Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#729906
Ja, en fördel finns med elbilar/laddhybrider: de lokala utsläppen minskas. Men iställer för att bara flytta hela utsläppsproblemet till kraftverket (och lite till pga nätförluster) skulle jag vilja att elkraftproduktionen blev utsläppssnål istället. Men som sagt: ingen blocköverskridande energiöverenskommelse finns i Sverige. Den framtida CO2-belastningen för elproduktionen är högst osäker. Och tänk på att flytande fossila bränslen (t.ex. bensin, diesel) är ändliga resurser. Det är däremot inte kol inom överskådlig framtid (ca 300 år). En fossildriven bil går inte (enkelt) att köra på kol. Det gör däremot en elbil/laddhybrid om elenergin produceras i kolkraftverk. Jag befarar att omställningen till elbilar/laddhybrider ger politikerna möjlighet att ta den enkla vägen: kolkraft. I många länder är det tyvärr det enda realistiska alternativet. Det hjälper inte globalt sett att vi i Sverige, och några länder till, har ordning på siffrorna. Vi är en ankdamm i det stora hela.
Användarvisningsbild
av joel80
#729967
Camel skrev:
Spoiler »
Men är det så dumt att man börjar i båda ändarna? Alltså att byta ut en fordonspark är inget man gör på något år. Och elproduktion går åt det miljövänliga hållet i de flesta europeiska länder... med nått enstaka undantag som ökat sin kolproduktion.

Om man nu i liten skala börjar producera och leverera bilar som går på el, och samtidigt, som man gör i många länder, ställer om elmarknaden till mindre utsläppstunga alternativ är väl inte det så himla fel?

Tanken med bilar drivna på till stor del el är en bra tanke, och det är betydligt lättare att relativt snabbt ställa om en elmarknad och på så sätt få effekt på utsläpp per km än att snabbt ställa om en fordonspark. Så även om det utanför norden än så länge inte är så väldigt mycket bättre med eldrift så finns det enligt mig rätt kraftiga incitament för att ändå ställa om bilparken.
Användarvisningsbild
av Camel
#730014
joel80 skrev:Men är det så dumt att man börjar i båda ändarna? Alltså att byta ut en fordonspark är inget man gör på något år. Och elproduktion går åt det miljövänliga hållet i de flesta europeiska länder... med nått enstaka undantag som ökat sin kolproduktion.
Globalt har man bara fortsatt i den ände man började.... Det är inget ensataka undantag med ökning av CO2-utsläppen globalt sett... De länder som sänkt sin %-andel fossil CO2 har i regel höjt de totala utsläppen även om undantag finns. Men vi i Europa, och synnerhet i Norden, är bara en ankdamm globalt sett vad gäller CO2-utsläpp. Det ökar våldsamt i många länder som dessutom har mycket stora utsläpp i absoluta tal.
joel80 skrev:Om man nu i liten skala börjar producera och leverera bilar som går på el, och samtidigt, som man gör i många länder, ställer om elmarknaden till mindre utsläppstunga alternativ är väl inte det så himla fel?
Jag har inte sagt att det är fel. Risken är bara som jag redan påtalat att det ger möjlighet till att fortsätta med fossilt kol som energikälla för transportsektorn. Det är långt ifrån alla länder som ställer om elproduktionen till mindre utsläppstunga alternativ.

Här hemma känns det konstigt att man favoriserar och subventionerar sk. "supermiljöbilar" när man inte ens har en miljökonsekvensanalys av t.ex. batteriframställningen eller en blocköverskridande energiöverenskommelse på plats. Det är till absolut största delen tack vare vår inhemska vatten- och kärnkraft som vår grid ger förhållandevis låga CO2-utsläpp per kWh. Det ena energislaget ska man inte bygga ut och det andra pratar man om att avveckla helt...

