Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Satt precis och läste igenom AWD-testet i nya AMS där bl.a. v40CC var med tillsammans med Subaru,GOLF R, Cittra, Subaru, MB, Audi o BMW. Mycket intressant läsning som väl gick ungefär som väntat men det jag blev lite förvånad över var att den gigantlovomsjungna Golf R har Haldex Gen4. Den fick såklart kanonbetyg vilket man ju kunnat läsa i alla motortidningar. Förhållandet mellan ver4 o ver5 var ungefär som det skrivits spaltkilometer om i detta forum. Jag kan avslöja att Citroen kom sist med 37hkr i elbakaxeln.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Man känner sig inte så sugen på att kanske köpa en Volvo från MY13 när den sämre haldex 5 kom, när ska Volvo komma tillbaka till bättre fyrhjulsdrift? Stämmer det att XC90 är den ändå som har kvar Haldex 4 medan alla andra har 5?
av perhall
Det stämmer. Allt fler bilar får väl en sämre AWD genom att Haldex 5 ersätter 4 samt alla dessa hybrider som har ganska dålig AWD när elmotorn driver på ena axeln (men givetvis ändå mycket bättre än 2WD ur framkomlighetssynpunkt...)
Per
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är så illa så man grinar! Ja skulle lätt betala MER för att få gen 4 om ja var i behov av AWD. Ett litet kryss i tillvalslistan á 5000kr.
Användarvisningsbild
av BandVagn
Kan någon helt kort inviga en oinvigd...
Är alltså en senare version av Haldexsystemet för 4hjulsdrift sämre än en tidigare version? Varför?

Alltså jag kan tänka mig att Haldex inte håller med i det påståendet så vad har dom ändrat som vissa tycker är till det sämre?
av sweborn
Haldex har valt att satsa på lågt pris framför fortsatt goda egenskaper. De har i besparingssyfte tagit bort de komponenter som gett Haldex 4 (och tidigare?) dess föredömligt snabba reaktionsförmåga och istället skapat en lösning mer i stil med påhängsfyrhjulsdrift.

Eventuellt kanske de kommer att producera två olika versioner av Haldex framöver, Haldex 5 är ju en lösning som inte går att prångla på de körintresserade konsumenterna som vill ha AWD pga trevliga köregenskaper.
Användarvisningsbild
av bjornw
I dessa tester är det inte alltid mitten "diffen" som är orsaken till att en teknik presterar dåligt eller bra. Det finns en mängd fler parametrar som avgör hur hela bilen funkar. Om man tex lyfter en axel i luften på en diesel Subaru (med öppen mitt-diff) eller torsen-bil står den still om det är motlut eller tungt av annan orsak. Finns flera filmer på Tuben som visar på det. Samtidigt har Audi och Subaru bland de mest nöjda ägarna och de flesta anser att de har bra AWD-system. Finns på samma sätt flera exempel på BMW:ar som inte lyckas flytta nog mycket kraft fram utan står still med snurrande bakhjul.

Utan att veta vad testet tar upp och hur det är utfört går det alltså inte att dra några som helst slutsatser kring Haldex 5s duglighet. Det kan också vara saker som att V40 har en relativt klen bakre diff och inte tillåter så mycket kraft till bakaxeln, behöver inte vara Haldex fel alltså. Den kanske presterar bättre i XC70 som har en kraftigare diff.

Har kört med Haldex 4 och 5 versioner av XC60 på rullar och med tre hjul på glidplattor kravlade den nya MY14 av fortare än min gamla MY11, oavsett om hjulet utan glidplatta var fram eller bak. Den var även snabbare iväg om båda hjulen på en sida stod på glidplattor. Med framhjulen på glidplattor var MY11 lite snabbare iväg men skillnaden var liten, mindre än ett hjulvarv. Testerna gjordes helt ovetenskapligt i svagt motlut. Vi körde också runt i ca 2dm blöt snö men där hade däcken större påverkan än AWD.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]