Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Steff 99 skrev:Inga buckolor, då hade jag sett till att det fixades via "spot repair" där man bra lackar det som är skadat.
Gjorde det på min förra V70 då en smitare körde på bakstötfångaren, skrapade av lacken på ca 3 dm.
Totalt omöjligt att se efter spot repair.

Ursäkta jag lånar tråden lite, men vad kostar det här med "spot repair". Hur går det till. Har en inbuktning på
ca 50x100mm på sidan.
av Robertson
Det blev bucklor i plåten (kanske inte syns så väl på bilden som togs i all hast), kofångaren kanske bara blev repig. Jag hade ju lackförseglat bilen också, så de får väl stå för en ny sådan...
av Steff 99
CabBO skrev:
Steff 99 skrev:Inga buckolor, då hade jag sett till att det fixades via "spot repair" där man bra lackar det som är skadat.
Gjorde det på min förra V70 då en smitare körde på bakstötfångaren, skrapade av lacken på ca 3 dm.

Ursäkta jag lånar tråden lite, men vad kostar det här med "spot repair". Hur går det till. Har en inbuktning på
ca 50x100mm på sidan.
Idag finns det både sådana som trycker ut bucklor där inte lacken är skadad och företag som lackar mindre skador mitt på plåt/plastytor utan att exv. lacka om hela dörren.
Det är mer eller mindre omöjligt att se var lackskadan eller bucklan (dörruppslag.) har varit.
Kostnaderna varierar från 500-700kr o uppåt betroende hur stort arbetet är.
Ett mindre "Spot repair" brukar vara billigare än självrisken som man får betala för ett normalt rikt och lackjobb
Användarvisningsbild
av VolvoNille
Tråkigt när sådant händer. Går inte alltid att komma undan det :/.
Hoppas att reparationen blir bra.
av perhall
Ang. spot repair så har jag varit på såna ställen flera gånger. Men det har alltid slutat med att de "måste ta hela bakskärmen + C-stolpen" eller liknande. Så jag vet inte riktigt när spot repair funkar. Kanske på äldre bilar. Eller på stötfångare. Aldrig mitt på huvar, skärmar, dörrar etc. verkar det som.
PH
av Robertson
Inte nog med skadan igår. I morse när jag var på väg till jobbet så är det en bil som kör ut rakt framför mig på en 90-väg. Som tur var så körde jag ungefär 80 och hann svänga undan.

I think they're out to get me! :-(

Var till plåtverkstaden tidigt idag och beställde tid för jobbet. 25 maj får jag vänta till. Frågade specifikt om hur resultatet kommer bli, om det blir som innan skadan. På det svarade han; - Ja, det blir det. Och fälgen får du antagligen en ny.
Men de kommer inte beställa en ny kofångare från Volvo. Går att fixa till riktigt bra och så förklarade han hur processen går till. De värmer upp på det skadade området så återgår det till sin normala form osv.

I morgon ska jag till Mr CAP så de får tvätta bilen ordentligt och se efter om det blivit repor som jag inte upptäckt.
av perhall
Nylackade delar blir tyvärr aldrig lika bra som fabrikslack. Jag hade en skada i januari och fick den fixad snabbt. Blir det lika bra frågade jag? Nej, sa han på lackverkstan. Notera att jag nu efter 150 mil har FLER och STÖRRE stenskott på huven än jag hade innan... (då hade jag några jättesmå, nu 3 stora).
PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
Skickliga lackerare kan komma väldigt nära. Jag minns ett reportage i Teknikens värld. En beg. Mercedes som importerades visades ha en omlackad skärm. Den enda som avslöjade det var att lacken mättes upp som tjockare. Det gick inte att avgöra med blotta ögat.
av Steff 99
perhall skrev:Ang. spot repair så har jag varit på såna ställen flera gånger. Men det har alltid slutat med att de "måste ta hela bakskärmen + C-stolpen" eller liknande. Så jag vet inte riktigt när spot repair funkar. Kanske på äldre bilar. Eller på stötfångare. Aldrig mitt på huvar, skärmar, dörrar etc. verkar det som.
PH
Den som fixade min bil har en mängd fabriksnya bilar med transportskador, Porsche, Audi, Mercedes m.m. tveksam om det nu skulle synas att de skulle lämna in dessa bilar.
Skadorna kan sitta mitt på en dörr, eller att man lackar en del av en skärm
Jag har tittat på min egen för att försöka se skarven, jag vet vad den skall vara eftersom jag såg när de precis hade lackat, men det är helt omöjligt att se.
Användarvisningsbild
av CabBO
Steff 99 skrev:
CabBO skrev:

ca 50x100mm på sidan.
Idag finns det både sådana som trycker ut bucklor där inte lacken är skadad och företag som lackar mindre skador mitt på plåt/plastytor utan att exv. lacka om hela dörren.
Det är mer eller mindre omöjligt att se var lackskadan eller bucklan (dörruppslag.) har varit.
Kostnaderna varierar från 500-700kr o uppåt betroende hur stort arbetet är.
Ett mindre "Spot repair" brukar vara billigare än självrisken som man får betala för ett normalt rikt och lackjobb

Tack för svaren. finns det någon bra "spot repair" firma söder om stockholm eller dess närhet.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?