Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
svendufva skrev:En sådan hade passat min körning perfekt. Hur fungerar den när det är -20-30 grader kallt ute? Går den på el även då? Blir det varmt i bilen?
-Batteriet är på 12kWh,
-För att hålla vettig temp i kupen under körning så behövs väl en 4-5 kW

Det blir nog inte mycket ström kvar till elmotorn vid så låga temperarturer.

De test jag har sett av andra bilar brukar ju halvera körsträckan om det är så kallt.
av oskobe
KKR skrev:...
Dessutom har jag, när jag "skummat" rapporten, hittat ett i mina ögon felaktighet i rapporten: "Etanolbilar har i genomsnitt högre bränsleförbrukning än bensinbilar. Jämfört med bensinbilar ger etanolbilar därför ökade utsläpp när de tankas med bensin." De påstår ju att en etanolbil drar mer bensin än en ren bensinbil när den körs på bensin. Så är det ju inte.
Jag gissar att de menar att "snittetanolbilen" har större motor och väger mer än "snittbensinbilen". Därför kommer den också dra mer bensin.
av Steff 99
Värme blir det väl även i en hybrid, förmodar att det finns en bränslevärmare som i Volvos övriga dieselbilar
Användarvisningsbild
av crumpets
En bränslevärmare som slukar 5kw elkraft!? Det låter ju sådär lagom bra. Du tror inte det är den totala effekten som är 5kw? Dvs värmen du får ut av soppan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Värme blir det väl även i en hybrid, förmodar att det finns en bränslevärmare som i Volvos övriga dieselbilar
Då är det ju rätt sjukt. Istället för att använda dieseln i motorn, få värmen på köpet och avgaserna renade med EGR, Flervägskatalysator och partikelfilter så bränner man upp den i dieselvärmaren och släpper ut alltihop helt utan rening.
av perhall
En elbil jag läste om för någon vecka sedan hade bara 45% av räckvidden kvar när man körde med full ac... så kyla och värme drar riktigt mycket om man ska fixa det med el.
PH
Användarvisningsbild
av LasseKongo
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Värme blir det väl även i en hybrid, förmodar att det finns en bränslevärmare som i Volvos övriga dieselbilar
Då är det ju rätt sjukt. Istället för att använda dieseln i motorn, få värmen på köpet och avgaserna renade med EGR, Flervägskatalysator och partikelfilter så bränner man upp den i dieselvärmaren och släpper ut alltihop helt utan rening.
Enligt några inlägg i denna diskussionen http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... armare-348 påstås det att det inte behövs någon rening, någon annan som vet om påståendet är sant ? Låter inte helt orimligt, annars tror jag inte det hade varit tillåtet att ha bränslevärmare, åtminstonde inte utan minst en ny "miljöskatt"
Har för mig att en standard Webasto drar 0.6 liter/h vid full effekt, kör man en D5 motor drar man ju säkert runt 5 liter/h beroende på förhållanderna, så så dumt är det nog inte. Det är ju inte någon större del av året som det är -20 heller.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]