Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet och oxå snart ny som Volvo-ägare (tj.bil). Kommer bli en V60 D4 AWD. Frågorna då:

- Det är ju väsentlig skillnad på utsläpp/förbrukning på V60 D4 AWD och V60 D4. Är det endast AWDn som gör sån stor skillnad verkligen??

- VEA pratar alla om. Jag antar att min kommande V60 är en VEA-volvo med sådan motorarkitektur?

- Vad är uppfattningen om backkameran? Jag kommer välja PDC både fram och bak. Backkamera overkill eller grymt bra?

- Angånde metalliclackerna.. Det finns både Svart metallic och Ember svart. Nu kan ju färger se lite olika ut på olika bildskärmar osv. men jag
tolkar det som att Ember svart är mer åt det bruna hållet. Är det korrekt antagande?

Tack på förhand!

/Pelle
Hej och välkommen,

VEA finns inte i kombination med AWD så det blir den gamla 5-cylindriga motorn du får.
Och tar man AWD så är det även automat som gäller så du inte missar det.
Skillnad i förbrukning leker alltså med parametrarna ny/gammal motor, AWD/FWD, Aut/Man.

Mvh,
Patric
AWD är också lägre utväxlad så man får varva mer. Själva AWD:n drar nog knappt mätbart extra soppa på landsväg, men den lägre utväxlingen kan ge ett saftigt straff.

Har du beställt FWD får du VEA, AWD femman.

Backkamera vill jag aldrig nånsin vara utan igen. Det är så löjligt bra och kompletteras perfekt av PDC, skaffa det om du har utrymme i budgeten.

Ember är typ coca cola, ser svart ut men reflekterar starkt ljus som brunrött. Riktigt fin färg tycker jag, men vill man inte ha någon rödton, ta svart metallic.
Det finns bara rykten om VEA och AWD. Vissa säger att det bara kommer som elektrisk AWD. Du får en extremt välbeprövad motor som i tester har marginellt lägre förbrukning än den nya fyran, var inte missnöjd :) I en teknikens värld vi har liggande här på jobbet provade de en manuell FWD VEA mot en D4 AWD automat och förbrukningen blev typ 7,2 vs 7,8. Skillnaden är alltså rätt liten i verkligheten. Lådan är riktigt fin också även om den 8-växlade såklart kommer vara bättre, men knappast natt&dag.
Med en V60 D4 VEA skulle jag troligen lätt kunna komma ner till under 0,5l/mil i uppmätt förbrukning. Jag ligger nu på ett snitt på ca 0,6l/mil med min V70 D3 med gamla motorn.
VEA har ganska högt fmv värde, är ju motorstarka. Fast drar ju mindre så det väger upp.

Sen ang. lackerna, ember betyder väl bärnsten? ska väl vara någon sådan effekt i ljus. Grymt fin tycker jag men fegade!
joel80 skrev:Med en V60 D4 VEA skulle jag troligen lätt kunna komma ner till under 0,5l/mil i uppmätt förbrukning. Jag ligger nu på ett snitt på ca 0,6l/mil med min V70 D3 med gamla motorn.
Min gamla D4 går sjukt snålt så den nya går garanterat under 0,5. Ja blir lite lätt sugen på VEA :D
D4/VEA-4'an och den uppgraderade D4/5'an är lika motorstarka om man tänker hästkrafter (181). Sedan har det i tester påståtts att D4/VEA i realiteten är motorstarkare än så, drygt 190, men det är förvisso ointressant för ämnet.

Jag tror totalkostnaden på en V60 D4/VEA inte alls blir så tokig då den manuella ligger på 99 g i CO2 och därför blir skattebefriad i 5 år, vilket också påverkar leasingkalkylen naturligtvis.

http://www.volvocars.com/se/top/about/v ... bilar.aspx

Många här på forumet inklusive jag själv uppskattar den nya spisen, men jag har sett positiva kommentarer kring den uppgraderade 5'an också. Även den nya 8-stegade Geartronic-lådan i kombination med VEA är en trevlig upplevelse. Ta dig till bilhandlaren och testa de båda motoralternativen, det är trots allt bara du själv som kan avgöra vad som känns bäst ur ett körbarhetsperspektiv.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]