Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Har bilen på bilden bi-xenon?
Bilagor
IMG-20140206-WA0006[1].jpg
IMG-20140206-WA0006[1].jpg (60.81 KiB) Visad 2100 gånger
Användarvisningsbild
av swed
bi-xenon betyder ju att xenon ljuset fungerar både som halv och hel ljus med en "avgränsare" inuti projektorn lyfts upp vid helljus. Tror inte att det går att se utifrån men dom flesta xenon av projektor typ är så.
Sen skiljer det på om/hur det finns "extra" helljus i form av en halogen lampa bredvid som fungerar som ljustuta samt hjälper till vid helljus.
Bilen på bilden är inte svensk-specad det är en R-design med Seashell beige vilket inte finns i Sverige. I andra länder kanske inte Xenon finns i R-design paketet utan måste kanske köpas till separat.
av perhall
Denna har ju både adaptiva bi-xenon (ABL) och extra halogenfjärrljus (vilket t ex Porsche och Skoda har men inte Audi, BMW, VW och Citroën har på modeller med xenon) samt dessutom statiska kurvljus.

Mao allt man kan önska!
Per
av KarlE
perhall skrev:Denna har ju både adaptiva bi-xenon (ABL) och extra halogenfjärrljus (vilket t ex Porsche och Skoda har men inte Audi, BMW, VW och Citroën har på modeller med xenon) samt dessutom statiska kurvljus.

Mao allt man kan önska!
Per
Bilen på bilden är en Latinamerikansk version.
"Bi" står ju för två. Jag trodde att det skulle finnas två xenon-ljuskällor. En för helljus och en för halvljus. Men bilen på bilen har endast en xenon-ljuskälla, den till höger alltså? Går man in på Bygg din Volvo, så har illustrationen två runda ljuskällor, men bilen på bilden jag laddade upp har något som ser ut som en halgonljuskälla till vänster. Vad används den till och är det en bättre eller sämre lösning än den som erbjuds i Sverige?
av chaffis75
På min gamla v50 så hade jag en lins på mina halogen lampor så det måste inte vara xenon lampor bara för där är en lins.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av meko
Bi-Xenon betyder, precis som Swed säger i första svaret (som för övrigt är mycket uttömmande och korrekt), att man har xenonlampan bakom projektorlinsen till både hel- och halvljus. Vid växling mellan hel- och halvljus används en mekanisk liten skärm som sitter precis framför lampan och som är nedfälld och "bländar av" vid halvljus och fälls upp och ger fullt ljusflöde vid helljus. Den lilla "metallflärpen" styrs vanligen elektromagnetiskt.
Ofta finns det också en reflektor intill, med en halogenlampa i, som hjälper till vid helljus!

Inget är helt enkelt att se utifrån genom en projektorlins. Det finns som sagt gott om halogenlampor med projektorlinser framför också (på lite äldre bilar)! :wink:

Det finns tyvärr många begreppsförvirringar kring det här med xenonljus..!
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är väl i princip bara phaeton som har extra xenonhelljuslampa om jag inte minns fel.

Bilen på bilden är bi-xenon. Xenon är alltod bixenon på v60 och halogen har ingen lins, den har traditionel reflektor.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]