Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waspman
En dum fråga, men måste man ha något särskilt tillval för att få Sensus V3.0? Har bara 5" skärm i min, den var på service förra veckan.
av Micke008
Biltoken skrev:Fick uppdateringen gjord på garantin. Förstår dock inte varför det inte gjordes vid service i april (ca 1700 mil). Nu var jag tvungen att lämna in bilen vid två tillfällen. Sen var det jag som påtalade att det fanns en uppdatering (Sensus 3.0), det hade de ingen aning om. Det pratade om att skruva ner instrumenbrädan för att lösa problemet med radion som "hängde sig". Jag blev faktiskt lite orolig för att de skulle skada bilen. Dessutom var de noga med att tala om att jag skulle få betala själv om de inte ansåg att det var ett garantiärende, dvs om jag på något sätt manipulerat radion/displayen.
Mjukvaran (Sensus 3.0) var inte färdig i april. Nä Vovlo är dåliga med intern info där av denna okunskap. Och de som jobbar på en Volvoverkstad sätter sig nog inte så ofta framför datorn för att läsa på ett forum som detta för att se vad folk skriver, annars skulle de ju kunna få en del nyheter den vägen. Men de har nog andra intressen :)

De har säkert löst liknade problem genom att just skruva ner stereon, det kanske är någon kontakt som inte sitter som den ska eller något annat som ibland har behövts åtgärdas för att komma runt felet.
av Micke008
waspman skrev:En dum fråga, men måste man ha något särskilt tillval för att få Sensus V3.0? Har bara 5" skärm i min, den var på service förra veckan.
Anpassas basservice eller Service 2.0?
Det är bara vid Service 2.0 som de laddar mjukvaror om du inte har påtalat något fel eller det föreligger någon säkerhetsrisk med bilen.
Men även med Service 2.0 kan det nog hända att de hoppar över mjukvaruuppdateringen pga av tidsbrist eller pga att den inte gick att få in vid första försöket å sen var klockan kvart i fyra å snart dax att gå hem :)
av waspman
Micke008 skrev:
waspman skrev:En dum fråga, men måste man ha något särskilt tillval för att få Sensus V3.0? Har bara 5" skärm i min, den var på service förra veckan.
Anpassas basservice eller Service 2.0?
Det är bara vid Service 2.0 som de laddar mjukvaror om du inte har påtalat något fel eller det föreligger någon säkerhetsrisk med bilen.
Men även med Service 2.0 kan det nog hända att de hoppar över mjukvaruuppdateringen pga av tidsbrist eller pga att den inte gick att få in vid första försöket å sen var klockan kvart i fyra å snart dax att gå hem :)
Stämpeln är på basservice, broschyren jag fick står det service 2.0. På servicepappret har de laddat ner någon ny mjukvara...men någon V3.0 är det då inte.
av Raymond
Jeg jobber som Volvotekniker, og er genuint interreserad av bilelektronik och teknik. Det er INGEN på min arbetsplats som ens har HØRT om Sensus 3.0, om det inte hade varit for att jag har fått veta om det via detta eminenta forum. Det finns en journal/rapport ang. Sensusproblemer och løsninger, men den blir inte omnämnd som Sensus 3.0 ett enda sted i teknisk dokumentiaton. Men det står faktisk vilka forbedringer och nya funktioner som har tilkommit, och det är mycket bra. Som regel står det ingenting om HVA som har blitt forändrat i en ny SW version, bara ATT det finns en ny version. Så det er ikke så lett å forklara kunden alltid.
av Droopy
Raymond skrev:Jeg jobber som Volvotekniker, og er genuint interreserad av bilelektronik och teknik. Det er INGEN på min arbetsplats som ens har HØRT om Sensus 3.0, om det inte hade varit for att jag har fått veta om det via detta eminenta forum. Det finns en journal/rapport ang. Sensusproblemer och løsninger, men den blir inte omnämnd som Sensus 3.0 ett enda sted i teknisk dokumentiaton. Men det står faktisk vilka forbedringer och nya funktioner som har tilkommit, och det är mycket bra. Som regel står det ingenting om HVA som har blitt forändrat i en ny SW version, bara ATT det finns en ny version. Så det er ikke så lett å forklara kunden alltid.
Det låter ju väldigt konstigt om man skickar ut meddelanden till ÅF att det fins en ny SW men inte vad den gör/fixar, men så kanske det är.

