig eller lägre (har dock inte kört fort ännu).
Vägkänsla: Styrningen klart bättre, stabilt med precision, och inte så överdrivet lättstyrd i landsvägsfart. Hastighetsberoende servostyrning var det i båda bilarna (prövat de olika inställningarna av den). Misstänker nästan att det var något fel på förra bilen, progressiviteten var ju närmast obefintlig i jämförelse. Inget vaggande och tvekande i svängarna utan mer som V50 än V70 men antagligen ännu bättre. Bättre vägkontakt utan adderad stötighet.
Inget skrammel och glapp. Nice stängljud i dörrarna. Allt känns tajt och hopskruvat.
Motor och drivlina: Mjukt ljud och inte som traditionella dieslar, och så tyst i stillastående att jag ibland inte kan avgöra från motorljudet om den är igång. Drar jämt och fint - skönt att slippa den gamla Gas-T5-ans lynnighet och ryckighet, ändå är väl D4ans vridmoment högre tror jag (inte kollat). Den åtttastegade automaten funkar utmärkt.
Så till den delvis andra sidan.
Kupen lite mindre luftig, men helt ok. Schysst i baksätet också, mer benplats än i t ex V50.
Bagaget mindre än V60 förstås och även mindre än V50. Kollegan säger att även XC60s är mindre än i V70. 245/745/845-målgruppen är väl inte intressant längre. För XC90 har väl få barnfamiljer råd med. För egen del blir det nog takbox på för resorna till och från sommarstugan.
Bränsleförbrukning; medeltemp 5 grader, körcykel 2x2 mil om dan på gata och trafikled, utanför Gbg centrum, medelhastighet 40 km/t, varsam körning men i trafikrytmen, lätt last, maxpumpade vinterdäck, värmare avstängd: 0,63 enligt instrumentet. 0,41 i broschyren (blandad). Hm. V70n drog 1,1 under motsvarande förhållanden och aldrig under 0,98 på landsväg, och 0,89 i broschyren. Så jag hade hoppats på samma relation mellan praktik och teori, dvs 0,50-0,55 för V60n. Får väl se hur våren och sommardäcken och mer varierad körcykel slår.
Summering: Ett lyft; nästan jättenöjd hittills. Får öva mer på ekokörning. :D
Nu blir det på med sommarsulorna och fler intryck senare om intresse finns.
---
Tänkte dela med mig av mina helt subjektiva intryck av V60 2014, efter en månad och 150 mil. Delvis i jämförelse med föregående bil, V70 Bi-Fuel 200 någonting hk, aut, 2012.
D4 (181hk/400Nm) VEA, aut, Touringchassi, kallas ibland Komfortchassi, till skillnad från Standardchassi, som ibland kallas Sportchassi. Om jag förstått det hela. 16"/205 dubbat.
Förarsittkomfort likvärdig eller bättre. Lite mindre(?) stolar med mindre fåtöljkänsla, men ändå minst lika bekväma kanske pga stadigare sittställning med lite mer sidostöd (det är standardstolarna). Inte stötig. Stolsvärmen lite snabbare, ändå är inte trean grilläge som i V70.
Ljudnivå preliminärt likvärdig eller lägre (har dock inte kört fort ännu).
Vägkänsla: Styrningen klart bättre, stabilt med precision, och inte så överdrivet lättstyrd i landsvägsfart. Hastighetsberoende servostyrning var det i båda bilarna (prövat de olika inställningarna av den). Misstänker nästan att det var något fel på förra bilen, progressiviteten var ju närmast obefintlig i jämförelse. Inget vaggande och tvekande i svängarna utan mer som V50 än V70 men antagligen ännu bättre. Bättre vägkontakt utan adderad stötighet.
Inget skrammel och glapp. Nice stängljud i dörrarna. Allt känns tajt och hopskruvat.
Motor och drivlina: Mjukt ljud och inte som traditionella dieslar, och så tyst i stillastående att jag ibland inte kan avgöra från motorljudet om den är igång. Drar jämt och fint - skönt att slippa den gamla Gas-T5-ans lynnighet och ryckighet, ändå är väl D4ans vridmoment högre tror jag (inte kollat). Den åtttastegade automaten funkar utmärkt.
Så till den delvis andra sidan.
Kupen lite mindre luftig, men helt ok. Schysst i baksätet också, mer benplats än i t ex V50.
Bagaget mindre än V60 förstås och även mindre än V50. Kollegan säger att även XC60s är mindre än i V70. 245/745/845-målgruppen är väl inte intressant längre. För XC90 har väl få barnfamiljer råd med. För egen del blir det nog takbox på för resorna till och från sommarstugan.
Bränsleförbrukning; medeltemp 5 grader, körcykel 2x2 mil om dan på gata och trafikled, utanför Gbg centrum, medelhastighet 40 km/t, varsam körning men i trafikrytmen, lätt last, maxpumpade vinterdäck, värmare avstängd: 0,63 enligt instrumentet. 0,41 i broschyren (blandad). Hm. V70n drog 1,1 under motsvarande förhållanden och aldrig under 0,98 på landsväg, och 0,89 i broschyren. Så jag hade hoppats på samma relation mellan praktik och teori, dvs 0,50-0,55 för V60n. Får väl se hur våren och sommardäcken och mer varierad körcykel slår.
Summering: Ett lyft; nästan jättenöjd hittills. Får öva mer på ekokörning. :D
Nu blir det på med sommarsulorna och fler intryck senare om intresse finns.
Tacka vet jag en gammal Cittra, om sanningen ska fram