Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
crumpets skrev:
mikebike skrev:
crumpets skrev: med god utväxling och inget luftmostånd
Då skulle man kunna cykla 200 km/tim. :wink:
Vilket för resonemanget har absolut noll relevans.
Eftersom en XC60 har väsentligt mycket mer luftmotstånd än en cyklist är det absolut relevant.
Användarvisningsbild
av crumpets
viktore skrev:
crumpets skrev:Ska någon mer vara med och hojta om det skiter vi i detta eftersom det uppenbarligen inte når fram ändå.

Så du blir upprörd över att folk diskuterar din uträkning.. på det forum som Jagrullar mig veterligen är?
Det hade varit intressant att se resultatet av en slutlig uträkning, men jag kan inte se hur du ska kunna åstadkomma ett någotsånär sanningsenligt resultat om du bara tänker använda bilens vikt, drivlineförlust och luftmotstånd som parametrar - det är så jag förstått det. Eller har vi pratat förbi varandra?

Det var luftmotstånd jag pratade om vad gällde hojtandet, du får gärna ifrågasätta formlerna som används.

Beskriv gärna vilka fler parametrar du tycker ska beaktas och framförallt hur dessa ska användas.

Frilägger vi bilkroppen och analyerar krafterna som påverkar den får vi något i denna stilen:

Bild

Kraft tillförd via hjul. Kraft tillförd via vind, tröghetsmoment J i fälgarna. Samt såklart i annat som kardanaxel, men tröghetsmomenten i smala axlar brukar vara enormt små. I sammanhanget tror jag även tröghetsmomentet är mycket lågt jämfört med andra parametrar, vill någon räkna på det är ni hemskt välkomna att göra det! Men kom ihåg att allt är rätt approximativt så det kommer troligen bli försumbart.
mikebike skrev: Eftersom en XC60 har väsentligt mycket mer luftmotstånd än en cyklist är det absolut relevant.
Gick du ut gymnasiet med godkänt i fysik blir jag oerhört förvånad. Är det så svårt att förstå skillnad på maxhastighet, acceleration och dessutom räknande i flera led?
av oskobe
crumpets skrev:Text
En grov bedömning / erfarenhetsvärde är att det krävs kanske 20 hk att köra en bil ca 100 km/h stationär fart. Lägger man till detta så borde man få en grov approximation av hur mycket hk som går åt.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Jättelång citering.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nu ska vi si.

Kraften för luftmotståndet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

XC60 frontarea samt cv-värde:
http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=173349

Vi uppskattar luftens densitet till 1,2kg/m3 så får vi ett ganska exakt värde.
Medelhastigheten i klippet är 27,7m/s, vi utgår ifrån vindstilla.
Medelhastighet ger inte 100%, men jag orkar ärligt talat inte pula med integraler och elände här när vi bara söker en uppskattning om någorlunda möjlighet.

Formel:
0,5*1,2*27,7^2*0,352*2,61=422,95N

Vi har en medelhastighet på 100kmh =27,8m/s under 7s = ungefär sträcka 200m(tar i lite i överkant, känns bättre att räkna högt)

423N*200m=84600J

Mao har vi uppskattat förlusterna till 84600J från luft och 15% från drivlinan.

Då tar vi:

((Kinetisk energi vid 130kmh + energin luften "stulit" under processen)-(kinetisk energi vid 70kmh))/0,85 = 158 000W

158kW, då tar vi oss en titt i polestars grafer.. Hum hum. Humdidum. Läs läs.
Videon visar på varvtal mellan 3500 och 4500 varv ca.
Nej men... Nämennämen.... En hårsmån under 160kW producerar motorn vid dessa varvtal.

Vips, våra ganska grova uppskattningar har visat att verkligheten tycks stämma överens med åtminstone min teori.

Nu får ni(som kan) hemskt gärna påpeka om jag gjort allvarliga fel någonstans, men tills motsatsen bevisats är jag nöjd med att MIN teori stämde ypperligt med de något skakiga observationerna.
av Arese
Tack Crumpets, mycket intressant!

Lite "reality check": Hur många kW "medeleffekt" kommer du fram till skulle krävas för att få nämnda XC60 att nå 10 resp 3,5 sekunder 70-130 km/h med ovan resonemang?

MVH
Arese
Användarvisningsbild
av crumpets
Arese skrev:Tack Crumpets, mycket intressant!

Lite "reality check": Hur många kW "medeleffekt" kommer du fram till skulle krävas för att få nämnda XC60 att nå 10 resp 3,5 sekunder 70-130 km/h med ovan resonemang?

