Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Hej!
Jag måste stämma av lite här bara, jag tycker andra här verkar åka på små hjul.

Det verkar skilja ganska mycket på däckdimensionerna till V60.

Jag har 235/40-18 på min orginal och dom tycker jag ser aningen små ut i hjulhusen.
Jag har ju Four-C och därmed inget sänkt chassi, men ändå.

När jag bytte till vinterhjul nu så gick jag upp lite i storlek (215/55-17) sen så gick jag ner till offset 40,
och jag tycker att det passar mycket bättre. Kommer även gå upp lite på sommarhjulen till 225/45-18.

Vinterhjulen är drygt 3% större i omkrets och sommar hjulen kommer att bli ca 2% större!
Såg i nån annan tråd här en V60 med 205/55-16 och dom är ju 2% mindre än mina orginalhjul.

Jag personligen prioriterar ju komfort så jag vill inte ha onödigt låg profil men ändå inte "ballongdäck".

Hur tänker ni andra?

Bosse
Användarvisningsbild
av swed
panorama skrev:45 profilen gör så att fälgarna ser mindre ut.
Menar du till mina 18" sommarhjul?
Användarvisningsbild
av Perra83
205/60 16
215/55 16

Bredare däck ger automatiskt högre profil utan att ändra procentsatsen.

Ja har 215/55 16 vinter och 235/40 18 på sommar. Bra komfort med vinterhjulen med sportchassi.
Användarvisningsbild
av swed
Jag har hyffsad koll på hur dimensioner & ET påverkar både storlek, vägegenskaper och komfort (har jobbat i däcksbranschen).

Jag var mer ute efter åsikter och erfarenheter,
då val av hjul påverkar komforten minst lika mycket som det påverkar vägegenskaper och utseende.

Om vi pratar vägegenskaper är det extremt få som behöver/har nytta av lägre profil än typ 55,
så i min värld är det enbart för syns skull. Därmed inte sagt att jag tycker utseende är oviktigt, tvärtom.

Vidare så anser jag att komforten påverkas mer negativt än man vinner i utseende på att gå ner i för låg profil.

Vad det gäller utseende så tycker jag att det är viktigt att det inte är för mycket luft mellan däck och hjulhuskant (snyggt med sänkta bilar),
sen gillar jag även att hjulen sitter nästan ända ute vid hjulhuskanten i sidled.

Så jag tycker att en bra vardags (vinter) kompromiss är: 55 profil, några procent större rullomkrets än orginal och 5-10mm lägre ET.

Sen så kommer man till däcksvalet och även där så är det många faktorer som på verkar,
samma dimension kan ha (har) stora skillnader både vad det gäller komfort och andra egenskaper, det finns inga däck som är bra på allt.
Tvärtom är många parametrar som däck ska klara/var bra på, rena motsatser, så man måste välja vad man själv tycker är viktigt.

Mycket snack vart det, men jag ville lufta lite då jag själv nyss bytt både bil och hjuluppsättning(ar).

Bosse
av Ronne
Intressant ämne. Blir ju oftast en kompromiss mellan utseende och komfort precis som du skriver.
Även Volvo själva tyckte ju att det blev för stötigt att gå ner i profil på 19" hjulen till s/v-60 och v70/s80 , så det
är ju 40 profil på dessa precis som 18" hjulen. Men man måste ladda in ny mjukvara när man byter till 19"
så hastighetsmätaren stämmer.
swed skrev:
Mycket snack vart det, men jag ville lufta lite då jag själv nyss bytt både bil och hjuluppsättning(ar).

Bosse
Lägg gärna upp en bild på nya kärran :-)-)

/Ronne
Användarvisningsbild
av swed
Ronne skrev:Men man måste ladda in ny mjukvara när man byter till 19"
så hastighetsmätaren stämmer.
Fast det skiljer mindre än 4% i rullomkrets mellan 235/40-18 och 235/40-19, så jag skulle snarare tro att mätare visar nästan rätt med 19"... :wink:
Mina 215/55-17 är nästan exakt lika stora som 235/40-19 och jag tycker det passar hjulhusen bättre.
Ronne skrev:Lägg gärna upp en bild på nya kärran :-)-)

/Ronne
Har tyvärr inga bra bilder på bilen än, men här kommer en mobilbild på hur den ser ut med vinterhjulen:
Bild
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Komfort är bättre än utseende i långa loppet. Varför offra komforten så att andra kan tycka din bil ser bra ut?
Är det inte orationellt?
Användarvisningsbild
av swed
MångaVOLVO skrev:Komfort är bättre än utseende i långa loppet. Varför offra komforten så att andra kan tycka din bil ser bra ut?
Är det inte orationellt?
Jag håller med, det är ju precis det jag säger, allt under 55-profil är kosmetika.

Sen är det ju inte bara nackdelar med lågprofil, vägegenskaper och stabilitet t.ex. blir ju mycket bättre.

Man får helt enkelt balansera själv hur mycket komfort man vill försaka för utseendet,
men det är långt ifrån bara profilen som bestämmer komforten, eller uteseendet heller tycker jag.

Vad jag däremot är helt emot är denna trend med "sportchasssin",
OK för att sänka bilen nån/eller några cm för syns skull (tycker jag själv är snyggt),
men att göra fjädring så hård ger bara komfort försämring till ingen nytta för 99% av svenska bilister.

Bosse
av Tobbe1977a
Jag har idag ett par riktigt tråkiga 16" fälgar till min röda V60 -12. Funderar på att skaffa mig ett par 17" R fälgar. Är det någon här som kan berätta för mig om dem passar direkt på bilen eller vad?
R fälgen är original med bult dimension 108*5.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]