Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Någon som vet eller tror sig veta när VEA kommer med AWD.
Det kan inte ligga långt borta.
Blir det med elmotor eller svänghjul?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gissar på elbakaxel, tyvärr.
av KarlE
MartinS skrev:Jag gissar på elbakaxel, tyvärr.
AWD skall ju helst inte kosta konsumenten mer än cirka 20 000kr. Får de ihop det ekonomiskt?
av rojo8515
V60 elektric med elbakaxel funkar väl riktigt bra så varför skulle det inte vara en fin lösning?

Sen behöver de kanske inte fylla hela bilen med batterier, många av suvarna från Japan har ju den lösningen redan.

Istället för fördelningslåda, kardanaxel, bakaxel med diffklump och drivaxlar och en massa stödlager behövs bara en elkabel och elmotor vid bakhjulen.
Användarvisningsbild
av MartinS
rojo8515 skrev:V60 elektric med elbakaxel funkar väl riktigt bra så varför skulle det inte vara en fin lösning?

Sen behöver de kanske inte fylla hela bilen med batterier, många av suvarna från Japan har ju den lösningen redan.

Istället för fördelningslåda, kardanaxel, bakaxel med diffklump och drivaxlar och en massa stödlager behövs bara en elkabel och elmotor vid bakhjulen.
Jag har inte sett ett enda vettigt test av awd'n på v60 D6 så jag vet inte, men det finns ju en del som talar för att det inte kan bli lika bra som haldex gen4.
av Snider
VEA med awd kommer inte förrän SPA, dvs nya XC90. :( De gamla motorerna kommer därför att fortsätta tillverkas åtminstone tills 2017.

Har bilen inne på verkstad nu. Det som ska b[…]

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]