MVH
Arese

Med samma formel blir 3,5s 404 HK Observera att detta dock innebär medeleffekten under de varvtal den jobbar vid.
Om vi utgår ifrån att motorn ej ligger på sitt maxvarv hela tiden, ex. xc60n vi räknade på räknades det ju ut 15hk mindre, är effektkurvorna på den och den påhittade motorn här identiska så har vi:
211/225=0,94
404/0,94=430

Mao kan vi gissa att motorn behöver cirkus 430 hästar.

10 sekunder då..
153 kusar. Med ovanstående resonemang blir det 153/0,94=163,6HK

Som sagt rätt grova uppskattningar, men eftersom det i början gissades på sisådär en 70-100 hästars diff och det här åtminstone ligger inom en -någorlunda- marginal så känns det rätt bra tycker jag.

Fisch skrev:
crumpets skrev:Lång uträkning
Varför har du inte med friktionskraften i din beräkning?
Samma anledning som jag valde bort tröghetsmomentet i fälgarna. Jag bedömde det som av marginell betydele i det här sammanhanget. På en 40 mils resa är det klart att det blir enormt mycket energi som gått åt till det i slutändan, men här handlar det om en typ 70-200m lång sträcka så det blir inte så överdrivet många joule som går åt till det.
av Arese
Sånt här är kul!

Hoppas att du inte har något emot att jag använder dina beräkningar som inspiration Crumpets? Allt är ju väldigt grovt i kanterna hela vägen, but here goes:

För att nå 10 sek 70-130 krävs alltså enligt beräkningarna 163hk (använder maxeffektuppskattningen då den kanske är enklare att relatera till..). Ska man göra samma sak på 7 sek krävs alltså ytterligare ca 60 hk. Alltså måste vi tillföra knappt 40 % effekt.

Vi kan nog utgå från att Volvo är de som har bäst koll på hur mycket effekt en orginal D5 ger - dvs 205 hk. Enligt TV gör en orginal 205 hk XC60 D5 aut 70-130 på 10 sek i det test vi refererar till. För att nå 7 sek behövs enligt Crumpets beräkningarna ytterligare ca 60 hk, dvs 265 hk. Anävnder vi istället knappt 40 % på 205 hk landar vi på ca 280 hk. Räknar vi på detta sätt så indikeras alltså att det krävs 265-280 hk för att nå 7 sek med en XC60. Hate to say I.....

Som sagt var, inte helt lätt detta. Vi kan dock vara säkra på att för att sänka acctiden med 25-30 % räcker det inte med att öka effekten från 205 till 225 hk som Polestar uppger. Och det var ju det som var hela frågeställningen.

Lite kuriosa;

När TV testade XC60 2,4d awd med 163 hk gjorde den 70-130 på 12,8 sek.
En Porsche Panamera Turbo med 500 hk/770 Nm klarar 70-130 på 3,6 sek - att en XC60 med 70 hk mindre skulle vara snabbare känns tveksamt..... En E63 AMG med 525 hk behvöver 4,0 sek.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kan varken säga bu eller bä. Är den uppmätta tiden 10 sekunder för 205HK innebär det ju onekligen att jag missat någon ganska viktig parameter om 205HKaren inte har andra nackdelar för sig, exempelvis vet jag inte hur mycket slappare automaten växlar när den fiskörts och vet ej heller om effektkurvan följer samma mönster.
3,5 resp. 10s utgick ifrån att växellåda beter sig 100% lika och effektkurvan är exakt densamma. Jag har inte provat varken låda eller motor själv så det ska jag inte våga spekulera utifrån.

Mao. du kan ha helt rätt i sättet du tolkar siffrorna men eftersom jag inte vet hurpass annorlunda växlingsprogram eller effektkurva ser ut så vågar jag inte uttala mig alls.
Det vi ser är ju maxeffekt, medan det utnyttjas mycket kortvarigt om ens alls i klippet, ger trimmet en höjd effekt genom en lång del av registret kommer detta innebära mer för resultatet än maxeffekten t.ex.

Nåt som vore intressant vore om någon som är bättre på maskindynamik än jag kunde lägga till ytterligare parametrar, eller kanske belysa hur mycket exakthet vi faktiskt förlorar på att utgå ifrån rätt klumpiga tal som medelhastighet när den i själva verket troligen rört sig exponentiellt snarare än linjärt.

EDIT: Ytterligare felkällor skulle också kunna vara att förlusterna i drivlinan skulle kunna vara bra mycket större än 15%. Upp till 25% såg jag folk beskriva automat+awd på vissa bilmodeller, xc60 hittade jag inte.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är jätteintressant att läsa. Men, jag har fortfarande två filmer, en före och en efter där jag på förefilmen kör 70-130 på 9,6s och efterfilmen kör samma intervall på 7,3. Exakt samma väg! Det enda som skiljer är några grader i temperatur. Om verkligheten och kartan inte stämmer överens, då litar jag på verkligheten och inte kartan! :wink:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?