Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
Någon som har kolla på ifall man kan ladda V60:n D6 med 3 fas för att snabba upp processen?

Om inte, vad är max amperen på 1 fas laddaren?
Jag har beställt en D6:a och funderar på att beställa hem en wallbox.
-tacksam för svar :)
Nej, ingen 3-fasladdning på den, men har du 16A säkring får du vad dom kallar "snabbladdning" och laddar batteriet på ca 3,5 timmar.

Grattis till beställningen förresten! Lagom avis... :)
Vad blev det för specifikation och vad får du betala efter rabatter och sånt?
Jo man är juh lite nöjd :)
Funderade bra länge på en mitsu outlander PHEV. Men till slut så känndes det bättre att köpa en bil som är utväcklad/ byggd på hemmaplan.

Det blev en momentum
sportstolar med beachwood läder
säkerhetspaket
automatiskt avbländsningsbara backspeglar
avtagbart drag
värme i bakstolar.
byggd på hemsidan kostade den 585 :)

Klarar orginalladdaren 16a eller måste man köpa en wallbox?
Hallå!
Min D6:a började byggas idag 10/2 och står på bandet idag enligt volvo. Leverans v.12 och det känns som en evighet!
Summum
Svart
Mörkt läder
Infällbart drag

Tyvärr inget Driver Safety-paket...det sved lite i plånboken ändå...

Måste man ha en Wallbox? Har laddat provbilen både hemma och på jobbet och inga problem.
Du behöver bara 13A, högsta valet på sladden (iaf som jag fick), det står "beroende på marknad" i bruksanvisningen. Det går enligt uppgift med "en trög 10a", men det skall tydligen finnas 13A proppar nånstans. Passar med samma bottenplatta i proppskåpet och är samma tjocklek på kablarna enligt min elektriker (bör kanske kollas en gång till om ni funderar på det :-) ). Wallboxen känns lite onödig, men det blir ju lite effekt i sladdarna så jag drog ut ny från centralen iaf.

Min laddning tar mycket längret id än det som står i officiella papprena, så lägg på 25-50% av tiden för respektivva läge så hamnar du rätt.
wendtm skrev: byggd på hemsidan kostade den 585 :)
Men jag ville ju veta vad det kostade på riktigt.. Vad behöver jag lägga när jag väl får chansen att byta upp mig nästa gång.. ;)
Jag beställde min för 14 dagar sedan, men fortfarande inte fått något bekräftelsemail med könummer m.m. från volvo... :(
Bilen skulle bli färdig i slutet av april och levereras i maj.
De flästa större företag som beställer över 100 bilar får ca 10% rabatt på nybil, men inte på paketen som redan har rabatt.
men vad jag har förstått så har en privatkund 5-6% i prutmån.

Konstigt att åran svenska laddare inte är max 16A. Det är väll vad man får plocka ur ett vanligt schuko (eller vad det nu heter) uttag. 10, 13 & 16A hadde vart en bättre gradering tycker jag....

Wallboxen ville jag ha bara för att öka på laddhastigheten från 13-16A. den tidsmässiga vinsten kanske inte är så stor, men man slipper dra fram laddaren från bagaget på hemmaplan utan har en fast installation. Men jag får väll börja med sladdladdaren och känna efter ifall det är värt lägga pengar på fast laddbox.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan man inte köpa en extra sladd som man alltid låter sitta i och ligga typ i garaget?

Jag fick 7-8% på en V70 Dynamic Edition som ju redan var lite rabatterad när jag beställde. Jag har egen firma, så det är en leasingbil, men jag beställde bara en bil, så borde kunnat få typ samma pris som privatperson.
D var bra jobbat :)

Jo man kan ha en sådan sladd hängandes i garaget med, men jag tror faktiskt att en wallbox från t.ex garo GHC kostar lika mycket som en lös sladd från volvo. Och den fasta wallboxen blir en finare installation , samtidigt som laddströmmen kan ökas till 16A
Bilen kan inte ta emot mer än 13A i laddström av vad jag förstått.. oavsett vad du har för "box".

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]