En annan sak är att enligt volvo verkstaden här i stan så säger de själva att det kommer så mycket uppdateringar/fixar hela tiden, och då är det väl ännu viktigare att man uppdaterar minst en gång per år/service.

Jag tycker det är uselt av ÅF att sälja in deras serviceavtal med den infon man får i foldern när man sitter där. Enda anledningen till att jag själv tog ett serviceavtal var att det "ingick fria uppdateringar, du har alltid den senaste mjukvaran" för serva bilen kan jag lika gärna göra själv, som jag gjort i alla år.

Jag kommer då inte att ge mig en sekund den dagen det är dags för service, bilen ska uppdateras med allt nytt som fins.

Ska in på Måndag igen och höra mig för om den nya " bältesvarningssignalen" får höra vad de säger då.
av grålle1
Tycker synd om alla stackars servicetekniker som får stå ut med alla frågor och önskemål om uppdateringar m.m. m.m....... bara för att infon från Volvo är bristfällig. Minsta lilla nyhet eller uppdatering som kommer sprids ju som en löpeld på detta och liknande forum och plötsligt skall "alla" in till verkstan och få åtgärdat något som teknikerna aldrig ens hört talas om... och som för den delen inte ens alltid är sant, för det sprids ju en del "falsk information" också om nyheter och fixar som ej ens existerar. Volvo borde nog satsa lite på sin informationsspridning, både till sina kunder men även till sina återförsäljares tekniker.
av Micke008
Om uppdateringarna gick snabbare så skulle de nog utföras oftare, för att undvika problem. Om det är några små uppdateringar så tankas de över via Bluetooth... är det några som tankar samtidigt eller någon som använder en micro eller trådlös telefon så tar nog uppdateringen längre tid. När det är större uppdateringar så används ett usb-minne som sätts i usb-uttaget i bilen men uppdateringen startas via bluetooth från teknikerns dator som är kopplad till en enhet som är ansluten ODB uttaget. Teknikern har ingen möjlighet att välja om han vill uppdatera via USB eller bluetooth utan det är storleken som avgör. Vissa uppdateringar kanske går att trycka in via USB?
Sen finns det ju alltid de kunder som inte vill ha några uppdateringar utan allt ska vara som det alltid har varit, en sån kund är inte så rolig att ha att göra med efter hen har fått Sensus 3.0
av Droopy
grålle1 skrev:Tycker synd om alla stackars servicetekniker som får stå ut med alla frågor och önskemål om uppdateringar m.m. m.m....... bara för att infon från Volvo är bristfällig. Minsta lilla nyhet eller uppdatering som kommer sprids ju som en löpeld på detta och liknande forum och plötsligt skall "alla" in till verkstan och få åtgärdat något som teknikerna aldrig ens hört talas om... och som för den delen inte ens alltid är sant, för det sprids ju en del "falsk information" också om nyheter och fixar som ej ens existerar. Volvo borde nog satsa lite på sin informationsspridning, både till sina kunder men även till sina återförsäljares tekniker.
Majoriteten av Volvoägarna struntar nog blankt i vilken mjukvara bilen har så länge allt fungerar. Det är en minioritet som tex vi här på forumet som kräver el gärna vill ha det senaste i mjukvaruväg.
Glöm inte att det är Volvo själva som gör reklam för deras Service 2,0 och som kund har jag all rätt till ( precis som det står i foldern ) den senaste mjukvaran vid service.

Sedan är det väl bara att beklaga den dårliga kommunikationen från Volvos sida till ÅF och verkstäderna, men det ska inte drabba mig som kund, tycker jag.
Att de desutom har ett system som kan vara långsamt att uppgradera skulle de nog ha tänkt på innan de sjösatte Service 2.0, något måste de ju ha tänkt när de började erbjuda 2.0, likaså att de tänkte på en speciell målgrupp när de spikade ihop 2.0, tror knappast de tänkte på Harry 73 bast.
Användarvisningsbild
av Tallberg
Varför inte lägga ut uppdateringarna via en serviceportalen "Min Volvo" på nätet? Då skulle de som vill kunna ladda hem dem på en usb sticka å installera den smidigt i bilen. Visst jag förstår att det skulle kunna strula, men vore det inte en smart lösning? Ja menar, alla andra elprylar t.ex mobiler, tv, datorer fixar/uppdaterar ju vi konsumenter själva. Varför ska vi inte få göra det själva med bilen?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 30

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]