Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

I morse så startade inte XC60in pga att batterier var tomt. Det är kallt nu så dieselvärmaren går morgon och kväll.

Hörde redan i går att batteriet började tveka lite i själva startögonblicket.

Bilen är uttagen 2009-12-22 så batteriet torde aldrig ha bytts.

Ska jag köpa ett nytt batteri, har det tagit stryk av urladdningen?

Eller ska jag bara ladda upp och köra som vanligt. Vi kör ca 2-2,5 mil enkel till jobbet och förra vintern var det inga problem så batteriet kanske börjar vara slut.

Funderar på att montera elektrisk motorvärmare och då passa på att installera batteriladdare på en gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom batteriet är mer än 4 år, så är det inte helt otroligt att det är dags för byte. Men be någon med utrustning belastningsprova det om du tvekar ifall det är dags att byta.
Ser i din profil att du "Kör" V70-02, har du två bilar :?:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Hej,

OK, tack för det. V70in är såld, hade inte uppdaterat profilen med nu är det gjort :D

Då ska jag se om jag kan ordna med ett belastningstest av batteriet så får vi se.

Pratade just med Volvo och han menade att "det kan inte vara slut, ett batteri räcker i 7 år". Men det var en ytterst avig person jag fick tag i. Tyvärr finns det många sådana hos Volvos ÅF.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, ibland är har de väldigt "hög svansföring" hos ÅF. 7 år, då har nog batteriet levt ett skyddat liv. :D
jag fick ett nytt batteri av min bilhandlare. har en 09 så antagligen aldrig bytat. fick hjälpas igång 3 ggr, trots att jag kört 60-70 mil mellan gångerna, lämnade in bilen till handlaren och den stod o ladda 24 timmar. körde glad ihågen iväg 200m för o handla, satte på värmaren, kom tillbaka - stendött.

bilen varnade inte en enda gång att batteriet var dåligt..
Köpte en belastningstestare idag, Jula reade ut samma modell som finns på Biltema, 50% rabatt, gav 149 kr för den. Stor och ful var den, men jag hoppas den fungerar.

Ska testa batteriet i helgen och se vad resultatet blir. Återkommer efter detta.
Fick mitt batteri från 2013-06 utbytt efter samma problem.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]