Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har min V70 inne på service idag och har fått en V60 D3 MY14 som lånebil under dagen.
Irriterar mig direkt på farthållaren som växlar 5km/h åt gången! Ska det vara så på nya bilarna? Är det bara så på V60 eller är det även så på MY14 av V70, V40 och andra modeller?

[youtube]kCW7twrUF-g[/youtube]

Går ju inte att anpassa efter trafikrytmen! :evil:
Jag kan inte se någon film. Är det adaptiv farthållare? Min adaptiva går i 5km/h steg på plusknappen med 1km/h steg på knappen för att återaktivera farthållaren.
Nej, inte adaptiv farthållare. Kanske funkar länk bättre för dig än inbäddat?

Jag ska testa knappen för återaktivering!
Läste manual på nätet nu också att man ska kunna hålla in knappen för att öka 1km/h i taget.
För att ändra lagrad hastighet:
• Justera med korta tryck på eller –
varje tryck ger +/– 5 km/h. Senast gjorda
tryck lagras i minnet.
För att justera +/– 1 km/h:
• Håll knappen intryckt och släpp vid
önskad hastighet.

Lite märkligt.. ska se om det går fort mellan varje eller om man finjustera hastigheten enkelt på det viset. Känslan så här direkt är att jag inte gillar förändringen. :D
Min V60 funkade exakt som MartinS beskriver ovan. Känns lite konstigt att det finns 2st "plusknappar" men när man väl lärt sig var det inga problem.
Så fungerar det på min V70 MY14 också, 5 km/h för varje knapptryckning. Personligen tycker jag det är bra med det steget. På min förra bil var det 3.6 km/h för varje gång, det har antagligen att göra med att själva "grundenheten" för hatighet är m/s och 1 m/s = 3.6 km/h.

Vad jag däremot inte kände till var att man även kunde stega om 1 km/h, vad har man inte ett forum till. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Har man inte adaptiv farthållare är det ju rätt så praktiskt att kunna stega 1km/h i taget. Om man typ bill kunna följa med i en kö/trafikflöde. 5km/h åt gången kan bli ganska ryckig körning. :)

I övrigt gillade jag V60'n.. men skulle vilja kunna slå ihop funktioner från de olika kombiinstrumenten.. både eco och preformance har delar jag vill ha. :)

Synd att utrymmet i bakluckan är så pass mycket mindre än i V70. Inte bara en gång jag behövt varenda cm i bakluckan på min V70..
Jag är sjukt nöjd med den också.. men v60 har absolut sin charm. :)
Har en 2014 V70 D3 (utan adaptiv farthållare).

Kort tryck på + eller - knappen ger 5 km/h intervall
Lite längre tryckning på + eller - knappen ger 1 km/h intervall
Än längre tryckning kan du öka/minska gasen och släppa vid önskad fart.

/Bo
På min MY10 V70 ger varje tryck +/- 1 km/h. Om man numera har två alternativ, vilket förstås är bra, så tycker jag det vore mer logiskt om det korta trycket gav +/-1 och det långa +/- 5. +/- 1 använder jag, precis som Joel menar, till att anpassa mig efter trafikrytmen, och då tror jag (utan att ha testat det) att +/- 5 är på gränsen till för stora steg för det ändamålet.

Samma sak med MY14 XC60 förmodar jag?
Skulle tro att man inte tänkt sig att huvudsyftet med vanliga cruisen är att ligga och anpassa farten med knapparna när man ligger i en bilkö, utan att den är till för de tomma vägarna eller när du kör tillräckligt långsamt för att alltid vara först i kön. Och om man tänker sig att man ligger ensam på vägen så tycker i varje fall jag att 5 km/h steg är bättre än 1 km/h, eftersom man oftast behöver ändra hastighet i steg om 10 eller 20 åt gången pga skyltningen och vägtyp.

Den adaptiva farthållaren passar mycket bättre till det användningsfall du beskriver med att anpassa farten efter bilen framför, eller hur?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Den har inga sprintar och man ser inte kontakten i[…]

På en del andra bilar används förs[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]