Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej vänner,

Hämtade ut nya kärran, V60 bensin, förra måndagen och har två saker som stör mig och som icke skall vara på en premiumbil..

1.Höger bakdörr stänger inte helt när jag smäller igen den normalt. Krävs mer power än på övriga tre dörrar samt på alla de andra bilar jag ägt, inkluderat två tidigare splittnya. Dörren går helt enkelt trögare ( kassaskåpsdörr?) Givetvis är det dörren där 1åringen sitter så med henne på ena armen blir jag klen..

Det mest störande är:

2. Tvåan på den manuella växellådan är ibland svår att få i, vilket är irriterande. Får i bland släppa tillbaks till N och då går det igen (kopplar helt) och ibland får man ta i lite så går det men känns inte som helt friktionsfritt. Brukar funka när jag väntar lite i N så motorvarvet går ner till tomgång (buskör inte, Max 2-2500rpm på ettan kanske) Lite sådär bara då det är "take off" växeln vid utkörning från korsning etc... Vid nerväxling, t.ex inför en rondell eller sväng etc. så vill man ju gå ner från högre växel till just tvåan men måste då nästan vänta tills man är nere i väldigt låg hastighet (frikoppla - rulla/bromsa - lägga i tvåan) innan rondellen.. Detta inträffar inte alltid och mer förekommande när kall.

Var in på Bilia och en tekniker tittade på dörren, försökte justera men den låg rätt mot låset så problemet enades vi om var gångjärnet som var trögt, vilket medför att dörrens hastighet inte var tillräckligt hög. Funkar om man tar i. Ang. Växellådan så körde han en runda och givetvis funkade den.. Dock tyckte han att spelet på kopplingen var väldigt långt, vilket jag håller med om ( haft träningsverk i vaden efter första veckan med bilen.. :) dock kört automat senaste två åren)

Vi bestämde iaf. att jag skall köra den ett tag till då dörrsidan måste demonteras för att komma åt gångjärnet som sitter i dörren. Ang. Växellådan så trodde han det skulle slita till sig över tid...

SÅ, frågan är om någon annan haft liknande problem? Kommer tiden lösa dessa problem isf.?

Mvh
Det där med dörren hade vi på våran S60 med fast på förardörren, den var lite trög att öppna och stänga, men efter ett tag ca 1000mil så löste det problemet av sig själv. Nu är den inte trög att öppna eller stänga längre.

Dom måste jobba mer noggrant i Volvofabriken om dom ska sälja bilarna för det priset dom gör idag!
Har samma fel på växellådan (dock endast vid nerväxling till tvåan, inte 1 till 2 vxl)fortfarande efter 5200 mil, irriterande och kan vara trafikfarligt som du beskriver med "take off växel" i korsningar och liknande. Felet försvinner efter 5-10 minuter så inget jätteproblem men dock irriterande. Verkstaden gör inget åt saken.

Mvh.
En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]