Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmykle
#846598
Hei
Hilsen fra veskysten av Norge.
Jeg er i ferd med å motta min første Volvo, en Twilight Bronze XC60. I den forbindelse skal je bestille vinterhjul, men jeg er veldig usikker på hvilke fälg jeg skal velge og trenger noe inspill

"Sargas" 7,5 x 17"
"Pontos" 7,5 x 17"
"Minos" 7,5 x 18"
"Merac" 7,5 x 18"
"Cratus" 8 x 18"

Bilen leveres med "Zephyrus" 7,5 x 18" på sommer hjulene
Takke for all inspill

MVH
Ford eier i 25 år nå min første Volvo 8)
Användarvisningsbild
av MartinS
#846623
Jag förespråkar 18" för att få lite bättre vägkänsla. Det är stor skillnad mot 17".

Jag kör med Merac på mina vinterhjul.

/Martin
Användarvisningsbild
av swed
#846628
Och jag förespråkar 17" för bättre komfort...
Användarvisningsbild
av MartinS
#846629
swed skrev:Och jag förespråkar 17" för bättre komfort...
Komfortskillnaden är marginell/omärkbar. Jag har kört både med 17" och 18" samma vintersäsong så jag vill påstå att jag vet. Vi snackar ju 60 eller 65 profil här...
Användarvisningsbild
av swed
#846658
MartinS skrev:
swed skrev:Och jag förespråkar 17" för bättre komfort...
Komfortskillnaden är marginell/omärkbar. Jag har kört både med 17" och 18" samma vintersäsong så jag vill påstå att jag vet. Vi snackar ju 60 eller 65 profil här...
Jag håller med om att det är marginellt,
likadant är det med "väghållningsförbättringen" åt andra hållet...

Jag vill påstå att det ofta skiljer mer mellan 2 olika däck av samma dimension,
än mellan 60 och 65 profil av samma sorts däck.

Jag har jobbat i 4år hos en stor internationell däcktillverkare, med titeln "specialist personbilsdäck" dom sista åren,
jag visserligen inte provkört just dom här kombinationerna, men jag har provkört många olika bil-däck-fälg kombinationer
under kontrollerade former, både sommar och vinter, så tycker att jag har torrt på fötterna i mina påståenden ang. skillnader i däck/fälg dimensioner.

Det är inte meningen att "tjafsa" eller slå mej på bröstet utan jag vill bara berätta att det inte är bara "tyckande" i mina uttalande.

Till sist så kommer det till tycke och smak, var och en måste välja vad han tycker är mest värt för honom.
Det viktiga är att man gör ett aktivt val och försöker prioritera klokt (t.ex. inte för mycket utseende före funktion...)

Han blir säkert nöjd oavsett om han väljer 17" eller 18".
;o)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#846661
Tack SWED
Jag lyssnar gärna till vad du säger. Det är mycket bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
#846673
Tack Swed, jag ville bara påpeka att jag faktiskt kört med båda, det brukar annars finnas gott om förståsigpåare här på forumet som snackar utan att egentligen veta, jag går säkert också i den fällan ibland.

Vad det gäller just 235/60-18 mot 235/65-17 på just XC60 vill jag dock påstå att skillnaden avseende styrrespons är avsevärd medan komfortskillnaden är försumbar. Den lite småstötiga känslan man annars kan känna av genom att gå ner 5% i profilhöjd var inget jag reagerade på vid bytet. Sen finns det naturligtvis oändligt med parametrar som kan inverka på en det ena eller på det andra, men för mig med samma bil och olika hjul var det min upplevelse, det var den jag ville dela med mig av.

Jag tycker det är jättebra liksom du att man gör ett val, inte bara tar det ena eller det andra, "för att det ändå bara är vinterhjul".

/Martin
Användarvisningsbild
av swed
#846708
MartinS skrev:Tack Swed, jag ville bara påpeka att jag faktiskt kört med båda, det brukar annars finnas gott om förståsigpåare här på forumet som snackar utan att egentligen veta, jag går säkert också i den fällan ibland.

Vad det gäller just 235/60-18 mot 235/65-17 på just XC60 vill jag dock påstå att skillnaden avseende styrrespons är avsevärd medan komfortskillnaden är försumbar. Den lite småstötiga känslan man annars kan känna av genom att gå ner 5% i profilhöjd var inget jag reagerade på vid bytet. Sen finns det naturligtvis oändligt med parametrar som kan inverka på en det ena eller på det andra, men för mig med samma bil och olika hjul var det min upplevelse, det var den jag ville dela med mig av.

Jag tycker det är jättebra liksom du att man gör ett val, inte bara tar det ena eller det andra, "för att det ändå bara är vinterhjul".

/Martin
Som sagt, det var absolut inte min mening att "skryta".

Och i just det här fallet kan jag tänka mej att det stämmer rätt bra det du säger, då 235/60 fortfarande har hyfsat hög däcksida att fjädra med.
Sen kan jag också tänka mej att det i ditt fall var olika typer av däck och att det påverkade styrresponsen.

Så egentligen tycker vi ju ganska lika...
;o)

//Bosse
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#846739
Körde XC60 R-design innan. Hade 20" Cratus på sommaren och 18" Cratus på vintern (235/60) med nordiska friktionsdäck. Komforten blir märkbart bättre med 18" än 20" iallafall. Men redan med 235/60 18" svajar bilen betydligt mer och styr in katastrofalt dåligt jämfört med 20".

Tycker du definitivt ska gå på minst 18"
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]