Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den utmärkta tråden Vi som kör VEA har blivit ganska lång och när jag nu tänkte skriva i den ser jag att den övergått till att handla om vilka pengakort som är bäst m fl ekonomiska spörsmål, så jag tar mig friheten att starta en ny om VEA.
---

Tänkte dela med mig av mina helt subjektiva intryck av V60 2014, efter en månad och 150 mil. Delvis i jämförelse med föregående bil, V70 Bi-Fuel 200 någonting hk, aut, 2012.

D4 (181hk/400Nm) VEA, aut, Touringchassi, kallas ibland Komfortchassi, till skillnad från Standardchassi, som ibland kallas Sportchassi. Om jag förstått det hela. 16"/205 dubbat.

Förarsittkomfort likvärdig eller bättre. Lite mindre(?) stolar med mindre fåtöljkänsla, men ändå minst lika bekväma kanske pga stadigare sittställning med lite mer sidostöd (det är standardstolarna). Inte stötig. Stolsvärmen lite snabbare, ändå är inte trean grilläge som i V70.

Ljudnivå preliminärt likvärdig eller lägre (har dock inte kört fort ännu).

Vägkänsla: Styrningen klart bättre, stabilt med precision, och inte så överdrivet lättstyrd i landsvägsfart. Hastighetsberoende servostyrning var det i båda bilarna (prövat de olika inställningarna av den). Misstänker nästan att det var något fel på förra bilen, progressiviteten var ju närmast obefintlig i jämförelse. Inget vaggande och tvekande i svängarna utan mer som V50 än V70 men antagligen ännu bättre. Bättre vägkontakt utan adderad stötighet.

Inget skrammel och glapp. Nice stängljud i dörrarna. Allt känns tajt och hopskruvat.

Motor och drivlina: Mjukt ljud och inte som traditionella dieslar, och så tyst i stillastående att jag ibland inte kan avgöra från motorljudet om den är igång. Drar jämt och fint - skönt att slippa den gamla Gas-T5-ans lynnighet och ryckighet, ändå är väl D4ans vridmoment högre tror jag (inte kollat). Den åtttastegade automaten funkar utmärkt.

Så till den delvis andra sidan.

Kupen lite mindre luftig, men helt ok. Schysst i baksätet också, mer benplats än i t ex V50.

Bagaget mindre än V60 förstås och även mindre än V50. Kollegan säger att även XC60s är mindre än i V70. 245/745/845-målgruppen är väl inte intressant längre. För XC90 har väl få barnfamiljer råd med. För egen del blir det nog takbox på för resorna till och från sommarstugan.

Bränsleförbrukning; medeltemp 5 grader, körcykel 2x2 mil om dan på gata och trafikled, utanför Gbg centrum, medelhastighet 40 km/t, varsam körning men i trafikrytmen, lätt last, maxpumpade vinterdäck, värmare avstängd: 0,63 enligt instrumentet. 0,41 i broschyren (blandad). Hm. V70n drog 1,1 under motsvarande förhållanden och aldrig under 0,98 på landsväg, och 0,89 i broschyren. Så jag hade hoppats på samma relation mellan praktik och teori, dvs 0,50-0,55 för V60n. Får väl se hur våren och sommardäcken och mer varierad körcykel slår.

Summering: Ett lyft; nästan jättenöjd hittills. Får öva mer på ekokörning. :D

Nu blir det på med sommarsulorna och fler intryck senare om intresse finns.
Men som jag varit noga med att ange. Så gäller ju det varmkörd motor, samt 95% landsväg. Vid resor på strax under 6 mil. Medelhastigheten som Tosslanda anger. Tyder ju på en hel del stopp/start under färden. Då min medelhastighet ligger på strax under 70, då det är 70-80 och lite 50 som gäller under mina arbetsresor. Att jag också enbart har ett trafikljus att passera under dessa resor, bidrar så klart till resultatet! :) . Men som jag redovisat i annan tråd, så ligger ju mätningarna vid pump. Som lägst på 0,45 efter att passerat 1000 mil. Så jag klagar inte, med tanke på värmaren och en tant. Som inte vet vad ecco-körning innebär!! :)
//Mats
Har en V70 D4 VEA som nu rullat ca 700 mil. Har i veckan kört några pendlingsresor på 0.42 enligt datorn.
Sträckan är ca 7 mil och består till största del av motorväg/90-väg. Kört lugnt så det är väl väl främst siffran för landsvägsförbrukning (Volvo uppger 0.41) som jag ska snegla mot. Bra så långt alltså.
Tankade även idag. Datorn sa 0.50 men vid pumpen blev det 0.52. Har varit en "lugn tank" och jag har inte kört brännaren. Jag har medvetet kört lugnt för att jag var nyfiken på att se hur ekonomiskt jag kan köra utan att för den delen överdriva på nåt sätt. Nu är jag mindre nöjd. Problemet är att förbrukningen sticker som en raket så fort man gasar lite. Har hittills kört mycket lugnare än vad gjorde med min förra bil - V70 D5 MY07 - och den drog knappa 0.70 vid pumpen. Är rädd för att jag inte kommer ligga så långt ifrån den siffran när jag nu tänker börja gasa lite mer.

