Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lassev60
Har en 2012 V60 D2. På vinterdekkene sitter det 205/16 Michelin X-Ice. Piggfritt.. Levert m bilen
Dette er min første Volvo - etter å ha kjørt bakhjulstrekk i 15 år... Min V60'n er helt håpløs på snø/vinterføre... Har jeg feil dekk ? Eller er denne bilen bare dårlig på vinteren ?
- I tillegg må jeg nevne at det er skuffende - at Volvo ikke har "One-Touch" button for Antispinn. Å rote seg inn i menyen - når man trenger å slå av Antispinn er fjollete...

Pluss siden er at bilen/dekkene er kanon på våt asfalt

Har dere noen av de samme erfaringene / Eller må jeg bytte dekk ?

Lasse
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan bara hålla med om att det är riktigt dåligt att man måste in i Sensusmenyerna för att slå av antispinnen. Det VAR bättre förr när man kan slå av det i DIM med ett knapptryck. Jag har alltid DSTC framrullat på min XC60 när jag kör på vintern, det är hemskt när den börjar strypa kraften när man som mest behöver den.

Jag kör Michelin X-Ice North (Dubbat) på min S40 och jag tycker inte dom är sämre än några andra däck. Klart det spinner hejdlöst när man gasar på vid halt underlag, men det gör den oavsett däckmodell. Jag tror tyvärr det är bilmodellen som beter sig på detta sättet som du inte uppskattar.

/Martin
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har alltid kört framhjulsdrivet bortsett från någon 740 och 360 som endast har gått som vinterbil.

Gamla 850 och V70 och även S60 -08 tycker ja går sämre i snö och modd än vad V60 gör. Senast idag var ju ute och körde i snöovädret genom moddsträngar och snöiga vägrenar. Bilen går riktigt stadig och fint. I stan med korsningar så tuggar det på fint och ja känner att jag få bra kontakt som man vill ha.
Ja kör med odubbade Nokian hakka R 215/55 16" och dom går fin fint. Halt kan det vara när man ska stanna men det är det oavsett däck.

Kan sportchassit spela någon roll?
av Lassev60
R-Design gir jo et annet oppsett på bilen - Kanskje bare mine Michelin Dekk som er dårlige - eller passer bilen dårlig. Det blir med dubb neste gang kjenner jeg :) Det er vanskelig å komme opp små bakker med liten hellning. Min gamle BMW 320 har dratt seg fram i de samme bakkene uten problemer i 15 år...
Användarvisningsbild
av swed
XC90_Executive skrev:Kör V60 T6 awd R-design med 235/40 18", odubbat. Går som på räls! 8)
Nja, håller inte riktigt med faktiskt, framåt och i stabilitet är det bra men broms och styr lämnar en hel del att önska tycker jag med 235/40-18.
Har nu bytt till 215/55-17 Hakka R2 och det är stor skillnad i styr och broms samt framför allt i åkkomfort!

Har nu sådeles 4 beggade 235/40-18 Conti5-nånting dubbfria vinterdäck till salu, 5-6mm kvar 8) .
Men 2 av dom är skadade i sidan, bilder kan skickas!

Bosse
av Snublefot
Helt enig :-) Jeg har en 2013 V60 Drive med powershift og samme dekk. Jeg sliter med å komme opp innkjørselen hjemme som har minumalt med hellning. Aldri hatt dette problemet tidligere, har hatt både forhjulstrekk og bakhjulstrekk.
Om det er bilen eller dekkene er ikke godt å si, uansett er det ikke bra nok :x
Användarvisningsbild
av skyrazer
Idag var faktiskt första gången jag inte kommit upp för en backe med mina hjul (Nokian Hakka 7 235/35 19) på V60:n. 10-15cm lössnö och en brant 90-graders kurva mitt i backen så var det stopp. Gjorde inte så mycket då jag egentligen skulle rakt fram nedanför kurvan men ville testa backen i vart fall. Bara och backa tillbaka och göra om!
Jag personligen tycker bilen både går bättre rakt fram och i sidled mot vad min gamla V70 -05 gjorde, den kändes betydligt mer instabil i backarna med 205/55 16 Gislaved Nordfrost 5.
Att det är en nackdel att ha breda däck på vintern vet i tusan om jag tycker, mer sula som kan greppa vägen både framåt, broms, bakåt och sidled! :D
Användarvisningsbild
av swed
skyrazer skrev:...Att det är en nackdel att ha breda däck på vintern vet i tusan om jag tycker, mer sula som kan greppa vägen både framåt, broms, bakåt och sidled! :D...
Jag är beredd att håla med, i alla fall så länge underlaget är någorlunda hårt. Det blir värre när det är "lösa" underlag.
Blir nästan som med sommardäck och vatten, går bra (bättre) med breda däck så länge det inte blir för mycket vatten på vägbanan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
swed skrev:Nja, håller inte riktigt med faktiskt, framåt och i stabilitet är det bra men broms och styr lämnar en hel del att önska tycker jag med 235/40-18. Har nu bytt till 215/55-17 Hakka R2 och det är stor skillnad i styr och broms samt framför allt i åkkomfort!
Jag har iofsig en R-design. Vet inte om det gör den till bättre på vintern också :) Nokian (har jag för mig), nordiska friktionsdäck, bettar grymt bra faktiskt.

Har alltid haft stora vinterhjul på alla bilarna och det har aldrig varit problem.
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]