Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vem kom på denna "finess"?? Måste vara något av det dummaste jag varit med om att man inte kan fälla upp torkarbladen med mindre än att vindrutetorkarna försätts i något idiotiskt serviceläge först! Har konstruktörerna hos Volvo aldrig varit i fjällen? Som vädret här uppe nu är med nollgradigt och konstant snöande är det enormt irriterande att man inte kan fälla upp torkarbladen när bilen parkeras utan det puckade serviceläget! :evil: Fattar inte att man märkt detta och gjort något åt det redan...
Iofs ingen tröst, men Volvo är inte ensamma om detta "fenomen".
Har utöver en V60 även en Audi A6 och där är det samma visa (eller värre) - in och fippla i menyerna ett par nivåer ner för att få torkarna fram i serviceläge...

Estetiskt samtidigt som det kanske reducerar luftmotståndet en aning - ja, men praktiskt - nej...
En liten, liten tröst är att innan du stänger av bilen så kan du slå på vindrutetorkarna och när de är i upprätt läge så stänger du av bilen. Då fastnar torkarna i det läget och du kan fälla upp dessa.

Edit: Fungerar på min Xc60 -10 iaf, såg att din V60 var snäppet nyare....
Det är likadant på V70. Hämtade min nya -14 i början på december och det hade bildats lite is på den när den stått ute en stund. Reflektionsmässigt tog jag tag i torkararmen för att lyfta upp den, smack sa det och jag trodde att jag bara tappade greppet om den. Gjorde om samma försök men med samma resultat. Tog det lite lugnare vid ett tredje försök och upptäckte då att det är kanten på motorhuven som tar i. Fram med instruktionsboken och läste då om detta serviceläge.

Kan bara hålla med, sicken skitkonstruktion.
Redblad skrev:En liten, liten tröst är att innan du stänger av bilen så kan du slå på vindrutetorkarna och när de är i upprätt läge så stänger du av bilen. Då fastnar torkarna i det läget och du kan fälla upp dessa.
Edit: Fungerar på min Xc60 -10 iaf, såg att din V60 var snäppet nyare....
Min V70 2014 funkar det så här enl instruktionsboken (lite onödigt krångligt kan tyckas):

Torkarblad i serviceläge.
För att det ska vara möjligt att byta, tvätta eller lyfta torkarbladen (till exempel vid avskrapning av is från vindrutan) måste de vara i serviceläge.
VIKTIGT Innan torkarbladen sätts i serviceläge – säkerställ att de inte är fastfrusna.
1. Sätt fjärrnyckeln i startlåset (1) och tryck kort på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I.
2. Tryck kort på START/STOP ENGINE knappen igen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge 0.
3. För inom 3 sekunder höger rattspak uppåt och håll den kvar i ca 1 sekund.
Torkarna går då och ställer sig rakt upp.
Torkarna återgår till utgångsläge vid ett kort tryck på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I (eller vid start av bilen).
VIKTIGT Om torkararmarna i serviceläge har fällts upp från vindrutan, måste de fällas tillbaka mot vindrutan innan torkarna tillåts att återgå till utgångsläge. Detta för att undvika att lacken på motorhuven skrapas.

(1) Inte nödvändigt i bil med Keyless-funktion.

/Bo
Det är garanterat ingen miss utan det är så det går när design går före funktion. Ett fenomen som blir vanligare och vanligare i fordonsbranschen tyvärr.
Skall man spara millilitrar bränsle som alla verkar bry sig så mycket om är det sånt här man får räkna med. Men visst håller jag med, det är ju skit.
MartinS skrev:Skall man spara millilitrar bränsle som alla verkar bry sig så mycket om är det sånt här man får räkna med. Men visst håller jag med, det är ju skit.
Det är säkert som du säger men jag skulle gärna vilja se någon studie av exakt hur mycket bränsle detta verkligen sparar... Jämfört med besväret under en bils livstid måste det vara den berömda skvätten i Mississippi... På min bil ser det desstuom ut som om det är milimetrar som torkaramen skulle behöva sitta högre upp för att man skulle slippa denna joniga konstruktion vilket gör det hela ännu mer irriterande.

Jag ska författa ett vänligt mail till Volvo om detta.
Det minskar buller också tydligen.

Men jag håller med. Det är en riktigt irriterande funktion.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]