joel80 skrev:Men är det så dumt att man börjar i båda ändarna? Alltså att byta ut en fordonspark är inget man gör på något år. Och elproduktion går åt det miljövänliga hållet i de flesta europeiska länder... med nått enstaka undantag som ökat sin kolproduktion.
Globalt har man bara fortsatt i den ände man började.... Det är inget ensataka undantag med ökning av CO2-utsläppen globalt sett... De länder som sänkt sin %-andel fossil CO2 har i regel höjt de totala utsläppen även om undantag finns. Men vi i Europa, och synnerhet i Norden, är bara en ankdamm globalt sett vad gäller CO2-utsläpp. Det ökar våldsamt i många länder som dessutom har mycket stora utsläpp i absoluta tal.
joel80 skrev:Om man nu i liten skala börjar producera och leverera bilar som går på el, och samtidigt, som man gör i många länder, ställer om elmarknaden till mindre utsläppstunga alternativ är väl inte det så himla fel?
Jag har inte sagt att det är fel. Risken är bara som jag redan påtalat att det ger möjlighet till att fortsätta med fossilt kol som energikälla för transportsektorn. Det är långt ifrån alla länder som ställer om elproduktionen till mindre utsläppstunga alternativ.
Här hemma känns det konstigt att man favoriserar och subventionerar sk. "supermiljöbilar" när man inte ens har en miljökonsekvensanalys av t.ex. batteriframställningen eller en blocköverskridande energiöverenskommelse på plats. Det är till absolut största delen tack vare vår inhemska vatten- och kärnkraft som vår grid ger förhållandevis låga CO2-utsläpp per kWh. Det ena energislaget ska man inte bygga ut och det andra pratar man om att avveckla helt...
Bra alternativ i liten skala behöver inte vara fel och oftast är det bättre än inget. Jag konstaterar bara hur ologiskt det blev när t.ex. etanol tappade många av sina ekonomiska stimulanser, både statliga och kommunala, samtidigt som man lät dieselbilar omfattas av miljöbilsdefinitionen i ett par år. Etanol är ett bra lokalt alternativ med reducering av CO2 precis som elbilar/laddhybrider där förutsättningarna för resp. energibärare är de rätta. Globalt är inget av dessa alternativ realistiska. Precis som etanol har elbilar/laddhybrider dolda poster i CO2-kalkylen som man måste ta hänsyn till.
Etanol innebär ändå totalt sett en reducering av CO2-utsläpp jämfört med flytande fossilbränslen. När det gäller elbilar/laddhybrider finns ingen totalkalkyl som är ärlig och neutral. Man vägrar att inse att dålig verkningsgrad i kraftverken, nätöverföringsförluster i elnätet, omsättningsförluster i batteriet, energiåtgång pga hög dödvikt i energibärare, energiförbrukning för värme/kyla i fordonet, gruvdrift för att erhålla råvaror till batteriframställning, etc. påverkar CO2-kalkylen drastiskt negativt för elbilar men även för laddhybrider. Istället marknadsför man dessa bilar med "nollutsläpp" vid eldrift. Vad man ska tycka om det är upp till var och en. För min del har jag min uppfattning klar. Jag litar inte en sekund på dagens politiker vad gäller miljö- och klimatfrågor.
En tanke: varför tycker man att en laddhybrid med dieselmotor skulle innebära nytänkande? Man kunde ju åtminstone funderat på en laddhybrid med etanolmotor... Eller andra kombinationer med laddhybrid och t.ex. bränsleceller. Det finns sannolikt många olika kombinationer förutom diesel som man kan överväga i hybridsammanhang. Hoppas bara inte att enda anledningen att Volvo valde dieselmotor till sin laddhybrid berodde på att diesel har fått en "klimatstämpel". Den är högst tillfällig och håller redan på att blekna...
joel80 skrev:Tanken med bilar drivna på till stor del el är en bra tanke, och det är betydligt lättare att relativt snabbt ställa om en elmarknad och på så sätt få effekt på utsläpp per km än att snabbt ställa om en fordonspark. Så även om det utanför norden än så länge inte är så väldigt mycket bättre med eldrift så finns det enligt mig rätt kraftiga incitament för att ändå ställa om bilparken.
Med tänkande och modiga politiker så håller jag med. Men med dagens fega politiker som går i koppel blir det globalt sannolikt den enkla vägen: omställningen till eldrift i bilparken möjliggör kolkraft som energikälla globalt när dagens flytande fossilbränslen blir för dyra/tar slut. Dessutom blir det ett skatteintäktsbortfall av mycket betydande storlek i många ekonomier om dagens jämförelsevis låga beskattning på elenergi ska bestå när skatteintäkter från flytande fossilbränslen uteblir. I vårt samhälle har man gjort sig beroende av dessa intäkter, bilismen som helhet är överbeskattad (så länge som inget pris på verklig klimatpåverkan finns). Elpriserna kommer sannolikt i framtiden därför att justeras uppåt/beskattas så att det inte blir så billigt med energi till elbilar/laddhybrider som idag.
Men oavsett ovanstående så gratulerar jag alla som köpt V60 D6 Hybrid till en spännande bil. Det är alltid roligt med ny teknik.

-)
Det ska bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig och läsa om olika erfarenheter av bilen. :D