Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Skulle vara tacksam för lite råd, om någon vet hur mycket bränsleförbrukningen ökar om man monterar på stänkskydd (fram o bak). Kanske är det försumbart vid normala hastigheter upp till 100-110 km/h, men att det märks mer däröver (teoretiskt borde det vara så). Intressant att veta om någon har verklig erfarenhet!
De små originalskydden, fanns de där på tidigare modeller, eller har de kommit till som "första-hjälpen" mot stensprut?

Tack för återkoppling!

V60 MY14 D4/181hp
Orginalstänkskydden är rätt små. De tycks bara lägga till typ ~15 kvadratcentimeter per hjul. Du lär aldrig kunna ens mäta upp den skillnaden som det kommer medföra på bilen som helhet.
Eftersom jag har en riktigt tråkig lunch räknade jag på det åt dig...

Om vi antar att det är 15 kvadratcentimeter per stänkskydd och vi har ett CV-värde kring 1, som en vanlig kub.
Enligt formeln för luftmotstånd har vi vid 30m/s hastighet, 1,225kg/m3 luftdensitet och 60 kvadratcentimeters total area ett motstånd på 33N.
Över en mil sett blir detta en energiåtgång på 330KJ.
Med 35% verkningsgrad i motorn och 90% verkningsgrad i växellådan blir detta en inmatad energi på 1,05MJ.
Med en energitäthet omkring 46MJ/kg i den diesel du tankar har vi alltså förbrukat 0,023 extra kilo diesel per mil. Detta motsvarar ungefär 0,028 liter.
Jag har ju bara gjort ett överslag så du bör alltså kunna vänta dig en merförbrukning om 0,01-0,03l/mil. Mer än jag trodde faktiskt. Det gäller ju dock vid 110km/h.
EDIT:
Plottade funktionen med de antagna värdena så du själv kan pricka in din bils medelhastighet(Finns under My Car->färdstatistik eller nåt sånt) och se uppskattad merförbrukning för just dig. Puh, nördrekord...

Bild
crumpets skrev:Eftersom jag har en riktigt tråkig lunch räknade jag på det åt dig...

Om vi antar att det är 15 kvadratcentimeter per stänkskydd och vi har ett CV-värde kring 1, som en vanlig kub.
Enligt formeln för luftmotstånd har vi vid 30m/s hastighet, 1,225kg/m3 luftdensitet och 60 kvadratcentimeters total area ett motstånd på 33N.
Över en mil sett blir detta en energiåtgång på 330KJ.
Med 35% verkningsgrad i motorn och 90% verkningsgrad i växellådan blir detta en inmatad energi på 1,05MJ.
Med en energitäthet omkring 46MJ/kg i den diesel du tankar har vi alltså förbrukat 0,023 extra kilo diesel per mil. Detta motsvarar ungefär 0,028 liter.
Jag har ju bara gjort ett överslag så du bör alltså kunna vänta dig en merförbrukning om 0,01-0,03l/mil. Mer än jag trodde faktiskt. Det gäller ju dock vid 110km/h.
EDIT:
Plottade funktionen med de antagna värdena så du själv kan pricka in din bils medelhastighet(Finns under My Car->färdstatistik eller nåt sånt) och se uppskattad merförbrukning för just dig. Puh, nördrekord...

Bild
Ja jävlar vilka tråkiga luncher du måste ha. :roll:

Men det var rätt intressant läsning. Jag kan säga i förbifarten att det får dra det där lilla extra för min del, är rätt nöjd att jag investerade i stänkskydd redan vid leverans av bilen.
När jag tänker efter är ju faktiskt inte hela ytan extra frontarea, vilket borde innebära att den bara tillför luftmotstånd för de delar som sticker ut utanför hjulen. Med andra ord bör majoriteten av stänkskyddet bara försämra cv-värdet på befintlig frontarea och därmed inte dra riktigt lika mycket soppa som min plot antyder.
Min borde dock kunna ses som nån slags worst case-scenario där du är säker på att den åtminstone inte kommer att dra -mer- än uträkningen säger.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]