Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Ni kanske följt min tveksamma resa mot en ny bil? Jag ska inte trötta er med den men den men det sista som hände var att jag bestämde mig för att ta en kollegas återlämnade bil under perioden fram till nya årsmodellen presenteras.

Nu är det så att jag fick erbjudande om nytt jobb. Och de vill att jag börjar väldigt snabbt. Jag har inte bestämt mig för att tacka ja eller nej ännu men om jag tackar ja så står jag utan bil. Så vad gör man då??? Hur kan man på ett ekonomiskt klokt sätt hantera detta? Jag vill helst vänta med att beställa tills ny årsmodell(Volvo) presenteras men i värsta fall så kan jag såklart beställa en så fort det är klart med det nya jobbet. Men hur löser man en tillfällig bil under en kortare period? Krav är att den har bra krocksäkerhet och är i storlek från V40/Golf och uppåt. Helst V60/Passat-storlek. Samt att man inte förlorar allt för många kulor.

Kan man få bra pris på långtidshyra en bil? När jag för 17/18 år sedan hamnade i samma situation var det svindyrt att hyra en bil i två månader. Då hyrde jag "rent a wreck". Men då fanns inga barn i familjen.

Jag postar här då det är så låg aktivitet i de allmänna trådarna. Är det helt fel får admin flytta.
av V60T3
Hej,

Jo har sett din ambivalens lite då och då :D - inget negativt alls. Har nya jobbet samma Co2 gräns som ditt nuvarande? För visst var det väl den som har stoppat dig hittills eller är jag fel ute?

- Kan inte nya jobbet ta över leasingen på din nuvarande kollegas bil?
- Köp en 5kkr bil och ha den ett halvår
- köp en nyare beg. Bil, typ V50, kan ju inte tappa så mkt på 6mån om du får ett bra pris privat? En 2008 för 80kkr, sälj den för 70kkr. 10kkr/6 = 1,66kkr i månaden..
- köp en ny bil ny

Några reflektioner :D
av Mwi
Om de har sökt upp dig, så är det väl bara att förklara för dem, jag vill ha en sån här tjänstebil. Om du inte får det och bilen är viktig för dig, stanna kvar på nuvarande arbetsplats.
av Qualia
Visst känns det surt utan bil. När man har haft det länge.
När jag krockade min tjärra 2013 året, var jag utan den i ca en månad. isst var det jobbigt, men jag kunde ju ta mig till jobbet kommunalt, blev dock 30min tidigare varje morgon..
Om det nya jobbet har bättre erbjudande, varför inte prova något nytt..
Bor du i Stockholm och jobbar i Stockholm, bör du dock klara utan en bil, beror på var du prioriterar, kan ju vara jobbigt när man ska stor handla etc...

Lycka till
av Andis
Gissar på att du väntar på VEA :-)

Hyra bil är inget alternativ om man inte kan tänka sig ca 10000kr i månaden i avgift.

5000-15000 kr bil säger jag. Finns mycket roligt i den pris klassen om man tar lite udda saker.

En polare som är bil handlare brukar köpa in A8 och S8 som han fixar till lite och säljer för runt 20000-25000kr årsmodell runt 97. Kanske något att kuska runt i tills det blir ny bil. Stora och säkra vagnar. Komfort typ som en nyare storbil. Bäst av allt dom är i aluminium så dom brukar se som nya ut trots många år och många många mil här i snö och slask. Polaren hade inne en för ett tag sen med ca 80000mil bakom sig ven lite I transmissionen som avslöja många mil men annars tyst och fin fortfarande såg ut som ny. Nu efter alla plus dessa bilar kostar plenty när något pajar så nog inget du ska ha för länge :-) men som kul alternativ i väntan på nya bilen :-)

Lycka till med nya jobbet
av perhall
Tycker att de gånger man (dvs jag och andra) väntat på ny årsmod på Volvo har man oftast blivit besviken! Oftast inte hänt mycket så risken är att du får åka i den gamla A8:an till och med sommaren 2015 och ta ut en MY16 (som inte heller innehåller många innovationer...).
PH
av JohnB
Jag håller med Andis, köp en stor sedan med 10-15 år på nacken. Tidiga S80 skänks ju nästan bort och är en säker och bekväm bil som man kan få för 10-15kkr. Dessa bilar är iskalla i kombilandet Sverige så man får massor av bil för pengarna och det går oftast att sälja vidare utan att det svider allt för mycket. Andra tips är Audi A6/A8, BMW 5 och 7 serie samt Mercedes E-klass men det kan som sagt bli dyrt när något rasar så var beredd på att skicka den på skroten om det vill sig illa. Tyvärr är det även sant att det inte är så stor skillnad mellan årsmodellerna. Nu har iofs tekniken gått framåt en del sista modellåren men hur stor skillnad är det på en V70N -00 och -07 :wink:. Har man utsläppskrav att rätta sig efter så blir det ju lite annat då varje MY ska dra lite mindre soppa på pappret och det är ju angiven och inte verklig förbrukning som är det viktiga... I ditt läge skulle jag fokusera mer på att välja det jobb / arbetsplats / arbetsgivare som kändes bäst och köpa något billigt att glida runt i under den tid det tar att lösa bilfrågan med arbetsgivaren.
Användarvisningsbild
av Snowie
Har man rätt till tjänstebil på jobbet finns ju alltid chansen att det står någon bil man kan låna.
Alternativt att man måste ta en ståendes tjänstebil.

Där jag jobbar får man antingen låna en poolbil alternativt ta gammla tjänstebilar som är ett år.
Sedan får man byta då när de är 3år eller gått över ett visst antal mil.
Finns ju även möjlighet att det nya företaget tar över leasingkontraktet från ditt gammla.

Alla saker brukar gå att lösa, inte direkt ofta man blir headhuntad utan att det nya företaget är flexibel när det gäller förmåner som man haft tidigare.
Säljvfallet beroende av tjänst med mera.
av Primus
Tack för era tips. Jag var nog lite för kortfattad på några punkter. Jag kan nog ta med mig kollegans bil över till den nya arbetsgivaren om jag signar den för resten av leasingperioden, 2 år. Och det vill jag inte. Om jag stannar kan jag lämna tillbaka den när jag vill. Och oavsett vilken bil jag tar på nya stället så är det ju leveranstid. Så då står jag där ensam och naken.. :lol: Nästan alla tillverkare ligger ju på mellan 8-15 veckors leveranstid.

En tanke är, som flera varit inne på, att köpa en begagnad bil som inte kostar en förmögenhet. Jag har funderat på en riktigt billig men ändå med viss säkerhet eller en lite dyrare som kan bli kvar som andrabil. Men innan jag går på det(om jag nu byter jobb) vill jag se om det finns några alternativ. Men hyra verkar bli svindyrt. Kollade med en som hyrde i två månader och de betalda ca 10-11 000/mån (kanske mer om jag tolkade kvinnan i familjens ansiktsuttryck..:)) för en A6.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
JohnB skrev:Nu har iofs tekniken gått framåt en del sista modellåren men hur stor skillnad är det på en V70N -00 och -07 :wink:.
V70N 00 ser bra mycket sunkigare ut en än 07:a plus man fick hellackering och blinkers i backspeglarna på -07orna och att man kör en av dom frächaste V70N gör en del vilket är kul 8) men annars är det väl inte så mycket som skiljer mer än priset som varierar runt 20 till en bit över 100tkr som 07-orna med stark motor kostar :wink:

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

B230F går fett

Vilka felkoder har du??. Om motorn går i &q[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]