Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Hej på er!
Har nu kommit till skott och köpt en Volvo, men det blev ingen XC70 som grundplanen var, utan en V60.

Har bara haft den ett par dar men än så länge är jag jättenöjd, det är en i princip fullutrustad (tror jag) T6 AWD -11.

Hann aldrig få tag i nån tekniker på Volvo igår men det verkar på säljaren som om VOC -11 inte funkar med appen,
kan det verkligen vara så? (Även att programmera fjärrstyrt till nycklarna ska vara från -12)

Bosse
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Grattis till din V60! Lär går som ett skott med den motorn och ligga som ett strykjärn på vägen med AWD.

Såvitt jag vet så har du VOC (jag förutsätter att abonnemanget är aktivt då) på en bil äldre än modellår 2012 så kan du ej använda VOC appen t ex fjärrstyra en bränslevärmare med appen. Men det finns en annan app som heter Volvo Heater Starter man istället kan använda för start av bränsledriven värmare (den förutsätter också att VOC abonnemanget är aktivt).
Om man har den där "remote start" (fabriksmonterat) av motorn så gör man väl det via nyckeln men jag har fått för mig att remote start av motorn är nåt de har mest i USA och kom väl först till MY12.
Fjärrstyra värmaren med fjärrnyckel (startnyckeln) fungerar (om man har tidur till värmaren) på MY12 och nyare, man måste i så fall även ha mjukvaran intankad i bilen för fjärrstart nyckel (vilket kostar ca 3000 kr). Till bilar äldre än MY12 finns en nyckelrings-fjärr för start av bränsledriven värmare.

Med VOC på MY11 och äldre går det inte att använda VOC appen som finns till MY12 och nyare såvitt jag vet.
Om man har VOC i en MY11 har man Assistans+nödhjälpstjänsten samt Trygghetstjänsten.
Har man VOC i en MY12 eller nyare har man även VOC mobilappen man kan använda.

Jag har VOC inkl appen till min V70 D3 2014. Fungerar bra.

Läs mer här:

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... e-app.aspx

https://volvooncall-help-se.volvocars.com/home

/Bo
Användarvisningsbild
av swed
Men det finns en annan app som heter Volvo Heater Starter man istället kan använda för start av bränsledriven värmare (den förutsätter också att VOC abonnemanget är aktivt).
Kanon, det är faktiskt fjärrstart av värmaren som jag är mest ute efter, ska kolla det.
Med VOC på MY11 och äldre går det inte att använda VOC appen som finns till MY12 och nyare såvitt jag vet.
Om man har VOC i en MY11 har man Assistans+nödhjälpstjänsten samt Trygghetstjänsten.
Har man VOC i en MY12 eller nyare har man även VOC mobilappen man kan använda.

Till bilar äldre än MY12 finns en nyckelrings-fjärr för start av bränsledriven värmare.
Ok, va tråkigt. Får kolla upp även lös fjärr, för det fick jag ingen i alla fall.

Tack så mycket i alla fall.

Förresten,
det är ett problem med H fönsterhiss, den funkar inte från H dörren men från V dörren, och lyser inte.
Jag tycker det känns som kablarna lossnat eller att själva knappen pajat.

Är det nåt någon känner till.

Bosse
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Du kan kolla vilka Volvo original tillbehör som du kan skaffa till din V60 2011 T6 AWD här:

