Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
VAG gruppen gör allt de kan för att göra livet surt för Volvo och ger massiva rabatter på A6 Allroad, Passar och nu även Touareg med 204hk V6 TDI. Utrustningsalternativen är begränsade (ingen luftfjädring tex) och bilen är ganska naken från början. Det är även en facelift på g under året så modellen är lite "sliten" nu.

En bra utrustad Touareg kostar ungefär 60 kkr mer netto än en likvärdig XC60. Touaregen är maffigare, lite rymligare och har trevligare drivlina. Den får dra tyngre och har flera smarta detaljer som Volvon saknar.

Men den kostar mer att köpa, drar mer, kostar mer i skatt och försäkring. Totalt blir det ca 1500kr mer per månad än XC60n. Den har också ganska tveksamt kvalitetsrykte och många kunder är missnöjda, kanske främst med de lite äldre varianterna. Andrahandsvärdet är tveksamt eftersom den har en smal köpgrupp som främst köper nya bilar. Dess stereo och navigator är av gamla sorten, integrationen med telefonen lite tafflig och den har ingen app. Driver Support prylarna är sämre och saknas delvis.
Både säljare och service är riktigt dåliga här i byn (vi äger tyvärr en golf också).

Men det är i grunden en fin bil till ett relativt bra pris, svårt att bortse ifrån. Den rymmer våra tre barnstolar bak bättre än Volvon och är lika rymlig i bagaget. Hög komfort, praktisk och säker. Matchar klockrent mot Volvos värden :)

Någon mer som funderar i dessa banor eller har erfarenheter av touaregen?
av Petzzon
Tycker Touareg är rätt kaxig, men gillar o andra sidan XC60 väldigt mycket. Har flera vänner som har den och har varit nöjda, dock känns väl XC60 lite fräschare. För mig som drar mycket husvagn är ju dragvikten ett stort plus, där begränsar ju Volvos försiktighet en hel del.
Men kanske tur det blev en XC60 så man inte har möjligheten att köpa en större husvagn.
av newbie1111
Petzzon skrev:Tycker Touareg är rätt kaxig, men gillar o andra sidan XC60 väldigt mycket. Har flera vänner som har den och har varit nöjda, dock känns väl XC60 lite fräschare. För mig som drar mycket husvagn är ju dragvikten ett stort plus, där begränsar ju Volvos försiktighet en hel del.
Men kanske tur det blev en XC60 så man inte har möjligheten att köpa en större husvagn.
Håller med! Tycker den ser rätt härlig ut, mycket för att den ser "fet" ut. Hur den är att köra och leva med vet jag ej.
Jag vet ju dock, och du med, att XC60 är grym i alla lägen, lätt den bästa bil jag haft.
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag har också funderat på Touareg innan jag beställde XC60. Dock kommer jag fram till gång på gång att jag inte gillar tanken att lägga 500'+ på en Volkswagen. Visst det är en fin bil, men då väljer jag hellre X5 eller Q7 för nästan samma peng.

Volvo känns faktiskt bra mycket mer premium än VW och eftersom Xc60:n är billigare får den anses som rena fyndet vid en jämförelse mellan dessa två.
Användarvisningsbild
av bjornw
Det är utan tvekan mycket pengar för en Folka och den har lite för mycket Golf över sig. Med kampanjen kommer den dock ner i pris och för ca 490 kkr netto kan man få en välutrustad Touareg. Då har jag räknat med förarassistanspaket, lastpaket, premiumpaket, navigator, "easy open", keyless, värmare, läder osv. Det går inte att få en Q7 eller X5 med den utrustningen för de pengarna. Motsvarande XC60 går på runt 440.

Den känns fetare, maffigare, tyngre osv, ända till man slår på tändningen och ser Golf-loggan och känner sig lurad :???:
av Petzzon
Sen haltar ju jämförelsen en hel del, den skall ju jämföras med XC90 och då vinner ju Touareg lätt än så länge......
av perhall
Touareg är en väldigt lyckad bil. Grundmodellen är väl ungefär lika gammal som XC60, och plattformen t o m nyare, men åtminstone Touraeg Gen I är ju enormt mycket fräschare efter facelift.
Märkligt nog säljer den dåligt trots ett grundpris på 399900 för V6 204 hk åttastegsaut och AWD. Den är ju enormt mycket större än XC60. VW har även fina paket, t ex det med dragkrok och en massa annat.
Skulle alla dar i veckan välja en Toureg framför en XC90 som den ju är närmast i storlek.
Per
av para
Petzzon skrev:Sen haltar ju jämförelsen en hel del, den skall ju jämföras med XC90 och då vinner ju Touareg lätt än så länge......
Nja... Touaregen är fet utanpå men liten inuti. Bagaget är väl 20 cm kortare än xc90 och 7-sitsig är den väl inte?
Så den jämförelsen haltar
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Är inte Toareg något mittemellan XC60 och XC90 i storlek? Tvekar på att Touareg är mycket bättre än en ny XC90. XC90 har väldigt attraktiva priser nu, t.om en hel del billigare än XC60/70 med likvärdig utrustning.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]