- lör 28 dec 2013, 21:34
#818609
Kommer från en A4 quattro -11, och har nu en V60 D5 FWD med sportchassi.
Den största skillnaden mellan dessa två bilar är helt klart greppet vid gaspådrag, och hur mycket mer V60:n kränger i kurvorna.
Två frågor angående greppet vid gaspådrag...
Jag är med på att det skulle vara en hel del torque steer, med tanke på att det är en FWD, men att den ålar sig så pass mycket som den gör förvånar mig lite. Hade en Saab 9-3 innan, som också hade en del torque steer, men som inte alls ålade sig som V60:n Är detta något som ni andra känner också? Har just nu 235/40 odubbat.
Den andra frågan är om den awd som Volvo erbjuder (Haldex gen 5). Är det inte så att bakhjulsdriften endast kickar igång när framhjulen tappar fästet? Ni som kör T6:an med awd, måste ni vänta på att framhjulen släpper, innan bakhjulsdriften kickar in? Tänkte att man skulle ha tagit awd ändå, men blir det så mycket bättre vid kraftig acceleration med tanke på att den inte driver med alla fyra konstant, så som Audis gör?
// Torbjörn
Den största skillnaden mellan dessa två bilar är helt klart greppet vid gaspådrag, och hur mycket mer V60:n kränger i kurvorna.
Två frågor angående greppet vid gaspådrag...
Jag är med på att det skulle vara en hel del torque steer, med tanke på att det är en FWD, men att den ålar sig så pass mycket som den gör förvånar mig lite. Hade en Saab 9-3 innan, som också hade en del torque steer, men som inte alls ålade sig som V60:n Är detta något som ni andra känner också? Har just nu 235/40 odubbat.
Den andra frågan är om den awd som Volvo erbjuder (Haldex gen 5). Är det inte så att bakhjulsdriften endast kickar igång när framhjulen tappar fästet? Ni som kör T6:an med awd, måste ni vänta på att framhjulen släpper, innan bakhjulsdriften kickar in? Tänkte att man skulle ha tagit awd ändå, men blir det så mycket bättre vid kraftig acceleration med tanke på att den inte driver med alla fyra konstant, så som Audis gör?
// Torbjörn