Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dyret1
Etter å ha hatt XC70 awd aut MY2010 og XC70 awd aut MY2012 lot jeg meg overtale til å kjøpe XC60 awd aut MY2014 rett før jul. Nå er heldigvis bilen solgt! Det sies at man venner seg til den høyere sittestilling. Det gjorde ikke jeg. Haldex 5 oppleves som å kjøre forhjulstrekk med innkobling ved hjulspinn. Merkbart dårligere ved offensiv kjøring på glatt vegbane. Det harde understellet er et kapittel for seg. Komforten er rett og slett dårlig sammenlignet med XC70. Nå er jeg igjen en lykkelig eier av en XC70 awd aut MY2012, men denne gang måtte jeg dessverre kjøpe bruktbil...
Användarvisningsbild
av hakank
Tråkigt att du upplevde den så. Jag är helnöjd med min. Kommer från en V70. Visst är den en aningen styvare i fjädringen men störs inte allt för mycket av det. I övrigt känns den minst lika komfortabel som V70, om inte komfortablare faktiskt. Och gillar den högre sittställningen. Och kan inte klaga på Haldex 5 (Finns en lång tråd om Haldex 4 vs 5 :-) ) Men det är väl däför det finns fler bilar att välja på, så att man får det man vill ha :-) Funderade dock på vad du skall köpa när du slitit ut den sista XC70 (Nån Haldex 4 lär väl inte komma tillbaka)?
Användarvisningsbild
av hakank
Håller med om att det funkar bra, det jag har kunnat hinna prova. Eftersom Dyret1 och jag har en-MY 14 så sittr nya pumpen och programvaran i. Kan inte tänka mig annat. Kollade på denna film: http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/ vilket är med gamla pumpen och programvaran. En viss liten skillnad kan man se. Men som sagt, det med gammal programvara och pump. Skulle vara kul att se med nya pumpen och programvaran. Tyvärr har jag inga rullar, annars hade jag testat :-)
av bybon
det är inte säkert att ni har den nya mer aggresiva programvaran i era bilar trots att dom e MY14!
om det inte är så, och ni är nöjda med era bilar så är det ju bra, då den har lite små hyss för sig som kan vara irriterande om man är fin känslig!
däremot är funktionen underbar vid krävande körning!

Orginal programvaran funkar toppen till normal körning typ lalla runt lite på småhala gator i stan och att korsa nån moddsträng på motorvägen typ!!!
men ska man annvända awd,n på allvar så måste man ha den aggresiva programvaran.
Användarvisningsbild
av hakank
Kanske Dyret1 hade gillat den aggresiva programvaran. Provade just moddsträng på motorväg senast det begav sig med snö. Som på räls.

Vad är nackdelen med den aggresiva varianten?
av bybon
bla annat så lägger den åt haldexen innan du rullar iväg det gör att du har 0 i fördröjning från stillastående MEN om man typ svänger fullt från stillastående (typ som när man ska ut från en parkeringsficka) så kan man känna lite stretning mellan fram å bakhjul.
av JimmyK
bybon skrev:bla annat så lägger den åt haldexen innan du rullar iväg det gör att du har 0 i fördröjning från stillastående MEN om man typ svänger fullt från stillastående (typ som när man ska ut från en parkeringsficka) så kan man känna lite stretning mellan fram å bakhjul.
Är denna programvaran standard på de my14 som byggs nu?
Användarvisningsbild
av hakank
bybon skrev:bla annat så lägger den åt haldexen innan du rullar iväg det gör att du har 0 i fördröjning från stillastående MEN om man typ svänger fullt från stillastående (typ som när man ska ut från en parkeringsficka) så kan man känna lite stretning mellan fram å bakhjul.
Påminner om min gamla 945:a med mekanisk och automatisk diffspärr. När den hoppade i och det blev asfalt så gick den bara rakt fram :-) För att inte tala om upställen man fick i hala korsningar. Den hoppade som tur ur i farter över 30km/h

Har inte märkt några symptom på att den stretar vid start i samband skarpa svängar, typ parkeringsfickor.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]