Bra alternativ i liten skala behöver inte vara fel och oftast är det bättre än inget. Jag konstaterar bara hur ologiskt det blev när t.ex. etanol tappade många av sina ekonomiska stimulanser, både statliga och kommunala, samtidigt som man lät dieselbilar omfattas av miljöbilsdefinitionen i ett par år. Etanol är ett bra lokalt alternativ med reducering av CO2 precis som elbilar/laddhybrider där förutsättningarna för resp. energibärare är de rätta. Globalt är inget av dessa alternativ realistiska. Precis som etanol har elbilar/laddhybrider dolda poster i CO2-kalkylen som man måste ta hänsyn till.

Etanol innebär ändå totalt sett en reducering av CO2-utsläpp jämfört med flytande fossilbränslen. När det gäller elbilar/laddhybrider finns ingen totalkalkyl som är ärlig och neutral. Man vägrar att inse att dålig verkningsgrad i kraftverken, nätöverföringsförluster i elnätet, omsättningsförluster i batteriet, energiåtgång pga hög dödvikt i energibärare, energiförbrukning för värme/kyla i fordonet, gruvdrift för att erhålla råvaror till batteriframställning, etc. påverkar CO2-kalkylen drastiskt negativt för elbilar men även för laddhybrider. Istället marknadsför man dessa bilar med "nollutsläpp" vid eldrift. Vad man ska tycka om det är upp till var och en. För min del har jag min uppfattning klar. Jag litar inte en sekund på dagens politiker vad gäller miljö- och klimatfrågor.

En tanke: varför tycker man att en laddhybrid med dieselmotor skulle innebära nytänkande? Man kunde ju åtminstone funderat på en laddhybrid med etanolmotor... Eller andra kombinationer med laddhybrid och t.ex. bränsleceller. Det finns sannolikt många olika kombinationer förutom diesel som man kan överväga i hybridsammanhang. Hoppas bara inte att enda anledningen att Volvo valde dieselmotor till sin laddhybrid berodde på att diesel har fått en "klimatstämpel". Den är högst tillfällig och håller redan på att blekna...
joel80 skrev:Tanken med bilar drivna på till stor del el är en bra tanke, och det är betydligt lättare att relativt snabbt ställa om en elmarknad och på så sätt få effekt på utsläpp per km än att snabbt ställa om en fordonspark. Så även om det utanför norden än så länge inte är så väldigt mycket bättre med eldrift så finns det enligt mig rätt kraftiga incitament för att ändå ställa om bilparken.
Med tänkande och modiga politiker så håller jag med. Men med dagens fega politiker som går i koppel blir det globalt sannolikt den enkla vägen: omställningen till eldrift i bilparken möjliggör kolkraft som energikälla globalt när dagens flytande fossilbränslen blir för dyra/tar slut. Dessutom blir det ett skatteintäktsbortfall av mycket betydande storlek i många ekonomier om dagens jämförelsevis låga beskattning på elenergi ska bestå när skatteintäkter från flytande fossilbränslen uteblir. I vårt samhälle har man gjort sig beroende av dessa intäkter, bilismen som helhet är överbeskattad (så länge som inget pris på verklig klimatpåverkan finns). Elpriserna kommer sannolikt i framtiden därför att justeras uppåt/beskattas så att det inte blir så billigt med energi till elbilar/laddhybrider som idag.


Men oavsett ovanstående så gratulerar jag alla som köpt V60 D6 Hybrid till en spännande bil. Det är alltid roligt med ny teknik. :-)-)
Det ska bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig och läsa om olika erfarenheter av bilen. :D
av Jelasto
#730068
Har nu fått leverans av min hybrid bekräftad till slutet av nästa vecka. Blir spännande!
Användarvisningsbild
av Boromir2k
#731269
Sharkbait skrev:Hur går det för Er med förbrukningen?


Slaska upp lite info :D

Jag ligger på 0,63. Då kör jag en hel del motorväg i 120 -140 och då använder jag inte hybridläge utan kör utan batterihjälp. Brukar använda Pure- eller hybrid-läge på landsväg eller i stan (ca 30 -80 km/h). D5:an i sig är nog inte den snålaste, kring 0,70 på motorväg i 110-120. Ökar man farten ökar förbrukningen markant. Det är all batterikörning i stan som drar ner förbrukningen.

