Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinB82
Hej. Funderar på att byta ut min V50 2,4i mot en V60 DRIVe.
Jag har kört V60 ganska mycket men med D5 motorn, så detta blir förmodligen som natt å dag.
Har inte haft tillfälle att prova denna motorn i denna bil ännu. Kört en liten sväng i en V50 1,6d för längesedan.
Men ska absolut åka till min Volvo handlare å ta mig en provtur,
men en kort tur ger kanske inte så mycket kött på benen. Mer än å ge en liten uppfattning om bilen.

Så nu vänder jag mig till er som äger eller har ägt en bil med denna motorn.
Är ni nöjda med detta motor val?

Tycker ni effekten räcker till? Eller blir den en pina att åka på semester med fyra personer å packning?

Vad har ni för förbrukning på era bilar?

Bilen jag tittar på är 2012 med 6500mil på mätaren. Är det någon större service som kommer snart som man ska ta med i beräkningen ?

Är tacksam för alla åsikter å svar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Har kört V50 DrivE och D2 2010 och 2012. V70 DrivE 2012. Effekten räcker på 115/270 men jag skulle ändå inte vilja ha en. V60 går överlag snålt så det kan du räkna med.
av eseaese
Hej! Jag har kört min V60 Drive med D2 dieseln i 2,5 år nu och är jättenöjd. Min första diesel och hade bl.a en V50 T5 innan. Dieseln känns rätt råstark även på låga varv och jag uppskattar de låga varven på motorväg och förbrukningen. Var upp till Tandådalen över nyår och rätt härligt att köra tor och ändå ha halv tank kvar när man kommer tillbaks. Drar ca 0,48 om man kör hyfsat lugnt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har kört massa hyrbilsmil med V60 DrivE (~1500mil) och man vänjer sig. Det värsta med den tycker jag är att användbart varvtalsområde är så vansinnigt kort. Jag har själv funderat på en sådan här bil men jag lutar nog lite mer åt en D3 (MY11-12) istället, den är ljusår trevligare att köra och jag inbillar mig att förbrukningen är någorlunda likvärdig.

Det är skillnad på MY11 och MY12 DrivE/D2 avseende serviceintervaller, det är en MY12:a du vill ha.
Grattis! Riktigt snygg bil! :) Undrar vad dom gör med XC90in i bakrunden. ;)
av perhall
Grattis! Skulle just skriva att jag håller med MartinS. Att du haft starkare bilar innan och ställer frågan, samt överväger semester med full packning, innebär, tycker jag, att du inte bör ha en D2.
PH
av Rtog
Grattis! Hoppas du blir nöjd med ditt val. Jag har haft min V60 D3 i drygt 2 månader och jag är nöjd :D

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]