http://accessories.volvocars.com/Access ... .D/Details

Nyckelringsfjärren har du under rubriken Komfort, Klimat. Bra räckvidd på den nyckelringsfjärren, 600 m.
Jag antar du har en bränsledriven värmare ("Parkeringsvärmare, bränsledriven med tidur") då, kanske lite ovanligt till en bensinmotor men det fanns att köpa till som Option när bilen beställdes ny och var då fabriksmonterad.
Fjärrstart via mobilappen Heater Starter kommer du säkert gilla, man blir ganska bortskämd med att kunna starta värmaren när man vill (så länge bilen står ute), varifrån man vill (bara man har mobiltäckning). Kolla sen skall du se vid ena hjulhuset (troligen högra främre) så ryker det lite där när man startar värmaren - värmarens "avgasrör" går ut där (i alla fall på min V70 D3 2014).
Tips ang tidurets inställning: när det är kallt så startar värmaren ca 50 min innan den tid du ställt in (i alla fall på min V70 D3) att du önskar bilen varm, men är det lite mildare körs värmaren lite kortare tid (det sköts automatiskt). Om du ej vill att värmaren skall gå så länge på automatiskt så kan du ställa fram tiden lite t ex 10 el 15 min i tiduret så blir det lite kortare körning på värmaren.
(Sen kan man ha värmaren inställd i autoläge så startar den när du startar motorn när det är kallt, så motorn och kupén blir varmare fortare. Men jag tror detta bara gäller bilar med dieselmotor. Man kan stänga av autoläge om man ej vill använda den funktionen, på dieselmotor är det mer önskvärt att ha på auto eftersom en dieselmotor inte alstrar alls lika mycket värme som en bensinmotor).
(Diesel)värmaren i min V70 D3 2014 är en av de bästa sakerna med bilen på vintern, blir mycket svårt att ha en bil utan värmare i framtiden så jag misstänker man är fast i värmarträsket för all framtid :D

Om du behöver handboken till din V60 MY11 elektroniskt så finns den i PDF här (enklare gör sökningar och hitta snabbt än att bläddra i pappersvarianten):

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... -my11.aspx

Sidan 145-147 har du info om den "bränsledrivna värmaren" som den kallas för bensinmotor - för dieselmotor kallar de den "bränsledriven extravärmare".

Slutligen ett tips till: i och med att värmaren startas med hjälp av startbatteriet i bilen så kommer en kombination av ofta använd värmare(start) och korta körsträckor(batteriet laddas kortare tid av bilens generator och laddkrets) får man ha lite mer koll på batteriets laddningsstatus än annars.
Tänk igenom ditt körmönster om du skulle ha behov av en batteriladdare antingen en extern laddare (som t ex en CTEK laddare) eller en inbyggd laddare i bilen så du kan ladda batteriet ibland. Och tänk på att ett bilbatteri åldras så efter några år kanske det inte är lika "piggt" och kör man då värmaren ofta kan batteriet dras ur snabbare, man kan ha varit van vid att värmaren alltid startat tidigare år när batteriet var nästan nytt. Alltså mer viktigt med ett batteri i bra skick när man använder en bränsledriven värmare.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av swed
Kanon, tack så mycket för länkarna, mycket värdefulla!
Jag har minst 30-40 min i bilen till och från jobbet dagligen, så det borde inte vara några problem med laddning.

/Bosse
Användarvisningsbild
av swed
XC90_Executive skrev:Grattis till en trevlig bil! :D

Kan rekommendera Polestar-trim! :-)-)
Tack, har hört det på fler håll att T6:an får en väldigt "trevlig" karaktär med Polestar.

Ska bara försöka komma på nån bra anledning till att firma ska bekosta uppgraderingen...
;-)

Bosse
Användarvisningsbild
av StringerBell
swed skrev: Ska bara försöka komma på nån bra anledning till att firma ska bekosta uppgraderingen...
;-)
Det är nog inga problem om "firman" hittade anledning till en T6 AWD, in the first place. :wink:
Användarvisningsbild
av swed
StringerBell skrev:
swed skrev: Ska bara försöka komma på nån bra anledning till att firma ska bekosta uppgraderingen...
;-)
Det är nog inga problem om "firman" hittade anledning till en T6 AWD, in the first place. :wink:
Nja, det är faktiskt inte min firma utan jag har den som förmånsbil,
och firman ville direkt inte att det skulle bli en T6:a...

Men det kan ju av någon anledning behövas en ny "firmware" i den...

Fick förresten igång HeaterStart idag, funkar som det ska,
fast Volvo säljarna (2 olika på 2 olika ställen) sa att det enda sätta att fjärrstyra värmaren på en MY11
var att köpa en fjärrkontroll för 7' nånting... (med montering)

Bosse

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]