Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Något konstigt med det? Ja, varje gång jag ser en Volvo (nästan) så kollar jag modellbeteckningen. Har aldrig sett en XC60 T5 tidigare. Den måste vara extremt ovanlig. Har sett två V70 T5 och två S80 T5 (de senare båda diplomatbilar) av senaste generationen. Har det inte länge varit läge att ta bort en sån bil ur sortimentet. Måste ju kosta mer än det ger att ha den.
Per
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag brukar oxå kolla på modellbeteckningen. Undrar hur Volvo tänkte när dom dog in den 4-cyl Fwd T5an på svenska marknaden har inte sett en sådan i XC60 tror jag, verkar sälja mindre än T6 awd har sett en MY14, vore ju bättre om dom haft T5 awd 5-cyl i XC60 så som dom har med V40 CC, är en här i området som har en V60 r-design med 4-cyl T5:an. Många av dom som köper den kanske tror att dom köper en volvofemma, men så är det bara en fyra. :?:
av perhall
T6 AWD är verkligen minst 10 gånger vanligare än T5, oavsett vilken kaross det gäller!
Per
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har sett några stycken XC60 T5, varav en granne till mig tidigare hade en MY12. Han jobbar på Volvo Cars så det var alltså en tjänstebil, kanske till och med "utkvoterad". ÅF har ju under de senaste åren enbart fokuserat på att sälja dieselbilar, så jag tror de flesta T5:or man ser har en "Volvobakgrund".
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har sett en i trafik och 2 på blocket de senaste 2 åren.. Rätt ovanlig i dieselhysterins Sverige. T6:or har jag nog sett mellan 5 och 10 stycken i trafik de senaste åren så de är 5-10ggr vanligare enligt denna högst vetenskapliga studie :-)

Jag såg en V40 T4 AWD igår, de lär väl bli någorlunda vanliga men hittills har de varit ganska ovanliga tycker jag.
av Lövet
Säljs ju i massor utomlands så det är väl inget konstigt att modellen finns i SV. Själva kostnaderna för att sälja den på svenska marknaden måste ju vara små i och med att den redan finns som EU-spec.
av perhall
Att ha den i sortimentet är inte svårt eller dyrt. Men det bör ju finnas demobilar tillgängliga och när det inte gör det måste de lånas från VPS, köras runt etc. Handlare gillar inte upplägg med extrema småvolymsprodukter och det riskerar att göra kunder irriterade.
PH
av Lövet
Det förstår jag men samtidigt borde man som kund förstå att om 95% köper diesel kanske man får acceptera att handlaren inte har demobil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det är kan va badwill att sälja lågvolymprodukter. Säljarna måste utbildas, ändå så vet dom inget om dom så det får dom skit för etc. etc. etc. Det finns liksom ingen anledning att erbjuda lågvolymprodukter, tror jag... Hade den inte funnits hade säkert 50% av köparna ändå valt en annan XC60. De andra tre årliga köparna hade valt en konkurent ;-)
av Lövet
Sant. Men på riktigt, hur avancerat kan det vara? Det är samma motor som i VS60/V70, allt annat är lika som vilken XC60 som helst. Samtidigt får man ju aldrig underskatta bilförsäljarens oförmåga.

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]