I allt övrigt är jag såklart jättenöjd med bilen.
Trevligt att läsa.

/Thomas
Vilken bils förbrukning sticker inte iväg när man gasar lite?

Ska motorn utvecka sin angivna effekt så gör den det inte och samtidigt dra 0,41/mil.

Däremot borde det vara rimligt att ha en chans att komma ner till en angiven förbrukning.

Min moped med kompressor och insprutning har en angiven förbrukning på 0.2l/mil och ja kör den på 0.3 med min körstil.
Testade att köra i princip fullgas under 10mil och ja då drog den prick 0.2

Har aldrig lyckats köra en bil på den angivna förbrukningen.
Perra83 skrev:Vilken bils förbrukning sticker inte iväg när man gasar lite?
Jag jämför bara med mig själv och mitt eget körmönster. För min gamla D5a uppgav Volvo 0.55 / 0.68 / 0.90 (landsväg/blandad/stad).
Detta var siffror som jag nådde och dessutom är det rimliga skillnader däremellan.

Nu anger Volvo 0.41 / 0.43 / 0.47 för V70 D4 VEA Man.
Jag har inga problem att köra landsväg på/under angiven siffra men att nå 0.47 i stadstrafik känns bara löjligt.

Min bil är ett privatköp och den används till 80-90% till pendlingsresor till/från jobbet (7 mil enkel).
Jag kör lugnt och avstressat medan jag lyssnar på ljudböcker och gillar skarpt att jag kan köra dessa mil med låg förbrukning.
Vill jag köra snabbare så kostar det...lika mycket som förr...
Min far hämtade ut sin nya XC60 igår. D4 med nya atomatlådan.

Mitt intryck när jag körde bilen var följande:

8-stegs automat. Skön låda men hade hoppats på lite mer. Nerväxlingarna tycker jag fortarande va ryckiga. Inte riktigt i nivå med tyskarna ännu.

Motor. Riktigt skön motor. Klart bland dom bästa dieselmotororna på marknaden. Rikitigt bra jobbat av Volvo.

Det tråkigaste var att Volvo ännu inte fått bort allt gnissel och knakande i panelerna. En bil för nästan 500kkr ska inte ha dessa oljud. Detta var en av anledningarna att jag själv bytte. Synd på en övrigt så grymt fin bil.
Har kört sedan i fredags eftermiddag nu med min D4 Automat. Bara 60 mil. Visar 0,64 l/milen. Håller 120-130 på motorväg och 90-100 på 90 väg. Kör snabbt upp i fart. Bilen är förmodligen den skönaste jag haft. Sitter bra. Bra elstol.Bra sikt har man. Sämre sikt i en F11 ( nyaste BMW 5 touring) sålde den i fredags kväll. Lättare in och ursteg i VOLVON. Den känns så lätt att köra och den känns lättare än 1700 kg ( jag vägde på en bilvåg) :D
Roligare att köra än BMW :P Jag är mkt nöjd med allt. Tar bara tid att sätta sig in i alla grejer man kan göra. Bilen är en dator. Den går tyst men chassiet är hårdare än förra bilen. Känns lika bra i tvära kurvor som BMW:n som hade adaptivt chassie. Blir barnsligt förtjust i att ta den och köra onödiga turer. Nöjd som sagt.

/Thomas
Jo måste säga en sak till. Ljudet i stereon är magnifikt. Har aldrig haft så bra ljud. (W) :D

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]