Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Är spekulant på en begganad V60. Har snckat med säljaren (volvo-återförsäljare) och det var väldigt trögt att pruta speciellt mycket på priset, trots ingen inbytesbil. Det man kunde sträcka sig till var begagnade vinterdäck på plåtfälg och 10000 kr rabatt på priset. Är detta en OK deal anser ni? Flera kollegor på jobbet jag snackat med anser att man minst ska kunna dra av 20000 kr om man handlar bil utan inbyte, men dessa herrar är ganska gamla, kanske var det andra tider förr, och att de utannonserade priserna är mer "verklighetstrogna" idag än vad de var för 20 år sen, med mindre prutmån? Bilen i fråga har stått ett tag i hallen, den var dammig, inga vinterdäck finns att tillgå (tjänstebil, förmodligen har vinterdäcken försvunnit iväg som en deal till någon annan?) och motorn är T4F. Vet inte om flexifuel-motorn är bra eller dåligt ur förhandlingssynpunkt. Personligen har jag inget emot den, men jag vet inte hur pass eftertraktad den är?

Om man nu inte vill gå ner mer i pris, vad mer finns det man kan tänkas få förmånliga rabatter på/deala till sig? Det finns ju en del extrautrustning som bilen saknar som är användbar, typ:

Backkamera (9000 kr listpris)
RTI (13000 kr listpris)
Gummimatta i lastutrymmet (trodde alla som köpte kombi valde detta, tydligen inte då det saknas till bilen)
Parkeringssensor fram (5000 kr listpris)
osv

Borde vara möjligt att få bra rabatt på ovanstående tillbehör, om man nu inte vill gå ner i pris mer? Det var väldigt länge sen jag köpte bil, så frågan är hur landet ligger för tillfället. De säljare jag snackat med hittills verkar väldigt arroganta, ungefär som om bilarna "säljer sig själva" trots överfulla bilhallar... väntar de på våren eller?
Användarvisningsbild
av Selast
Svårt att svara på utan lite mer info om bilen, årsmodell, utförande, miltal osv osv. Enligt min erfarenhet säger alltid bilhandlare att deras priser är "netto" och är ovilliga att pruta. Att få vinterdäck och 10 tusen i rabatt kan jag tycka är OK förutsett att bilen är OK prisad från början och däcken är OK. Att försöka pruta utifrån utrustning du skulle vilja ha på bilen och vad den kostar ny tror jag är rätt lönlöst. Den typ av utrustning du nämner är ju mer "nice-to-have" än "must-have" om man säger så. Vad det gäller gummimattor har jag en bekant vars far är Volvohandlare i södra Sverige och enligt honom är det mer eller mindre standard att dom plockar ut gummimattor ur bilarna dom får in och försöker sälja nya till den som köper bilen. Dom tjänar ju en hel del på att sälja nya tillbehör. De vinterdäck han erbjuder dig som "rabatt" kom säkert med bilen in. Jag har själv varit med om att när jag var spekulant på en Volvo hos Bilia i Solna frågade säljaren ifall det fanns med vinterdäck. Säljaren svarade då att det inte kommit med några när bilen kom in. Jag trodde inte på honom och ringde förra ägarern som sa att det visst fanns med vinterhjul när han lämnade in bilen, dessutom med alufälg. Jag sa till säljaren att jag visste att det fanns vinterdäck till bilen och då dök dom plötsligt upp på lagret...
Användarvisningsbild
av Perra83
Har bilen stått länge så är priset kanske sänkt ett par gånger och vinsten blir inte lika stor för säljaren.

Vinterdäck och 10000kr ner på priset låter fint. Vinterdäck finns annars fina på Blocket :wink: V60 är en dussin bil så kolla annars runt lite så hittar du snart en som uppfyller dina önskemål.
Användarvisningsbild
av bem
Nästan alla är frälsta på diesel nuförtiden, för nya S/V60 som säljs idag enligt statistik feb 2014 är 91,5% diesel.
Säljs således få nya som går på annat än diesel.

Begagnatmarknaden för flexifuelbilar kanske inte är så "het" när man jämför hur det ser ut därute bland nybilsförsäljningen.
Men det kan ju vara bra för dig om det är OK med en V60 flexifuel.
Kolla vad du har för serviceintervall på den (på V70 flexifuel var det förr 1000 mil mellan serviceintervallen vilket nog kan upplevas som tätt av många).
Skatten är ju låg på flexifuelbilar så där har du ett plus.

Ang värdet på just den V60 du kollar på så kan du kolla på bilpriser.se och jämföra vad den kan få för säljpris där. Kan vara bra att ha nåt att jämföra med.
Vinterdäck behöver du förstås ha och skall du ha splitternya premiumdäck på Volvo original aluminiumfälg kostar de en del (säkert mellan 10-14 tusen kr beroende på däckfabrikat och fälg). Men den nya Pangaea aluminiumfälgen med premium vinterdäck som man får med nu när man köper nya Volvo borde man kunna pruta sig till även till en nästan ny lätt begagnad V60, kanske, ev att man får betala lite själv.
Gummimattor i kupén och helst i lastrummet bör man ju ha och borde följa med bilen.
Ring förre ägaren och kolla om vinterhjul lämnades med bilen när den lämnades över till handlaren. Ju alltid bra att veta och blir lite lättare när man förhandlar med bilförsäljaren. Begagnade vinterdäck på plåtfälg låter inte så lockande.
Senaste bilförsäljaren jag gjorde affär med hade inte mycket befogenheter, han var tvungen fråga chefen om allt som hade med priset att göra. Säljaren verkade inte få ge nåt pris själv annat än det som stod på prislappen.
Men det innebär inte att det inte går att pruta.
En bil som stått i hallen länge och dammat kan det finnas rejäl prutmån på, såvida de inte redan prissänkt den kraftigt p g av att den stått länge i hallen.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
MrNorth skrev:Hej!

Är spekulant på en begganad V60. Har snckat med säljaren (volvo-återförsäljare) och det var väldigt trögt att pruta speciellt mycket på priset, trots ingen inbytesbil. Det man kunde sträcka sig till var begagnade vinterdäck på plåtfälg och 10000 kr rabatt på priset. Är detta en OK deal anser ni?
Vad anser du själv? Du verkar vilja ha ner priset ytterligare. Ge handlaren ett bud vad du är villig att betala, så får du se om han köper det. Svårt att bilda sig en uppfattning om prutmånen när man inte vet mer om bilen eller priset innan prut. Som fler sagt, bilen kan vara kraftigt prissänkt redan.
av specos
Du måste väl utgå från vad priset är från början? Och ställa det i relation till vad du själv värderar bilen till...uteter vad andr begär för liknande bilar. Som säljare är det bara irriterande med människor som ska pruta bara för prutandets skull...vilket fallet alltid är på Blocket till exempel....=)
av Lövet
Att bilen har stått lång tid brukar indikera att den är felprissatt, men priset kan ju ha ändrats senaste dagarna. Länka gärna till bilen. Några fasta summor i kronor att pruta på en bil finns inte längre (om det någonsin funnits).
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]