Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bakrutetorkaren körs samtidigt som framtorkaren om du lägger i backen.

Går tydligen att koppla bort denna störande funktion hos volvo vilket jag ska göra nästa service.
Henrikx2 skrev:Bakrutetorkaren körs samtidigt som framtorkaren om du lägger i backen.

Går tydligen att koppla bort denna störande funktion hos volvo vilket jag ska göra nästa service.
AH! Tack!! Nu när du skrev det så kände jag igen att jag läst detta i manualen den gången jag läste från pärm till pärm. Blev lite orolig över att det skulle kosta en slant att laga annars.
Exakt:

Detta går att stänga av på en XC60 enligt handboken:

Torkare – backning
Om backväxeln läggs in när de främre vindrutetorkarna är aktiverade, kommer bakrutetorkaren starta intervalltorkningsläge(2). Funktionen upphör när backväxel läggs ur.
Om bakrutetorkaren redan går med kontinuerlig hastighet, sker ingen förändring.
OBS
På bilar med regnsensor aktiveras bakrutetorkaren vid backning, om sensorn är aktiverad och det regnar.

(2) Denna funktion (intervalltorkning vid backning) kan stängas av. Uppsök en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad.
Vojje skrev:
Petzzon skrev:Grymt bra funktion tycker jag...ser det bara som en fördel.
ja, speciellt om torkaren är fastfrusen eftersom dieselvärmaren antingen är defekt eller stängts av p.g.a. batterivarning :-)-)
Om nu bilen inte är varm av en eller annan anledning tvingas jag ju skrapa rutorna, då kan jag ju om jag har lust lossa även den bakre torkaren.
Sen är ju inte risken så stor att jag ens kommer starta dom främre om det inte finns något vatten på rutan.

Nja tycker det vara många om och men i din analys.... :D :D

Min har en laddtrycksmätare synlig vid ratten[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]