Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke7302
Hej på er,

Jag står i begrepp att inom 48 timmar beställa ny tjänstebil och jag kommer inte ha tid att provköra den nya bilen. Jag har ambitionen att byta min tjänstebil, som är en BMW 520d, mot en XC60 D4 TWD Aut, och har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara:

1. När, mellan tummen och pekfingret, tror man att nästa generation XC60 kommer? Jag vill inte stå med en "gammal modell" om ett år från nu.
2. Ni som har haft BMW:s 5-serie eller andra tyska bilar: gör jag rätt som byter eller skall jag plocka ut en likadan BMW igen?
3. Jag tycker det är lite djungel när det gäller Volvos olika "Business-paket". Jag får intrycket av att de inte kostar något, men så kan det väl ändå inte vara?

Jag är såklart mycket, mycket tacksam om så många som möjligt kan hjälpa mig att göra "rätt" val. Tack på förhand!

Nicklas
Användarvisningsbild
av bem
En sak är jag rätt säker på i alla fall, skulle du inte bli nöjd med en XC60 D4 (TWD?) - antar du menar AWD? Aut så vet jag inte riktigt vad du skulle välja för motsvarande peng.
Så mycket komfortablare än så vet jag inte om man kan åka. Brorsan har en XC60 AWD och man åker verkligen fint i den både i framsätena och i baksätet. Visst, lastutrymmet är väl inte jättestort men hyfsat stort ändå.
Sen kan du förstås fundera på om du måste ha AWD, om inte så finns ju XC60 FWD med nya D4 Drive-E (VEA) med den nya 8 stegade automatlådan.
Själv kör jag V70 D3 2014 så jag är inte riktigt och kör i högsta divisionen som man gör med en XC60, men jag är nöjd med den hittills.
Momentum utrustningsnivå (=Business med även Teknikpaket mm ingår i Business) samt Klimatpaket med VOC (Volvo On Call) och kanske Lastpaket för att få laminerade rutor för än tystare kupé är kanske en lagom nivå, men du kan ju plocka på hur mycket som helst på en XC60.

Nån ny XC60 står inte för dörren, det är ny XC90 som kommer till hösten (MY15) som står närmast på tur. Sen kommer ny V70 och S80 som skall heta V90 resp S90, det blir hösten 2015 (MY16). XC40 tror man skall komma hösten 2016 och kanske en ny V20 hösten 2017. Allt enligt "Volvo bibeln".
XC60 lanserades vid årsskiftet 2008/2009 så den har några år på nacken nu. Men jag har inte hört när det kommer nån större facelift eller ny generation på XC60.

/Bo
Xc60 kom ju som my09 och faceliftades till my14 så den lär hänga med i tre år till ungefär om den följer det vanliga volvomönstret. Nu är det med andra ord ett rätt bra tillfälle att köpa en om du skall ha den i tre år.
Tack för snabb respons, Bo!

Jag håller med dig. Det verkar vara en kanonbil. Mitt företag har en co2-policy som gör 4wd omöjlig, så det kommer bli den nya vea-motorn med 181 hk och fwd, men med 8-stegad automat. Utöver det får vi plocka på den hur mycket som helst. Jag bor i Skåne, så behovet av 4wd är egentligen litet och det är en tjänstebil, så jag behöver inte bry mig om det försämrade andrahandsvärdet som en fwd kanske innebär.

Nej. jag är nog mest orolig för att det skall dyka upp någor "nytt och fräscht" om ett halvår. Det hade varit synd. Men jag tolkar dig som att den oron är obefogad. Låter bra, tycker jag.

Så om jag väljer Momentum eller Summum kan jag också räkna med att få Business eller business Plus?

Ha det gott!

/ Nicklas
Momentum eller summum är ett av grundpaketen där summum är det bästa. Du får betala extra för de olika business paketen. Har du testat att bygga en bil på volvocars.se, det är ganska tydligt där hur det fungerar tycker jag, iallafall jämfört med många andra märkens bygg din bil websidor.
Tack, Martin!

Det låter ju jättebra! Då lägger jag nr den oron.

Har du någon känsla för komforten då? Alla verkar jättenöjda. Jag tycker det verkar skönt att sitta lite högre än vanligt. Bättre eller sämre än en V70? Den har jag haft för inte så länge sedan, så det kan jag relatera till.

Ha det!

/ Nicklas
Tjena igen, Martin,

Ja, jag har testat att bygga på Volvos app och då får jag känslan av att business ingår så fort jag beställer Summun. Totalsumman ändras inte i alla fall, men det verar lite för bra.

/ N
Komforten är bra, den är lite känslig för små ojämnheter men det är de flesta bilar i den är klassen. Den går riktigt bra på vägen, för att vara en cuv. Men den kan ju aldrig gå lika smidigt runt kurvor som en lägre byggd bil med ett bra chassie.
Vad det gäller stolarna var de bästa jag haft sportstolarna i en V70, xc60's vanliga stolar når inte upp till den nivån även om de inte är dåliga på något sätt. Kanske skall du överväga sportstolarna i xc60 om du inte är allt för kraftigt byggd, de är inte alla dumma även om jag inte kört några längre sträckor i dom. Passagerarstolen kan dock inte fällas frammåt vid lastning av långa prylar om du väljer sportstolarna.

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd även om vägegenskaperna av naturliga skäl inte matchar en bmw 520. Kan du välja till 20" hjul gör det mycket för vägkänslan. Det samma vad d gäller vinterhjul, ta minst 18".
Tack för än mer "kött på benen", Martin! Sportstolar är inga problem, däremot är 20-tummare tyvärr uteslutet. Co2-policyn gör att jag nog bara kan räkna med 17, men det vet jag inte riktigt. Så det kommer bli en "snikmotor" med "snikfälgar", men med hur mycket utrustning som helst. Och det är väl det som gör mig lite orolig, kanske. Motorn har samma styrka som min nuvarande BMW, men komforten med 17-tummare är jag osäker på.

Vad tror du? Fortfarande ett gott köp? XC60:n känns så mycket roligare att plocka ut än en likadan BMW som den jag redan har. Men det får inte ske på bekostnad av komforten.
Komforten är bra, men allt är ju subjektivt, jag tror inte du blir missnöjd.

Jag tror inte hjulstorleken påverkar co2 på pappret.
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]