- mån 10 mar 2014, 22:27
#844572
I dessa tester är det inte alltid mitten "diffen" som är orsaken till att en teknik presterar dåligt eller bra. Det finns en mängd fler parametrar som avgör hur hela bilen funkar. Om man tex lyfter en axel i luften på en diesel Subaru (med öppen mitt-diff) eller torsen-bil står den still om det är motlut eller tungt av annan orsak. Finns flera filmer på Tuben som visar på det. Samtidigt har Audi och Subaru bland de mest nöjda ägarna och de flesta anser att de har bra AWD-system. Finns på samma sätt flera exempel på BMW:ar som inte lyckas flytta nog mycket kraft fram utan står still med snurrande bakhjul.
Utan att veta vad testet tar upp och hur det är utfört går det alltså inte att dra några som helst slutsatser kring Haldex 5s duglighet. Det kan också vara saker som att V40 har en relativt klen bakre diff och inte tillåter så mycket kraft till bakaxeln, behöver inte vara Haldex fel alltså. Den kanske presterar bättre i XC70 som har en kraftigare diff.
Har kört med Haldex 4 och 5 versioner av XC60 på rullar och med tre hjul på glidplattor kravlade den nya MY14 av fortare än min gamla MY11, oavsett om hjulet utan glidplatta var fram eller bak. Den var även snabbare iväg om båda hjulen på en sida stod på glidplattor. Med framhjulen på glidplattor var MY11 lite snabbare iväg men skillnaden var liten, mindre än ett hjulvarv. Testerna gjordes helt ovetenskapligt i svagt motlut. Vi körde också runt i ca 2dm blöt snö men där hade däcken större påverkan än AWD.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936