Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av newbie1111
Vet att det skrivits spaltmeter om AWD kontra FWD, vilket jag lusläst.....men ändå.
Har precis en beställning inne på i princip en fullutrustad D4 AWD manuell(manuell endast pga företagspolicy....)
Har idag en manuell och hade gärna haft automat....därav börjat fundera på saken, även om jag egentligen själv vet att AWD är riktigt härligt och det jag vill ha.
Men automat är (inbillar jag mig) väldigt skönt.

Vad hade du valt?

D4AWD 181hk Manuell
eller
D4FWD 181hk Automat

Min beställning som ligger inne:
D4 AWD 181HK Summum Business E PRO II
Glastak
Navigator
Manuell
Tonade rutor
Metallic
Vinterpaket
Klimatpaket tidur mm
18" Freja
Hungrind/skyddsgaller mm
Sportstolar/sportläder
Sportpedaler
Polestar(när det släpps)
av Mwi
Jag bor i en stad med hyfsad snöröjning och kör mest stadskörning och motorväg, utan tvekan väljer jag automat före AWD. Jag tycker det känns som att man tappar ganska mycket effekt med AWD. Jag hade nog lagt till ventileratskinn till stolarna, det är riktigt skönt både på sommaren och vintern annars är specen riktigt trevlig.
av newbie1111
Mwi skrev:Jag bor i en stad med hyfsad snöröjning och kör mest stadskörning och motorväg, utan tvekan väljer jag automat före AWD. Jag tycker det känns som att man tappar ganska mycket effekt med AWD. Jag hade nog lagt till ventileratskinn till stolarna, det är riktigt skönt både på sommaren och vintern annars är specen riktigt trevlig.
Även jag kör mestadels stadskörning, mycket motorväg. Kör 3000-4000/mil per år och det har känts tryggt med AWD, samt roligt o kunna leka :).
Håller med om att automat är ett jäkla plus, det är mycket ryckande med manuell...
En nackdel med FWD är att Polestar inte finns tillgänglig, o andra sidan är effekten i D4 redan bra från start...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle nästan välja bort awd för att slippa automat, om nu det valet fanns. I din frågeställning skulle jag mao absolut välja awd med manuell. Jag förstår inte hur man kan välja automat (om man kan välja) om man överhuvudtaget tycker bilkörning och motorer är någit mer än a-b förflyttare. Men visst, smaken är som baken. Man kan aldrig få den härliga känslan mellan människa och maskin om det sitter något imellan som man antingen måste anpassa sig till elller som gör som den själv behagar.
av newbie1111
MartinS skrev:Jag skulle nästan välja bort awd för att slippa automat, om nu det valet fanns. I din frågeställning skulle jag mao absolut välja awd med manuell. Jag förstår inte hur man kan välja automat (om man kan välja) om man överhuvudtaget tycker bilkörning och motorer är någit mer än a-b förflyttare. Men visst, smaken är som baken.
Det blir en mer aktiv körning, vilket är roligt om det finns lite pulver i bilen (som din).
Hur upplever du automatlådan, växlar den som man själv skulle gjort eller "lever sitt egna lilla liv".

Kanske skulle tillägga i startråden att jag kör väldigt hårt/aktivt och tycker det är roligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du han svara innan jag hade editerat klart mitt inlägg:-) Jag tycker automaten gör sitt jobb, men den växlar ner för lätt och vet aldrig exakt vad man vill göra. Vet man exakt hur man vill köra så är det ingen hit, jag tror jag bryr mig för mycket för att vara automatåkare. Fortfarande efter snart 3 år med bilen vill jag köra på vissa växlar vid olika typer av acceleratiln, kanske skall man bara skita i det och bara köra på, som med radiobilarna på gröna lund, men det lockar mig inte :-)

Ni kanske den nya 8-syegade automaten är en trevligare upplevelse, men jag är tveksam till att den är bättre på tankeöverföring än den gamla sex-petade saken.

/Martin

ps. Frugan gillar lådan, men hon vet antaligen inte hur många växlar den har ens.
av Qualia
Undra om det finns AWD med manuell för prov körning, Så är det nog värt att prova båda och gå efter det själv, eftersom det är du som ska köra den..

Nya VEA D4 med 8steg automat är nog inte så dumt..
Jag körde ju en 04 S60 FWD i många år,Jag kom ju fram över allt trots det härliga vinter...
smaken som baken,,
/mvh Kalle
av newbie1111
Qualia skrev:Undra om det finns AWD med manuell för prov körning, Så är det nog värt att prova båda och gå efter det själv, eftersom det är du som ska köra den..

Nya VEA D4 med 8steg automat är nog inte så dumt..
Jag körde ju en 04 S60 FWD i många år,Jag kom ju fram över allt trots det härliga vinter...
smaken som baken,,
/mvh Kalle
Jag har idag en AWD 215 hk manuell, så den vet jag hur den känns. Den är rolig nu, innan optimeringen var den ett skämt att köra på manuell då man får växla hela tiden då den va helt orkeslös. Nu är den riktigt bra tycker jag.
Har aldrig testat en FWD varken aut. eller manuell.

Men som sagt inbillar mig att automat är ännu bättre, och ger en behagligare körupplevelse.
Frågan är om det är bättre en att ha AWD. Både jag och min sambo har aktiv körstil och kör rätt tufft, men i stadskörning blir det en hel del växlande..
av Wachtel
Enda motivet för automat, som jag ser det, är om det körs mycket i köer. Då förstår jag helt valet. Annars är valet manuell och AWD lätt. Har testat en XC60 D3 (163 hk) med automat och det är inte inspirerande.
av perhall
MartinS skrev:Du han svara innan jag hade editerat klart mitt inlägg:-) Jag tycker automaten gör sitt jobb, men den växlar ner för lätt och vet aldrig exakt vad man vill göra. Vet man exakt hur man vill köra så är det ingen hit, jag tror jag bryr mig för mycket för att vara automatåkare. Fortfarande efter snart 3 år med bilen vill jag köra på vissa växlar vid olika typer av acceleratiln, kanske skall man bara skita i det och bara köra på, som med radiobilarna på gröna lund, men det lockar mig inte :-)

Ni kanske den nya 8-syegade automaten är en trevligare upplevelse, men jag är tveksam till att den är bättre på tankeöverföring än den gamla sex-petade saken.

/Martin

ps. Frugan gillar lådan, men hon vet antaligen inte hur många växlar den har ens.
BMW:n har ju en mycket uppskattad 8-stegsautomat men ändå tycker jag som du, den växlar inte som man vill och gör den redan tunga och sega 5-serien ännu tråkigare. Dessutom hetsväxlar den upp och ner alldeles för mycket. "BMW - när du gillar att köra" gäller inte en 520d aut...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]