Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Jag ska snart boka 24 mån-service av min V60 D3 Aut MY12 (uttagen maj 2012) och har några frågor om vad jag ska tänka på:

1. Visst finns det en uppdatering av automatlådan som förbättrar den lite. Är det något de gör automatiskt eller ska jag säga till specifikt om det?

2. Jag har inte uppdaterat Sensus sen jag fick den, har alltså ex inte staplar över bensinförbrukning. Jag trodde de skulle fixa det när jag servade den maj 2013 men hände inte. Måste man säga till om en sån självklarhet också?

3. Tar de extra betalt för sånt här? Jag utgår från att det ingår. Förvisso tjänstebil men vill inte bli lurad.

4. Något annat som jag ska tänka på?

Tacksam för alla kommentarer!
Ja det finns en del nya uppdateringar. Säg till i förväg när du bokar service så dom tar till tid för uppdatering.
Klaga på att stereon är väldigt seg och långsam och låser sig ibland så ska du se att du för sensus 3.0 :wink:

Bara blåtand och telefon tog 40min att uppdatera på min V60.
Leinad skrev:Jag ska snart boka 24 mån-service av min V60 D3 Aut MY12 (uttagen maj 2012) och har några frågor om vad jag ska tänka på:

1. Visst finns det en uppdatering av automatlådan som förbättrar den lite. Är det något de gör automatiskt eller ska jag säga till specifikt om det?

2. Jag har inte uppdaterat Sensus sen jag fick den, har alltså ex inte staplar över bensinförbrukning. Jag trodde de skulle fixa det när jag servade den maj 2013 men hände inte. Måste man säga till om en sån självklarhet också?

3. Tar de extra betalt för sånt här? Jag utgår från att det ingår. Förvisso tjänstebil men vill inte bli lurad.

4. Något annat som jag ska tänka på?

Tacksam för alla kommentarer!
1. Det har kommit flera uppdatering till lådan - vad har du för bekymmer med din?
3. Förväntar mig att man tar det som garantiärenden
Det ingår vissa uppdateringar till automatlådan i servicemjukvaran som ingår i servicen tyvärr tar det alldeles för lång tid att göra en total uppdatering på alla mjukvaror under en service så det är bara vissa utvalda saker som hinner uppdateras under en service
Sensus uppdateringen 3.0 med färdstatistik tar bara den ca 1timme så man får säga till separat om sånt om nu de har tid till sånt för serviceteknikern har ju andra jobb inbokade under dagen o är i behov av datorn till de bilarna när de felsöker o laddar servicemjukvara t.ex
Det ska inte ingå allt.Servicemjukvaran täcker bara det viktigaste som hinns med under den tid en service ska ta skulle alla styrenheter uppdateras totalt med helt ny mjukvara så skulle det nog ta en hel dag för en service o den kostnaden tror jag inte kunden vill betala
Snowcap volvo 240

Fick till slut clipsen i läge :-) Här[…]

Så bra at du fant artikkelnummer til fixen, […]

Ja, det var nåt sånt jag läste oc[…]

Mig veterligt ska även modellår 2017 ha[…]