Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stavas
Kommer från en A4 quattro -11, och har nu en V60 D5 FWD med sportchassi.

Den största skillnaden mellan dessa två bilar är helt klart greppet vid gaspådrag, och hur mycket mer V60:n kränger i kurvorna.

Två frågor angående greppet vid gaspådrag...
Jag är med på att det skulle vara en hel del torque steer, med tanke på att det är en FWD, men att den ålar sig så pass mycket som den gör förvånar mig lite. Hade en Saab 9-3 innan, som också hade en del torque steer, men som inte alls ålade sig som V60:n Är detta något som ni andra känner också? Har just nu 235/40 odubbat.

Den andra frågan är om den awd som Volvo erbjuder (Haldex gen 5). Är det inte så att bakhjulsdriften endast kickar igång när framhjulen tappar fästet? Ni som kör T6:an med awd, måste ni vänta på att framhjulen släpper, innan bakhjulsdriften kickar in? Tänkte att man skulle ha tagit awd ändå, men blir det så mycket bättre vid kraftig acceleration med tanke på att den inte driver med alla fyra konstant, så som Audis gör?

// Torbjörn
Har du R-design? Har för mig att R-design fjädringen är lite hårdare har andra krängningshammare osv.. kör nu med 16" och det går betydligt mjukare än 19" orginal. Största problemet med dessa bilar är att dom är på tok för höga stod still vid ett rödljus igår jämte en V40 Cross Country och tycket S60in jag körde va lite högre. Högre än min V70N är den oxå.
av stavas
Så det är skillnad mellan sport-chassit för en icke-R-design och en R-design? Jag hade uppfattat det som att det inte var någon skillnad. Just krängningshämmarna är något jag känner skulle behöva uppgraderas.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vad är det för märke på däcken? Mjuka kinadäck kan nog vara lite hawaii.

R-Design med sportchassi är nästan för hårda. Ja upplever inte alls att det drar i ratten utan ser bara att antispinnlampan blinkar när man kör lite inspirerat.
Hjulinställning kanske behövs?
av stavas
Förresten, är det någon som kan bekräfta att det är skillnad på sportchassit man kan beställa till icke-r-design och det man får med r-design? Är det fler saker som skiljer?
Perra83 skrev:Vad är det för märke på däcken? Mjuka kinadäck kan nog vara lite hawaii.

R-Design med sportchassi är nästan för hårda. Ja upplever inte alls att det drar i ratten utan ser bara att antispinnlampan blinkar när man kör lite inspirerat.
Hjulinställning kanske behövs?
Jag håller med dig. jag tycker också dom är rätt hårda den bjuder ju inte på den vanliga komforten som en normal Volvo har, men däremot en körglädje som ingen annan volvo har. Dom borde införa 4-C till R-design! :)
av Ronne
stavas skrev:Förresten, är det någon som kan bekräfta att det är skillnad på sportchassit man kan beställa till icke-r-design och det man får med r-design? Är det fler saker som skiljer?
Hej.
Det låga sportchassit är samma som till r-design.

/Ronne
Stavas, jag har samma bilbakgrund som du men kör nu en D4AWD. Oavsett vilken variant du väljer så får du inte samma egenskaper som på Audin, det är bara att konstatera. Jag har dock inte alls haft den känsla som du har utan tycker att den är väldigt stabil under körning rakt fram och t.ex. när man passerar snösträngar. Just i det fallet upplever jag Volvo lite bättre av någon anledning. Detta trodde jag mest hade att göra med bilens grundkonstruktion och inte Haldexen p.g.a. att den inte är konstant, kanske har jag fel där. Annars har jag inte hittat något som är bättre med Haldexen, vinter som sommar. Kanske har du gått ett steg för långt ner med enbart fwd om du är intresserad av körning och kommer från Quattron och nu har en så motorstark bil?
Användarvisningsbild
av PaNi
Har aldrig kört Audi, men väl 5000 mil i min Polestartrimmade V60 D5 FWD med sportchassi. Håller med om att den är otrevligt slingrig vid fullacceleration med mina mjuka vinterdäck. Med sommardäcken (17 tum) drar den dock rakt och tryggt. Så mitt tips är att det är däcken som är boven i dramat.
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

Trasig Renault Scenic

Har idag varit på Biltema (körde med Re[…]