Jag har laddstolpe hemma och vid kontoret och på kontoret är jag kanske 2dgr i veckan, annars reser jag mkt. Och Innan man kan ladda där man parkerar eller handlar på allmänna parkeringar, så ser jag det som omöjligt att nå ner till de angivna siffrorna för förbrukningen. Skulle jag pendla mellan hemmet och kontoret varje dag, och endast parkera i Stockholm i de fåtal garage som nu erbjuder laddning, då skulle det vara kanon!
av Rohmel
#732878
Hej.
Gjorde en resa i går på 9 mil. Mestadels landsväg. Låg i omkring 110km/h.
Resa 1 med fulladdat batteri. Bränsleförbrukning 0,45l. Elförbrukning 8195 Wh. Elektrisk regenerering 1366 Wh.

Resa 2 med tomt batteri, men samma förutsättning som ovan.
Bränsleförbrukning 0,62l. Elförbrukning 1261 Wh. Elektrisk regenerering 1441 Wh.

Det som var lite spännande var att trots tomt batteri så går bilen in i eldrift när man släpper gasen och typ rullar i nedförsbackar.

Självklart att bränsleförbrukningen kommer att öka yttligare vid längre turer.

Det enda minuset som jag kan komma på med bilen är att det kommer att ta mycket längre tid att köra in motorn än i vanliga fall då bilen går en hel del på el :D .

Kör man över 120km/h och släpper gasen så går ej bilen över på el eller laddar batteri.

Sharkbait skrev:Hur går det för Er med förbrukningen?


Slaska upp lite info :D
Användarvisningsbild
av meko
#732882
Boromir2k skrev:
Sharkbait skrev:Hur går det för Er med förbrukningen?


Slaska upp lite info :D

Jag ligger på 0,63. Då kör jag en hel del motorväg i 120 -140 och då använder jag inte hybridläge utan kör utan batterihjälp. Brukar använda Pure- eller hybrid-läge på landsväg eller i stan (ca 30 -80 km/h). D5:an i sig är nog inte den snålaste, kring 0,70 på motorväg i 110-120. Ökar man farten ökar förbrukningen markant. Det är all batterikörning i stan som drar ner förbrukningen.

Jag har laddstolpe hemma och vid kontoret och på kontoret är jag kanske 2dgr i veckan, annars reser jag mkt. Och Innan man kan ladda där man parkerar eller handlar på allmänna parkeringar, så ser jag det som omöjligt att nå ner till de angivna siffrorna för förbrukningen. Skulle jag pendla mellan hemmet och kontoret varje dag, och endast parkera i Stockholm i de fåtal garage som nu erbjuder laddning, då skulle det vara kanon!
Oj, är den inte snålare..! Förbryllande! :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
#732941
meko skrev: Oj, är den inte snålare..! Förbryllande! :shock:
Klart den inte är så supersnål när man kör motorvägshastighet utan batterihjälp?! Trodde du att de gjort nått superspecial med D5-motorn för att få ner den till supersiffror?

Min V70 D3 drar runt 5,5l/100km när jag ligger i 100-110km/h... i 120km/h ökar det till ca 6,5l/100km.

Skulle vara förvånad om man kan få ner en D5-motor till mycket lägre än det.. alltså utan batterihjälp.

Verkar som att ingen av de som har en V60 hybrid här inne kör som den "vanlige svensken" som biltillverkarna pratar om.. D.v.s någon som kör max 5 mil per dag med sin bil. :)
Då skulle vi nog kunna se att förbrukningen skulle kunna hamna kring det Volvo säger.
av Lövet
#732942
Eftersom bilen inte är prissatt för "vanlige svensken" så är det inte så konstigt tycker jag.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 23
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]